Een tekort aan stallingsplekken remt het enthousiasme van potentiële kopers: een derde haakt af bij aanschaf en een kwart van de huidige bezitters overweegt te stoppen. Regionale verschillen zijn hierbij groot.
Kansen
- Met de (gemiddeld) hoge bezettingsgraad in Nederlandse stallingen is er behoefte aan samenwerkingen tussen retailers en stallingbedrijven.
- Innovatie in stallingsconcepten (bv. Inclusief onderhoud, inclusief wassen/poetsen/schadereparatie, duurzaam, flexibele contracten, 24/7 toegankelijkheid) kan onderscheidend zijn.
- Stalling als onderdeel van de verkooppropositie.
- Partnerschappen met (ex-) boerenbedrijven voor additionele stallingsruimte.
Bedreigingen
- Klantverlies: gestreste klanten stoppen met kamperen of kiezen individuele oplossingen (‘thuisstalling’).
- Regionale variatie in prijs c.q. hoge kosten kan tot negatieve klantervaring leiden.
Wat kun je zelf doen?
- Werk samen met lokale stallingslocaties of agrariërs en bied stallingsservice aan.
- Ontwikkel een ‘koop + stalling’-formule of partnerpakket.
- Informeer kopers proactief over regionale stallingsopties en kosten.