De pagina wordt geladen...

Bovag logo
BOVAG Schadeherstelbedrijven
0%

BOVAG: de vereniging en afdelingen

Laatste update 08 november 2023Leestijd: 10 min

15BOVAG Schadeherstelbedrijven

De markt van schadeherstelbedrijven verandert snel. Hoe speel je hierop in? BOVAG adviseert en ondersteunt. Ontdek onze meerwaarde.

Advies en ondersteuning aan Schadeherstelbedrijven

De branche van schadeherstelbedrijven verandert snel. De technologie in moderne auto’s brengt risico’s met zich mee voor het schadeherstel. Daardoor worden autofabrikanten kritischer op schadeherstel en zullen zij steeds vaker een verzekering willen koppelen aan hun auto’s. De verzekeraar is geneigd de risico’s neer te leggen bij de schadeherstelbranche. Dat verhoogt de druk op de branche. Door dit alles specialiseren steeds meer schadebedrijven zich op bepaalde clusters van merken en technologie. Dit vergt een flinke investering. De verwachting is dus dat het aantal bedrijven terugloopt. Dit biedt kansen voor bedrijven die zich juist richten op het schadeherstel van oudere wagens. Met een wagenpark van 8 miljoen auto’s biedt dit de komende jaren voldoende mogelijkheden. Hoe ga jíj om met al deze ontwikkelingen? En hoe toekomstbestendig ben je op de langere termijn? Als BOVAG-lid sta je er niet alleen voor.

Wat kun je verwachten van BOVAG?

Hoe maak je werk van een gezond en toekomstbestendig schadeherstelbedrijf? Wat doe je wel en niet? BOVAG Schadeherstelbedrijven adviseert en ondersteunt je. Dit kun je van BOVAG verwachten:

Kennis delen

Alles doen wordt steeds lastiger. Op de langere termijn moet je dus specialiseren, qua investeringen, apparatuur en kennisniveau. BOVAG helpt je keuzes te maken. We delen relevante informatie, organiseren themabijeenkomsten, maken ontwikkelprogramma’s en brengen opdrachtgevers (verzekeraars, leasemaatschappijen) bijeen.

Opleiding en ontwikkeling van medewerkers

Het doorlopend opleiden en ontwikkelen van medewerkers is belangrijk. Want daarmee kun je als schadeherstelbedrijf blijven voldoen aan de steeds strengere herstelvoorschriften van fabrikanten, zodat je blijft meedoen in de markt. BOVAG pleit daarbij voor geïntegreerd onderwijs binnen schadeherstel.

Speerpunten van BOVAG Schadeherstelbedrijven

Bekijk hieronder de drie belangrijkste speerpunten van de afdeling Schadeherstelbedrijven.

  • Innovatie: om ervoor te zorgen dat professionele schadebedrijven hun plek in de markt behouden en ook in de toekomst bestaansrecht hebben en een gezond rendement verdienen, is innovatie essentieel. Het waarborgen van kwaliteit en veiligheid is daarin een belangrijk aspect, want het schadebedrijf wordt steeds meer aansprakelijk gesteld voor de veiligheidscomponenten van het door hun geleverde werk. Onderdeel van innovatie is ook het ontdekken van nieuwe manieren van samenwerken binnen de mobiliteit, gestuurd door de ontwikkelingen op het gebied van de connected car.
  • Investeren: om de steeds complexer wordende techniek van moderne carrosserieën bij te kunnen benen, is ruimte voor de juiste investeringen noodzakelijk. Dat geldt voor investeringen op het gebied van equipment én opleidingen. Voor de opleidingen streeft BOVAG naar één branchekwalificatiestructuur, waarvoor een intensieve samenwerking tussen VOC en Innovam nodig is. Ook wil BOVAG een efficiënter en kosteneffectief opleidingsaanbod voor schadeherstelbedrijven, denk bijvoorbeeld aan e-learnings.
  • Invloed: BOVAG staat bekend als dé belangenbehartiger van ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden. Deze positie, in combinatie met een sterke merknaam, geeft BOVAG invloed in Den Haag en Brussel. Die invloed zal BOVAG actief aanwenden om op korte termijn de lobbyagenda voor schadeherstelbedrijven op tafel te krijgen. Eén van de punten op die agenda is de invloed van technologische ontwikkelingen op de toekomst van de branche. Daarbij streeft BOVAG naar meer bewustwording bij onze (lokale) overheden over het belang van professionaliteit en voertuigveiligheid binnen de schadeherstelbranche.


Sectie Ruitschadeherstelbedrijven

Ruitschadeherstel is een prachtige branche met echte vakmensen. En BOVAG is van oudsher een brancheorganisatie waarin vakmensen zich verenigen. Ruitschadeherstel is een vak dat aan verandering onderhevig is, onder meer door de opkomst van nieuwe complexe technologieën in auto’s. Dat vereist visie en een daadkrachtige aanpak. BOVAG is er voor om leden toekomstbestendig te maken en te houden.

BOVAG heeft daartoe een professionele werkorganisatie met tal van specialisten op gebied van recht, arbo, techniek, communicatie en nog een boel meer. Bovendien heeft BOVAG veel contacten bij stakeholders – denk aan verzekeraars – en in politiek-Den Haag bij ministers, Kamerleden en ambtenaren. Ten slotte heeft BOVAG een ijzersterk keurmerk, dat ook bij klanten van ruitschadeherstellers veel vertrouwen zal wekken, zoals het merk dat ook in andere BOVAG-sectoren doet.

Speerpunten

BOVAG heeft voor de ruitschadeherstelbedrijven een aantal speerpunten benoemd die belangrijk zijn om mee aan de slag te gaan.

Kennis en techniek

Techniek in auto’s wordt steeds complexer. Dat raakt ook de ruitschadehersteller. Daarvoor is het noodzakelijk dat de technische kennis en vaardigheden van kwaliteit medewerkers op een hoger plan worden gebracht. Dit vergt overleg met auto-importeurs, dealers, verzekeraars en leasemaatschappijen. En daar is BOVAG goed in. Want BOVAG is een branchevereniging die met alle partijen de samenwerking zoekt, en samen met die partijen en leden op zoek gaat naar praktische oplossingen.

Kwaliteit

BOVAG werkt aan een kwaliteitsnorm voor ruitschadeherstel die gedragen wordt door de hele branche. Door zowel opdrachtgevers als herstelbedrijven. Deze norm geeft alle partijen helderheid en zekerheid over de kwaliteit van de werkzaamheden. En op die manier helpen we BOVAG-leden toekomstbestendig te zijn en te blijven.

Invloed

BOVAG staat bekend als dé belangenbehartiger van ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden. Dat komt onder meer door het bekende BOVAG-keurmerk. Dat geeft BOVAG invloed in Den Haag, in Brussel en bij andere belangrijke partijen in de branche, zoals verzekeraars en leasemaatschappijen. BOVAG wil samen met nieuwe ruitschadeleden een lobbyagenda opstellen om daar vervolgens zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan.

Vraag hier het lidmaatschap aan


Voordelen BOVAG-lidmaatschap

Advies op maat

Bij BOVAG Ledenadvies kunnen leden kosteloos terecht met vragen over personeel en arbeidsomstandigheden, milieu, fiscaliteit en juridische zaken.

Garantie

BOVAG Garantie voor ruitschadeherstel, inclusief transparante geschillenregeling, en niet te vergeten onze doortimmerde algemene voorwaarden en kwaliteitsnormering.

Goed werkgeverschap

BOVAG helpt en adviseert jou als werkgever. Dat doen wij door je op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen en door jouw belangen als werkgever te behartigen. BOVAG heeft uiteraard diverse producten en diensten beschikbaar die je ondersteunen bij je rol als werkgever. En, in het belang van leden, maken we ons als BOVAG sterk voor goede opleidingen.

Toegang tot het BOVAG-netwerk

Als BOVAG-lid heb je via diverse platformen toegang tot het BOVAG-netwerk, zowel online als via diverse bijeenkomsten. Een platform van leden én van relevante branchepartijen/- leveranciers zoals verzekeraars, leasemaatschappijen, aanbieders van (technische) ondersteuning en natuurlijk de BOVAG-dochters, waaronder brancheverzekeraar Bovemij.

Bijblijven

BOVAG zorgt ervoor dat je bijblijft als het gaat om de ontwikkelingen in de branche. Op gebied van technologie, commercie en juridische zaken. Via nieuwsbrieven, deze website mijn.bovag.nl en bijeenkomsten.

Kracht van het BOVAG-netwerk

BOVAG is een oersterk merk dat in de markt wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en zekerheid. Het keurmerk en consumentenmerk creëert voor BOVAG-leden een sterke positie richting zowel verzekeraars als klanten. BOVAG werkt met bijvoorbeeld campagnes, PR en grote publieksevents doorlopend aan de naamsbekendheid van het merk en daarmee ook aan het onderscheidend vermogen van BOVAG-bedrijven in markt.

Ledenvoordeel

Als lid profiteer je van kortingen, doordat BOVAG collectief inkoopt. Dat geldt voor de producten van de BOVAG Ledenwinkel, maar ook voor bijvoorbeeld de afdracht aan Buma, Sena en Videma of de inkoop van energie via de BOVAG Ledenwinkel.

Hulp bij evenementen

BOVAG helpt leden bij hun eigen evenementen. Of dat nou een actie bij de lokale sportclub is, een stand op de lokale braderie of een open huis. Honderden BOVAG-bedrijven maakten al slim gebruik van de draaiboeken en gratis promotiematerialen van BOVAG. Van opblaasboog tot veiligheidshesje.

Lid worden?

Bedrijven die meer informatie willen over BOVAG-ruitschadebedrijven of zich aan willen melden, kunnen hieronder terecht voor meer informatie, het aanvraagformulier, het contributieblad en de algemene voorwaarden voor zowel particuliere als zakelijke klanten. Deze algemene voorwaarden gelden tijdelijk. Er wordt in samenwerking met de SER gewerkt aan aangescherpte voorwaarden die specifiek voor schadeherstelbedrijven gelden. De garantievoorwaarden zijn hieronder te vinden. Het ingevulde aanvraagformulier kan gestuurd worden naar het e-mailadres schadeherstel@bovag.nl.

Veelgestelde vragen

De contributiestructuur is onderaan deze pagina te downloaden.

Ter verduidelijking een aantal voorbeelden:

  1. Een ruitschadeherstelbedrijf met één vestiging zonder dat er een ander BOVAG-lidmaatschap is (denk aan een autobedrijf, een verhuurbedrijf of een tankstation), betaalt € 950,-.
  2. Een autobedrijf dat al lid is van BOVAG en op een andere locatie een ruitschadeherstelbedrijf heeft, betaalt naast de contributie voor het autobedrijf een bedrag van € 684,- voor het lidmaatschap van het ruitschadeherstelbedrijf. Als dit autobedrijf op nog een locatie een tweede ruitschadeherstelbedrijf heeft, dan bedraagt de contributie voor die twee ruitschadeherstelbedrijven € 589,- per vestiging.
  3. Als een glasherstelbedrijf met 6 vestigingen zich bij BOVAG aansluit, betalen zij voor de eerste vestiging € 950,- en daarna € 589,- per vestiging. Zoals in de staffel te zien is, loopt dit laatste bedrag steeds verder af, afhankelijk van het aantal vestigingen.

Om lid te worden doorloop je een certificeringsproces. Schematisch is dit proces weergegeven in onderstaande tabel Lidmaatschapsschema. Een uitgebreide toelichting op dit proces vind je in het Handboek Audit & Certificering BOVAG Erkend Ruitschadeherstel vanaf pagina 18 (onderaan deze pagina te downloaden). BOVAG heeft zich ten doel gesteld om alle aspirant-leden te helpen om zich te certificeren en zal zich daarvoor inspannen zover als mogelijk.

Bij uitzondering krijgen daarom alle aspirant-leden die zich voor 1 januari 2018 hebben aangemeld voor het lidmaatschap van de sectie Ruitschade tot en met 31 december 2018 de tijd om zich te certificeren voor de kwaliteitsnorm ‘BOVAG Erkend Ruitschadeherstel’. Incidenteel kan na 31 december 2018 op beperkt aantal onderdelen van de certificering extra tijd voor het verbeterplan worden gegeven, ter beoordeling door BOVAG.

De in het schema genoemde zelfevaluatietool komt in de herfst van 2017 beschikbaar.


Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.