De pagina wordt geladen...
Wanneer een koper is gevonden voor een occasion, is het belangrijk om de gemaakte afspraken zorgvuldig vast te leggen. Een duidelijke koopovereenkomst, correcte toepassing van algemene voorwaarden en heldere afspraken over garantie en inruil zijn belangrijk in deze fase van het verkooptraject en voorkomen discussies achteraf.
Een goede koopovereenkomst vormt de basis van een transparante transactie. Hierin worden alle rechten en plichten van koper en verkoper vastgelegd, zodat beide partijen weten wat ze van elkaar mogen verwachten. Download hier de BOVAG-koopovereenkomst particulier of zakelijk.
Mondeling of schriftelijk
Een mondelinge overeenkomst is juridisch bindend, maar het is altijd verstandig om afspraken schriftelijk vast te leggen (ook bij zakelijke transacties). Dat kan via een ondertekende koopovereenkomst, maar ook per e-mail of WhatsApp, zolang er sprake is van een duidelijk aanbod en aanvaarding over het specifieke voertuig en de verkoopprijs.
Gebruik bij voorkeur de BOVAG-koopovereenkomst (particulier) met de bijbehorende voorwaarden.
Wat hoort in de overeenkomst te staan?
Leg in ieder geval het volgende vast:

Wees nauwkeurig met het invullen van bedragen. Een verkeerde berekening in het voordeel van de klant kan ertoe leiden dat je verplicht bent het voertuig voor die lagere prijs te leveren. Tenzij er sprake is van een duidelijke en kennelijke verschrijving (bijvoorbeeld €1.000 in plaats van €10.000).
Bekende gebreken
Noteer bekende of bestaande gebreken expliciet op de koopovereenkomst en laat de klant hiervoor tekenen.
Bijvoorbeeld: “Koper is geïnformeerd over (specifiek gebrek) en gaat hiermee akkoord.”
De koper kan dan ten aanzien van dit gebrek minder snel met succes beroep doen op garantie of non-conformiteit. Let op! Toekomstige of nog niet bestaande gebreken kun je niet uitsluiten van garantie of non-conformiteit.
Algemene voorwaarden bepalen de extra regels die gelden bij de koopovereenkomst. Ze maken duidelijk wat de rechten en plichten zijn van zowel koper als verkoper, bijvoorbeeld bij garantie, betaling of annulering. Als BOVAG-lid ben je verplicht de BOVAG/SER-voorwaarden te gebruiken die horen bij de dienst of het product dat je levert. De algemene voorwaarden BOVAG Autobedrijven voor koop/reparatie en onderhoud vind je hier.
Hoe gebruik je de voorwaarden?
Algemene voorwaarden zijn niet automatisch van toepassing op een overeenkomst. De koper moet de algemene voorwaarden voor of tijdens het sluiten van de koopovereenkomst ontvangen hebben.
Je moet ervoor zorgen dat:
Hoe voldoe je aan de informatieplicht?
Volgens de Dienstenrichtlijn (artikel 6:230c BW) mag een dienstverlener/verkoper zelf kiezen hoe de voorwaarden worden verstrekt. Er zijn vier toegestane manieren, waarbij vooral punt 1, 2 en 3 voor autobedrijven van belang zijn:
Gebruik gerust een combinatie van meerdere opties (zoals 2 én 3), maar zorg dat je in alle gevallen verwijst naar de juiste en dezelfde voorwaarden.
Belangrijke aandachtspunten:
Gebruik bij zakelijke verkoop niet per ongeluk de particuliere voorwaarden – daarmee geef je onnodig extra rechten aan de zakelijke klant (zoals een beroep op non-conformiteit).
BOVAG Garantie en non-conformiteit worden vaak door elkaar gehaald, maar het zijn twee verschillende juridische begrippen.
BOVAG Garantie bij aankoop
BOVAG Garantie is geen wettelijke, maar een contractuele afspraak tussen verkoper en koper bij aankoop van een product/voertuig. De BOVAG Garantiebepalingen bieden helderheid over wat wel en niet onder garantie valt.
Onder BOVAG Garantie bij aankoop vallen gebreken die door normaal gebruik binnen de garantieperiode zijn ontstaan, waaronder significante slijtagesporen en gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. In de BOVAG Garantiebepalingen staan uitzonderingen op de garantie genoemd: bijvoorbeeld ruiten, radio, banden en accessoires (niet af-fabriek onderdelen).
Belangrijke aandachtspunten:
Non-conformiteit (wettelijke garantie) – bij het sluiten van de koopovereenkomst.
Non-conformiteit, ook wel ‘wettelijke garantie’ genoemd, is een wettelijke bepaling uit Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Het houdt in dat een auto geschikt moet zijn voor normaal gebruik en voldoen aan wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten of die bij de aankoop zijn toegezegd. Niet elk gebrek leidt automatisch tot non-conformiteit; dit hangt af van de omstandigheden van de auto, zoals leeftijd, prijs en kilometerstand.
Voorbeeld:
Van een auto van €1.000 met 240.000 km mag je minder verwachten dan een jong gebruikte auto van €35.000 met 40.000 km op de teller.

Belangrijke aandachtspunten:
Non-conformiteit is vaak een grijs gebied, voer voor discussie en het verschil tussen BOVAG Garantie en non-conformiteit is soms lastig uit te leggen aan de klant. In deze flyer staat het verschil overzichtelijk op een rij.
Bij veel transacties maakt een inruilauto deel uit van de overeenkomst: de klant/verkoper betaalt een deel van de aankoopsom met zijn huidige voertuig. Juist hier ontstaan regelmatig problemen, vaak door gebreken aan de inruilauto die pas bij nadere inspectie aan het licht komen.
Mededelingsplicht
De klant/verkoper heeft een mededelingsplicht: hij moet alle informatie delen over de eigenschappen van de inruilauto waarmee hij bekend is of behoorde te zijn en die voor de koper van belang kunnen zijn. Denk aan technische mankementen, schadeverleden of onregelmatigheden in de historie van de kilometerstand.
Onderzoeksplicht
Daartegenover staat de onderzoeksplicht van het autobedrijf/de koper: je moet de auto inspecteren en bij voorkeur een proefrit maken. Deze plicht gaat niet zo ver dat je het voertuig volledig binnenste buiten keert.
Wanneer de klant/verkoper bewust informatie verzwijgt over een bij hem bekend probleem, kan hij zich niet beroepen op het argument dat het autobedrijf/de koper onvoldoende onderzoek heeft gedaan. De bewijslast dat de klant/verkoper bewust heeft gezwegen of informatie heeft achtergehouden, ligt bij het autobedrijf/de koper.
Het risico van de inruilauto gaat pas over op het autobedrijf bij de daadwerkelijke inruil. Schade die ontstaat tussen taxatie en overdracht is dus voor rekening van de klant.
Belangrijke aandachtspunten