De pagina wordt geladen...
Er wordt regelmatig contact opgenomen met BOVAG als een klant wil afzien van een gesloten koopovereenkomst. Is een koop een koop? Wanneer kan een klant afzien van een gesloten koopovereenkomst en onder welke voorwaarden? Veel consumenten denken dat zij na het sluiten van een koopovereenkomst altijd recht hebben op een bedenktijd of afkoelingsperiode. Dat is niet juist.
Er zijn echter situaties waarin een klant wel kan annuleren of ontbinden.
Annuleren van de koopovereenkomst
In de BOVAG Algemene Voorwaarden (particulier) biedt artikel 8 de mogelijkheid om de koop vóór levering te annuleren onder de volgende voorwaarden.
In de praktijk komt het voor dat een rechter deze vergoeding matigt tot een bedrag dat aansluit bij de door de ondernemer daadwerkelijk gemaakte kosten.
Ontbinding bij overschrijding van levertijd
Als de leveringstermijn wordt overschreden, kan de klant de koop in sommige gevallen ontbinden. Neem bij vragen hierover altijd contact op met BOVAG Ledenadvies via ledenadvies@bovag.nl of 030 – 65 95 300.
Koop op afstand
Bij een koop op afstand (bijvoorbeeld via internet, telefoon of e-mail) heeft de consument 14 dagen bedenktijd. Dit komt neer op een kosteloze annulering van de gesloten koopovereenkomst. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het voertuig of product. Wil je deze bedenktijd voorkomen? Nodig de klant dan vooraf uit om het voertuig op locatie te bekijken of een proefrit te maken en sluit de koopovereenkomst op de zaak. Ook geldt er bij een koop op afstand een andere/aanvullende informatieplicht. Lees hier meer informatie over kopen op afstand.
Richtlijn Consumentenkrediet
Deze richtlijn geldt als je klanten bemiddelt of verwijst (tegen een vergoeding) naar een aangesloten financieringsmaatschappij. De consument heeft in dat geval 14 kalenderdagen om de kredietovereenkomst kosteloos te ontbinden, zonder opgave van redenen. De onderliggende koopovereenkomst van het voertuig komt dan te vervallen.
Een auto blijft techniek en dus kan zich na levering een probleem voordoen.
De klant kan dan een beroep doen op BOVAG Garantie of op non-conformiteit (wettelijke garantie). De koper mag zelf kiezen welke hij wil gebruiken om het probleem opgelost te krijgen. Een beroep op een eigen garantie is uiteraard ook mogelijk, maar valt buiten het advies van BOVAG.
Wat houdt non-conformiteit in?
Non-conformiteit, ook wel ‘wettelijke garantie’ genoemd, is een wettelijke bepaling die stelt dat een product bij normaal gebruik moet voldoen aan wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten of die bij aankoop zijn toegezegd.
Niet elk gebrek leidt automatisch tot non-conformiteit. Wat een klant / koper van een auto mag verwachten hangt af van de omstandigheden van de auto, zoals leeftijd, prijs en kilometerstand. Voorbeeld: van een auto van €1.000 met 240.000 km mag je minder verwachten dan een jong gebruikte auto van €35.000 met 40.000 km op de teller.
Ontstaat er discussie met de klant over een gebrek, dan kan dit worden vastgesteld door middel van diagnose door de verkoper of een onafhankelijk expert. Bij consumentenkoop geldt bovendien de wettelijke regel dat wanneer een gebrek zich binnen 12 maanden na levering openbaart, wordt vermoed dat dit al bij levering aanwezig was. De verkoper moet dan bewijzen dat het gebrek op het moment van levering nog niet bestond; dat heet omgekeerde bewijslast.
Je kunt non-conformiteit bij consumentenkoop niet uitsluiten. Ook niet met teksten als “gekocht zoals gezien, bereden en akkoord bevonden” of “klant ziet af van zijn beroep op non-conformiteit”. Verkopen tegen een extreem lage prijs aan een consument is daarom af te raden.
Bij zakelijke verkoop kan non-conformiteit wél worden uitgesloten (zie BOVAG-zakelijke voorwaarden, artikel 14 lid 3). Als dit niet schriftelijk is vastgelegd, rust de bewijslast bij de zakelijke klant of koper die zich op non-conformiteit beroept.
Belangrijke aandachtspunten