De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Tijdens het sluiten van de koop
0%

Juridische en praktische aandachtspunten bij autoverkoop

Laatste update 27 november 2025Leestijd: 11 min

02Tijdens het sluiten van de koop

Koopovereenkomst | algemene voorwaarden | garantie en non-conformiteit | inruilauto

Wanneer een koper is gevonden voor een occasion, is het belangrijk om de gemaakte afspraken zorgvuldig vast te leggen. Een duidelijke koopovereenkomst, correcte toepassing van algemene voorwaarden en heldere afspraken over garantie en inruil zijn belangrijk in deze fase van het verkooptraject en voorkomen discussies achteraf.

De koopovereenkomst

Een goede koopovereenkomst vormt de basis van een transparante transactie. Hierin worden alle rechten en plichten van koper en verkoper vastgelegd, zodat beide partijen weten wat ze van elkaar mogen verwachten. Download hier de BOVAG-koopovereenkomst particulier of zakelijk.

Mondeling of schriftelijk

Een mondelinge overeenkomst is juridisch bindend, maar het is altijd verstandig om afspraken schriftelijk vast te leggen (ook bij zakelijke transacties). Dat kan via een ondertekende koopovereenkomst, maar ook per e-mail of WhatsApp, zolang er sprake is van een duidelijk aanbod en aanvaarding over het specifieke voertuig en de verkoopprijs.

Gebruik bij voorkeur de BOVAG-koopovereenkomst (particulier) met de bijbehorende voorwaarden.

Wat hoort in de overeenkomst te staan?

Leg in ieder geval het volgende vast:

  • Gegevens van verkoper: naam van de bedrijf, bezoekadres, adres voor klachten, telefoonnummer en mailadres. Een korte uitleg over de verwerking van persoonsgegevens
  • Gegevens van de koper: NAW-gegevens, telefoonnummer en e-mailadres
  • Of de koop privé of zakelijk is (belangrijk voor de juiste voorwaarden). Kies hiervoor de juiste BOVAG-koopovereenkomst, particulier of zakelijk.
  • Beschrijving van het voertuig: merk, type, uitvoering, kleur, kilometerstand, bouwjaar, kenteken
  • Leveringsdatum / -tijd
  • Verkoopprijs
  • Afgesproken (uitsluiten) garantie en het soort garantie

overeenkomst

Wees nauwkeurig met het invullen van bedragen. Een verkeerde berekening in het voordeel van de klant kan ertoe leiden dat je verplicht bent het voertuig voor die lagere prijs te leveren. Tenzij er sprake is van een duidelijke en kennelijke verschrijving (bijvoorbeeld €1.000 in plaats van €10.000).

Bekende gebreken

Noteer bekende of bestaande gebreken expliciet op de koopovereenkomst en laat de klant hiervoor tekenen.
Bijvoorbeeld: “Koper is geïnformeerd over (specifiek gebrek) en gaat hiermee akkoord.”

De koper kan dan ten aanzien van dit gebrek minder snel met succes beroep doen op garantie of non-conformiteit. Let op! Toekomstige of nog niet bestaande gebreken kun je niet uitsluiten van garantie of non-conformiteit.

De algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden bepalen de extra regels die gelden bij de koopovereenkomst. Ze maken duidelijk wat de rechten en plichten zijn van zowel koper als verkoper, bijvoorbeeld bij garantie, betaling of annulering. Als BOVAG-lid ben je verplicht de BOVAG/SER-voorwaarden te gebruiken die horen bij de dienst of het product dat je levert. De algemene voorwaarden BOVAG Autobedrijven voor koop/reparatie en onderhoud vind je hier.

Hoe gebruik je de voorwaarden?

Algemene voorwaarden zijn niet automatisch van toepassing op een overeenkomst. De koper moet de algemene voorwaarden voor of tijdens het sluiten van de koopovereenkomst ontvangen hebben.
Je moet ervoor zorgen dat:

  1. de voorwaarden uitdrukkelijk van toepassing zijn verklaard op de koopovereenkomst, en
  2. de klant voor of bij het sluiten van de overeenkomst kennis heeft genomen van de voorwaarden (de zogeheten informatieplicht). Wordt hier niet aan voldaan, dan kunnen de voorwaarden vernietigbaar zijn.

Hoe voldoe je aan de informatieplicht?

Volgens de Dienstenrichtlijn (artikel 6:230c BW) mag een dienstverlener/verkoper zelf kiezen hoe de voorwaarden worden verstrekt. Er zijn vier toegestane manieren, waarbij vooral punt 1, 2 en 3 voor autobedrijven van belang zijn:

  1. Op eigen initiatief verstrekken
    De klassieke manier: je overhandigt de voorwaarden fysiek aan de koper vóór of tijdens het sluiten van de overeenkomst (bijvoorbeeld aan de balie of geprint op de achterkant van de offerte met verwijzing op de voorkant).
  2. Fysiek beschikbaar stellen in het bedrijf
    Plaats de algemene voorwaarden zichtbaar op de balie, met een bordje “algemene voorwaarden, laat zichtbaar zien dat op alle verkopen/reparaties/werkzaamheden de BOVAG algemene voorwaarden van toepassing zijn.
  3. Elektronisch beschikbaar stellen
    Verwijs naar de eigen website waar de voorwaarden makkelijk vindbaar zijn via een duidelijke link, of stuur ze als bijlage in een email mee bij de offerte, overeenkomst of werkorder.
  4. Opnemen in alle documentatie die aan de klant wordt verstrekt

Gebruik gerust een combinatie van meerdere opties (zoals 2 én 3), maar zorg dat je in alle gevallen verwijst naar de juiste en dezelfde voorwaarden.

Belangrijke aandachtspunten:

  • Verstrek de voorwaarden altijd voor of bij het sluiten van de overeenkomst. Doe je dit na het sluiten van de overeenkomst, riskeer je vernietigbaarheid van de algemene voorwaarden.
  • Verwijs in de koopovereenkomst of offerte expliciet naar de toepasselijkheid van de voorwaarden en dat deze van toepassing zijn op de desbetreffende overeenkomst of offerte.
  • Gebruik de juiste voorwaarden:
    • particuliere voorwaarden voor consumenten
    • zakelijke voorwaarden bij zakelijke verkoop

Gebruik bij zakelijke verkoop niet per ongeluk de particuliere voorwaarden – daarmee geef je onnodig extra rechten aan de zakelijke klant (zoals een beroep op non-conformiteit).

(BOVAG) Garantie en non-conformiteit

BOVAG Garantie en non-conformiteit worden vaak door elkaar gehaald, maar het zijn twee verschillende juridische begrippen.

BOVAG Garantie bij aankoop

BOVAG Garantie is geen wettelijke, maar een contractuele afspraak tussen verkoper en koper bij aankoop van een product/voertuig. De BOVAG Garantiebepalingen bieden helderheid over wat wel en niet onder garantie valt.

Onder BOVAG Garantie bij aankoop vallen gebreken die door normaal gebruik binnen de garantieperiode zijn ontstaan, waaronder significante slijtagesporen en gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. In de BOVAG Garantiebepalingen staan uitzonderingen op de garantie genoemd: bijvoorbeeld ruiten, radio, banden en accessoires (niet af-fabriek onderdelen).

Belangrijke aandachtspunten:

  • Het is aan te raden BOVAG Garantie te verstrekken, maar dit is niet verplicht.
  • De klant kan bij aankoop afzien van BOVAG Garantie, leg dit wel vast op de koopovereenkomst om discussie te voorkomen.
  • Op BOVAG Garantie zijn de BOVAG Garantiebepalingen van toepassing
  • Minimale duur garantie voor consumenten: 12 maanden
  • Bij zakelijke verkoop kun je kiezen voor de zakelijke garantievoorwaarden (6 maanden).
  • BOVAG Garantie mag tegen een meerprijs worden aangeboden in een afleverpakket. De ondernemer mag de hoogte hiervan zelf bepalen.
  • Een eigen garantie (Garage A Garantie) mag worden gevoerd, maar mag niet de naam BOVAG dragen.
  • Toekomstige gebreken of onderdelen (“motor, bak en draaiende delen”) mogen niet worden uitgesloten van BOVAG Garantie.
  • Bij verkoop bekende gebreken mogen van de garantie worden uitgesloten, mits ze op de overeenkomst zijn vermeld en door de klant zijn ondertekend.
  • Geen kilometerbeperking bij 12 en 24 maanden BOVAG Garantie
  • Het wettelijk recht van de consument op het uitvoeren van updates door jouw bedrijf kun je uitsluiten. De consument moet hier wél uitdrukkelijk mee instemmen en voor tekenen. Vermeld dit dus op de koopovereenkomst.
  • BOVAG Garantie bij aankoop is niet overdraagbaar aan een volgende eigenaar. De reparatiegarantie van 6 maanden is dat wel.

Non-conformiteit (wettelijke garantie) – bij het sluiten van de koopovereenkomst.

Non-conformiteit, ook wel ‘wettelijke garantie’ genoemd, is een wettelijke bepaling uit Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Het houdt in dat een auto geschikt moet zijn voor normaal gebruik en voldoen aan wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten of die bij de aankoop zijn toegezegd. Niet elk gebrek leidt automatisch tot non-conformiteit; dit hangt af van de omstandigheden van de auto, zoals leeftijd, prijs en kilometerstand.

Voorbeeld:
Van een auto van €1.000 met 240.000 km mag je minder verwachten dan een jong gebruikte auto van €35.000 met 40.000 km op de teller.

garantie

Belangrijke aandachtspunten:

  • Je kunt non-conformiteit bij consumentenkoop niet uitsluiten. Ook niet met teksten als “gekocht zoals gezien, bereden en akkoord bevonden” of “klant ziet af van zijn beroep op non-conformiteit”. Verkopen tegen een extreem lage prijs aan een consument is daarom af te raden.
  • Bij zakelijke verkoop mag non-conformiteit wél worden uitgesloten (zie BOVAG-zakelijke voorwaarden, artikel 14 lid 3).

Non-conformiteit is vaak een grijs gebied, voer voor discussie en het verschil tussen BOVAG Garantie en non-conformiteit is soms lastig uit te leggen aan de klant. In deze flyer staat het verschil overzichtelijk op een rij.

De inruilauto

Bij veel transacties maakt een inruilauto deel uit van de overeenkomst: de klant/verkoper betaalt een deel van de aankoopsom met zijn huidige voertuig. Juist hier ontstaan regelmatig problemen, vaak door gebreken aan de inruilauto die pas bij nadere inspectie aan het licht komen.

Mededelingsplicht

De klant/verkoper heeft een mededelingsplicht: hij moet alle informatie delen over de eigenschappen van de inruilauto waarmee hij bekend is of behoorde te zijn en die voor de koper van belang kunnen zijn. Denk aan technische mankementen, schadeverleden of onregelmatigheden in de historie van de kilometerstand.

Onderzoeksplicht

Daartegenover staat de onderzoeksplicht van het autobedrijf/de koper: je moet de auto inspecteren en bij voorkeur een proefrit maken. Deze plicht gaat niet zo ver dat je het voertuig volledig binnenste buiten keert.

Wanneer de klant/verkoper bewust informatie verzwijgt over een bij hem bekend probleem, kan hij zich niet beroepen op het argument dat het autobedrijf/de koper onvoldoende onderzoek heeft gedaan. De bewijslast dat de klant/verkoper bewust heeft gezwegen of informatie heeft achtergehouden, ligt bij het autobedrijf/de koper.

Het risico van de inruilauto gaat pas over op het autobedrijf bij de daadwerkelijke inruil. Schade die ontstaat tussen taxatie en overdracht is dus voor rekening van de klant.

Belangrijke aandachtspunten

  • Vraag de klant expliciet naar de technische staat van de inruilauto en of hij bekend is met overige problemen en laat hem hierover tekenen. Wees alert als de klant hier niet aan mee wil werken of vaag is in zijn antwoorden.
  • Vraag de klant naar een eventueel schadeverleden, onregelmatigheden in de kilometerstand en documentatie van de onderhoudshistorie en leg dit goed vast.
  • Controleer het voertuig grondig: zet het op de brug, lees de auto uit en maak een proefrit bij voorkeur op de snelweg (ook bij koude start).
  • Ontdekt je na de inruil toch een gebrek, bedenk dan goed hoe je kunt aantonen waarom je vermoedt dat de klant heeft gezwegen. Sommige gebreken zijn van dien aard dat het onmogelijk is dat de klant dit niet wist. Neem zo nodig voor meer informatie contact op met het bedrijf waar de auto in onderhoud was.
  • Neem snel contact op met de klant/verkoper zodra een probleem wordt ontdekt en bereid het gesprek met bovenstaande punten in het achterhoofd goed voor.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.