De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Hoe kun je medewerkers met geldzorgen helpen?
0%

Geldzorgen bij medewerkers

Laatste update 15 april 2024Leestijd: 5 min

01Hoe kun je medewerkers met geldzorgen helpen?

Bij meer dan de helft van alle bedrijven lopen medewerkers rond met schulden. Dit blijkt uit onderzoek van Nibud. Met de huidige energieprijzen en hoge inflatie is de verwachting dat dit aantal de komende periode alleen maar op gaat lopen. De kans is dus groot dat ook in jouw bedrijf medewerkers rondlopen met zorgen over geld. Wat kun jij als werkgever hieraan doen? BOVAG zet de mogelijkheden op een rij in dit dossier.

Leg het initiatief bij de medewerker zelf met Geldfit

Als werkgever kun je je personeel verwijzen naar geldfit.nl/bovag. Geldfit is een initiatief waar medewerkers door het lezen van informatie en het doen van een zelftest inzicht krijgen in hun financiële situatie, geheel anoniem. Dit is een belangrijke eerste stap die zij kunnen nemen om bijvoorbeeld uit de financiële zorgen te komen. BOVAG is voor dit initiatief een samenwerking aangegaan met Gelfit, omdat het erg belangrijk is dat medewerkers grip op hun geld hebben.

Breng dit initiatief onder de aandacht bij je werknemers door bijvoorbeeld een mail rond te sturen of een berichtje te plaatsen op intranet.

Voorbeeldtekst:
Grip op je geld met Geldfit. Wist je dat 1 op de 5 huishoudens in Nederland moeite hebben om iedere maand de rekeningen te betalen? Zeker nu alle prijzen stijgen, is het voor steeds meer mensen lastig om rond te komen. Daarom doet [bedrijfsnaam] mee met Geldfit. Op geldfit.nl/bovag ontdekken mensen in 2 minuten wat zij kunnen doen om meer grip op hun geld te krijgen. Ken jij dus mensen met zorgen over geld? Vertel hen over Geldfit. En kijk gelijk hoe jij ook meer grip krijgt op je geld via geldfit.nl/bovag.

Val je onder de cao voor het Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf? Dan kunnen medewerkers met financiële zorgen vanaf nu gebruikmaken van budgetcoaching. Dit is een traject vanuit OOMT bestaande uit twee gesprekken met een Nibud-coach waarbij de medewerker aan de slag gaat met de eigen geldzaken. Meer informatie hierover vind je op de website van OOMT.


Wegwijzer geldzorgen: zo herkent én help je medewerkers met geldzorgen

Als werkgever kun je helpen om je medewerkers grip te laten krijgen op geldzorgen. Dit is niet alleen fijn voor je personeel, maar ook voor je bedrijf. Financieel gezonde medewerkers zijn namelijk vaak productiever en minder vaak ziek. Maar hoe herken je tijdig financiële problemen bij medewerkers en hoe kun je hier het gesprek over aangaan?

Speciaal hiervoor hebben VNO-NCW en MKB-Nederland de Wegwijzer geldzorgen ontwikkeld. In deze wegwijzer vind je tips en informatie hoe je je medewerkers kunt ondersteunen bij financiële zorgen zodat zij passende hulp kunnen krijgen. De Wegwijzer geldzorgen kun je hieronder downloaden.

Je kunt de informatie ook vinden op de website ondernemen.nl/geldzorgen/werknemers.

Via deze website kunnen medewerkers onder andere terecht bij een budgetcoach voor overzicht en balans tussen inkomsten en uitgaven of kunnen zij financieel advies krijgen.

Download de Wegwijzer geldzorgen bij medwerkers


Een lening verstrekken aan medewerkers: gebruik de voorbeeldovereenkomsten

Voorbeeldleenovereenkomsten voor lening aan medewerker

Andere mogelijkheden voor financiële ondersteuning

In het nieuws komen de laatste tijd allerlei oplossingen voorbij die werkgevers aanbieden om medewerkers financieel te ondersteunen. Zo heb je vast voorbij zien komen dat er werkgevers zijn die ervoor kiezen om (tijdelijk) een deel van de energierekening te betalen of de reiskostenvergoeding (tijdelijk) verhogen vanwege de hoge brandstofprijzen.

Let op: naast de vrije ruimte in de Werkkostenregeling (WKR) zijn er op dit moment geen mogelijkheden om een energietoeslag netto aan medewerkers uit te keren zonder dat daar loonbelasting over betaald moet worden. Voor de reiskostenvergoeding geldt dat op dit moment maximaal € 0,23 per kilometer belastingvrij vergoed mag worden.

Cao’s kunnen ook een aantal oplossingen bieden. Zo kunnen medewerkers die ADV in tijd ontvangen deze uren ruilen voor geld. Op die manier krijgen ze maandelijks een hoger salaris uitbetaald. Een andere optie is om het vakantiegeld niet eenmaal per jaar uit te betalen, maar maandelijks. Of om een voorschot te geven op het vakantiegeld. Heb je medewerkers in dienst die bepaalde toeslagen in betaalde vrije tijd ontvangen, bijvoorbeeld een overwerktoeslag of toeslag voor werken op zaterdag? Dan kun je afspreken dat zij deze toeslagen voortaan in geld krijgen in plaats van in tijd. Het is ook mogelijk om (een deel van) de bovenwettelijke vakantiedagen te verkopen zodat de medewerker een hoger salaris ontvangt. Leg het altijd schriftelijk goed vast wanneer je afspraken maakt over een van bovengenoemde onderwerpen.

Lees ook:

Vragen?

Heb je vragen over geldzorgen bij medewerkers? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies via 030 – 65 95 300 of ledenadvies@bovag.nl.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.