Auto's de baas > Wat is OE data?

Wat is OE data?

Pass-thru, TI (Technische Informatie), digitale service registratie, remote diagnose, OE informatie… Allemaal termen die horen bij de nieuwe wereld van auto’s. Maar wat houden ze nu precies in? In het schema zie je wat de verschillen zijn tussen digitale service registratie, remote diagnose en pass thru. En daaronder zetten we de belangrijkste begrippen voor je op een rijtje.

Originele fabrikanten data en OE data

Deze twee termen betekenen hetzelfde. Originele fabrikanten data, of OE data, is de overkoepelende term waarmee we alles bedoelen waarbij je bij de fabrikant inlogt om daar informatie of tools op te halen. Hieronder valt Pass-thru, TI (Technische Informatie), digitale service registratie en remote diagnose.

Pass-thru: zelf toegang tot diep in de auto

Met Pass-thru leg je een directe verbinding tussen de auto en de data-server van de fabrikant. Daarmee krijg je op het diepste niveau toegang tot de auto. Je stelt sneller de juiste diagnose en krijgt belangrijke technische informatie (zoals actuele servicebulletins en foutcodes)die je nergens anders krijgt. Dat bespaart je tijd en stelt je in staat om reparaties adequaat uit te voeren. Zodat je alle auto’s kunt blijven repareren en onderhouden. 

Dit kun je met Pass-thru:

 
  1. Zelf software-updates uitvoeren, dat is steeds vaker nodig bij moderne auto's.
  2. Inleren en inregelen van bijvoorbeeld sleutels en trekhaken.
  3. Toegang tot onmisbare technische informatie zoals:
    • Inbouwbeschrijvingen en de juiste elektrische schema’s voor die ene specifieke auto. Gedetailleerde beschrijvingen voor complexe klussen.
    • Technisch service bulletins.
      Niets is zo vervelend als een klus waar je alles al vervangen hebt en het probleem nog steeds niet opgelost is. Met Pass-thru kun je alle klachten die eerder voorgekomen zijn terugvinden. De symptomen, de bijbehorende foutcodes, de oplossing, het benodigde onderdeel en vaak zelfs de werkbeschrijving voor de klus. Ingewikkelde (diagnose)klussen kun je zo veel eenvoudiger en sneller uitvoeren.
    • OEM foutcode informatie zoals de fabrikant het bedacht heeft, dus geen universele benadering, maar de juiste, gedetailleerde omschrijving.
    • Onderhoudsschema’s. Steeds meer auto’s hebben specifiek onderhoud nodig. (Ook) via Pass-thru is die informatie beschikbaar.
    • Inzicht in recall informatie. Heeft een voertuig nog openstaande recalls? Goed om te weten, dan kun je de klant pro-actief informeren.
  4. Coderen/programmeren. Bij veel componenten is dat tegenwoordig nodig nadat ze vervangen zijn. Zo kost een relatief eenvoudige vervangingsklus niet onnodig veel tijd en moeite omdat je alles zelf kunt doen.
 Digitale service registratie

Wat altijd in het papieren onderhoudsboekje werd vastgelegd, gebeurt nu steeds meer in de digitale service registratie. Daarin kun je al het onderhoud vastleggen zodat de historie van de auto altijd terug te vinden is. Klanten vragen steeds meer om deze service, want ze bewijzen hiermee de sluitende onderhoudshistorie van hun auto. Ook handig als een klant voor het eerst met een auto bij jou binnenkomt: je kunt dan precies zien wat er aan die auto gedaan is en wanneer. 

Remote diagnose: hulp op afstand

Bij remote diagnose neemt iemand anders op afstand de auto in jouw werkplaats over. Ze kunnen bijvoorbeeld een trekhaak of sleutel inleren of een diagnose stellen. Het verschil met Pass-thru is dat je niet zelf toegang hebt tot de auto. Je kunt niet alle informatie krijgen, je kunt bijvoorbeeld geen updates uitvoeren en je haalt de kennis niet in je eigen garage. Voor merken die je niet vaak binnen krijgt kan dit wel een goede keuze zijn. 

Universele diagnose-apparatuur

Met een universele tester kan er al veel voor heel veel merken, maar minder dan met Pass-thru. Vaak kom je een heel eind om sensoren uit te lezen en diagnose informatie te krijgen. De meeste testkasten zijn voorgeprogrammeerd en maken geen gebruik van Pass-thru. Ze krijgen meestal minder informatie naar boven en de informatie die naar boven komt, is niet altijd up-to-date of specifiek genoeg om de juiste diagnose te stellen. Met de meeste testers kun je geen software updates uitvoeren.

Let op : sommige universele testers zijn wel voorbereid voor Pass-thru (en gebruiken het zogenaamde J2534-protocol). Check bij je leverancier (of bij 
AutoNiveau of GMTO) of jouw tester voorbereid is voor Pass-thru. Maar ook als je tester er al klaar voor is moet je nog steeds accounts aanvragen voor elk merk waarvoor je aan de slag wil met Pass-thru.

Aan de slag!

Kortom, werken met OE data heeft enorm veel voordelen. Lees
 hier waarom het zo belangrijk is om met originele fabrikanten data aan de slag te gaan. Starten kan eenvoudiger dan je denkt. Zie bovenstaande infographic voor de opties die je hebt.

Klik hier voor hulp via Autoniveau​  Klik hier voor hulp via GMTO​
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring