De pagina wordt geladen...
Sinds 2020 bestaat de sectie BOVAG Caravan en Camperschadeherstelbedrijven, onderdeel van BOVAG Schadeherstelbedrijven. Hier vind je meer informatie over het lidmaatschap.
Om de kwaliteit van caravan- en camperschadeherstel te borgen, heeft BOVAG een norm vastgesteld die gedragen wordt door de hele branche, zowel opdrachtgevers als herstelbedrijven. Deze norm geeft alle partijen helderheid en zekerheid over de kwaliteit én uniformiteit van de werkzaamheden. Op die manier helpen we BOVAG-leden toekomstbestendig te zijn en te blijven.
In de branchenorm BOVAG Erkend Schadeherstel Caravan en Camper zijn eisen benoemd voor bijvoorbeeld de bedrijfsinrichting en de benodigde uitrusting, kennis en vaardigheden van herstellers en het uitbesteden van werkzaamheden. Een uitgebreide toelichting op de norm vind je in ons Handboek Audit en Certificering, onderaan deze pagina te downloaden.
Binnen de branchenorm caravan- en camperschadeherstel is het mogelijk om een aantal werkzaamheden uit te besteden, zoals spuitwerkzaamheden of een mechanische diagnose van een camper. BOVAG heeft daarvoor een uitbestedingsovereenkomst die je hiervoor kunt gebruiken. Je legt hierin afspraken vast, om hiermee helderheid en zekerheid naar elkaar en de klant te bieden, maar ook kwaliteit.
Hier vind je de Uitbestedingsovereenkomst Branchenorm Schadeherstel.
Per 1 januari 2021 is de branchenorm verplicht voor alle caravan- en camperschadeherstelbedrijven die lid zijn van BOVAG Schadeherstelbedrijven.
Het specialisme caravan- en camperschadeherstel is onderdeel van de afdeling BOVAG Schadeherstelbedrijven. Het betreft dus een apart lidmaatschap. Laat ons weten dat je lid wilt worden en voorzie ons van de juiste informatie via onderstaand formulier waarin ook de contributiebedragen staan. Het ingevulde formulier kun je mailen naar schadeherstel@bovag.nl.
Vervolgens toetsen we of je bedrijf voldoet aan de branchenorm. Zo ja, dan ontvang je het certificaat BOVAG Erkend Schadeherstel Caravan en Camper. De toetsing verloopt in twee fasen. Je ontvangt allereerst van ons een login van de BOVAG Digitale Zelfevaluatie. Daarmee check je stapsgewijs of je bedrijf voldoet aan de in de branchenorm gestelde eisen en kun je de benodigde documenten uploaden. Heb je de zelfevaluatie helemaal doorlopen? Dan kies je één van de certificerende instanties en plan je een audit. Een uitgebreide toelichting op dit proces vind je in ons Handboek Audit en Certificering (onderaan deze pagina te downloaden).
Krijg je bij de audit een positieve beoordeling? Dan ontvangt BOVAG het auditrapport als bewijs en krijg je van ons het certificaat ‘BOVAG Erkend Schadeherstel Caravan en Camper’ toegestuurd. Dit certificaat is twee jaar geldig. Worden tijdens de audit verbeterpunten geconstateerd? Dan dien je die binnen maximaal twee maanden op te lossen én opnieuw te laten beoordelen door de certificeringsinstantie. Als BOVAG dit auditrapport heeft ontvangen, krijg je alsnog het certificaat ‘BOVAG Erkend Schadeherstel Caravan en Camper’.
Bij een positief auditresultaat ben je automatisch ook officieel lid van de afdeling BOVAG Schadeherstelbedrijven. Zoals gezegd is het certificaat ‘BOVAG Erkend Schadeherstel Caravan en Camper’ twee jaar geldig. Om dit certificaat te behouden, vindt elke twee jaar een schouwing plaats op je bedrijf (door een onafhankelijke keuringsinstantie) en dien je het tussenliggende jaar de BOVAG Digitale Zelfevaluatie te doorlopen en te updaten. Oftewel: elk jaar wordt gecheckt of je bedrijf nog voldoet aan de branchenorm.
Eén van de speerpunten voor deze nieuwe ledengroep is het werken aan een eerlijk speelveld; heldere voorwaarden voor zowel ketens als individuele bedrijven. Ook voor caravan- en camperbedrijven wordt dat steeds relevanter als we kijken naar de ontwikkelingen in de branche. De branchenorm zorgt bovendien voor erkenning voor dit specialisme en daarom is het zo belangrijk dat we de kwaliteit en de uniformiteit van caravan- en camperschadeherstel goed bewaken.
Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar schadeherstel@bovag.nl of bel BOVAG Ledenadvies op (030) 65 95 300.