Terug

Zorgvuldig voorbereide bedrijfsoverdracht

Ondernemerschap
Leestijd: 10 min

Jimco de Boer (32) is sinds 1 september 2022 eigenaar van Autobedrijf Houtwijk. Hij nam de Haagse onderneming over van Peter Pannekoek (65), die de garage in 1995 uit het faillissement van zijn toenmalige werkgever kocht. Wat komt er kijken bij een bedrijfsoverdracht? Vijf jaar zorgvuldige voorbereiding, wederzijds vertrouwen en heldere afspraken vormden de basis voor de overnamedeal tussen Peter en Jimco.

Wacht eventjes, anders knalt mijn telefoontje op de grond. Ik sta hier in het tuincentrum met een zware pot in mijn handen. Ja, daar ben ik vandaag de dag mee bezig.” Zo reageert Peter Pannekoek, wanneer we hem bellen voor een afspraak. Drie dagen later zitten we met de zwierig besnorde Hagenees in het kantoortje van Autobedrijf Houtwijk, de bv die hij onlangs overdroeg aan zijn voormalige werknemer, monteur Jimco de Boer. Peter plaatst twee zwarte koffie op zíjn oude Engelse, met groen leder beklede, mahoniehouten werktafel en verhaalt: “Isabel, mijn vrouw, en ik werkten ons hier 27 jaar lang het snot voor de ogen. Elke ochtend vanaf zeven, elf uur per dag. Ik zei altijd: zodra ik de 65 aantik kappen we ermee, dan is het mooi geweest. En zo is het gebeurd. Jimco schuift straks ook aan. Hij is razend druk met sleutelen. Ik begon 34 jaar terug al in dit pand. In 1989 onderhield ik hier voor taxi- en transportbedrijf Uniek de eigen auto’s. Daarnaast kwamen mensen uit de buurt naar onze werkplaats. Zo ontstond Uniek Garage. In november 1989 nam ik Chris van Es aan, een fantastische monteur. Onze garage draaide lekker. In tegenstelling tot het taxi- en transportbedrijf. Uniek ging failliet in 1995. Dus ik naar de curator: “In taxi’s en transport heb ik geen interesse, wel in de garage”. Zo werd ik zelfstandig ondernemer, samen met Isabel. We veranderden de naam in Autobedrijf Houtwijk. Chris werkt er nog steeds. Destijds stelde ik hem voor de garage samen te kopen, maar hij paste. Hij voelt zich honderd procent monteur, geen ondernemer. Daarom polste ik hem vijf jaar geleden ook niet, toen ik begon met het voorbereiden van de bedrijfsoverdracht.

Extra jaaromzet

Het ondernemerschap leverde me mooie en minder mooie dingen op. Positief was het binnenhalen van de ANWB. Daar profiteer ik, zelfs nu ik met pensioen ben, nog van. In 2002 schreef ik op de bonnefooi een brief naar de ANWB. Ik had gehoord dat ze er wel eens externe monteurs op uit stuurden, wanneer de eigen Wegenwachters te druk waren en de wachttijden voor de pechklanten te hoog dreigden op te lopen. Een week na mijn brief stonden er twee heren op de stoep. Zo werden we officieel partnerbedrijf van de ANWB. We werden ingeschaald op duizend pechincidenten per jaar, maar dat aantal bereikten we al binnen drie maanden. Nu, twintig jaar later, beschikt Autobedrijf Houtwijk over twee eigen volledig ingerichte kopie-Wegenwachtauto’s, 365 dagen per jaar en route. Dat betekent, ik zit hier niet te jokkebrokken, een extra jaaromzet van € 150.000 tot € 200.000. Een andere mooie ondernemersactie was het binnenhalen van het Ligier- en later Aixam-brommobielendealerschap. Minder goed verliep de bedrijfsovername uit een faillissement in 2011 van een garage in Bezuidenhout. Laat ik voorzichtig zeggen: veel Bezuidenhouters bleken niet mijn type mensen. Daar kon ik niet mee omgaan. Het filiaal kwam nooit fatsoenlijk van de grond, dat kostte me serieus geld. Ik sloot de deuren in 2018. Ah, kijk, daar is Jimco. Pak ook een koffie en vertel jij eens over onze overnamedeal, Jimco.”
Jimco: “Ik kwam hier als leerling binnen en groeide door naar eerste monteur en apk-keurmeester. In 2017 kreeg ik plots een aanbod van Peugeot Leidschendam, te mooi om waar te zijn.”
Peter: “Letterlijk ja. Een contract voor drie maanden, precies in de zomervakantie. Daar waarschuwde ik je voor, bovendien wilde ik je niet kwijt. Je was bij ons een hele vent geworden!”
Jimco: “Nou ja, toen kwam Peter dus met de vraag: ‘Wil jij niet hier blijven en straks, over vijf jaar de zaak overnemen?’. Dat overviel me. Ik vond mezelf nog zo jong. Maar er in vijf jaar naartoe groeien, leek me wel een uitdaging. Peter kwam ook met een goed doordacht financieel voorstel, waardoor ik niet wakker hoefde te liggen van: hoe ga ik dat overnamebedrag ooit betalen?”

“Voorkom dat je pensioen afhankelijk is van de verkoopprijs van je bedrijf”
Peter Pannekoek | voormalig eigenaar Autobedrijf Houtwijk

Bedrijfswaarde

Peter: “Je gaat elkaar geen pootje lichten. Ik wist: Jimco moet precies weten waar hij in 2022 aan toe is. Te beginnen met de overnameprijs. We spraken af die vast te leggen op basis van de bedrijfswaarde van 2017. Dus niet: we zien in 2022 wel hoeveel de tent waard is. 2016 was geen topjaar. De taxateur becijferde de bedrijfswaarde op € 65.000. Dat was gunstig voor Jimco. Nu is het bedrijf meer dan het dubbele waard. Verder spraken we af dat Jimco de handelsvoorraad brommobielen en gebruikte auto’s in 2022 tegen inkoopwaarde mocht overnemen en dat bedrag in delen zou mogen betalen. Ten slotte legden we vast dat ik na 2022, als een soort pensioentje, per ANWB-incident nog drie jaar lang een klein percentage zou ontvangen. Dat factureer ik nu elke maand. Jimco en ik zijn bij het gehele overnameproces begeleid door twee specialisten, die wij al jaren kennen en allebei honderd procent vertrouwen, onze bedrijfsaccountant en advocaat-fiscalist Ton Brussee. We maakten heldere afspraken, zwart op wit. En niet vrijblijvend, er hing een boeteclausule aan als een van ons tussentijds zou afhaken. Ik had ook uitgedokterd dat Jimco het grootste deel van de overnameprijs zou kunnen betalen uit zijn weekend- en avondpechhulpdiensten voor de ANWB. Die diensten leveren onze monteurs per kwartaal gemiddeld een extra maandsalaris op, zo’n € 10.000 netto per jaar.”
Jimco: “Ik luisterde goed naar Peter en raakte vijf jaar lang raakte geen euro van die ANWB-inkomsten aan. Mijn vrouw Sanne draait nu ook mee in de zaak, zij nam de job van Isabel over. Ik moet qua ondernemerschap nog wel veel leren, overal zelf achteraan en steeds controleren of onze werknemers alles goed doen. Dat is soms chaos, de boel draaiende houden, met weinig ruimte voor nieuwe dingen.”
Peter: “Ik zeg altijd: een zelfstandige is nog geen ondernemer. Maar Jimco komt er wel, hij denkt al na over de toekomst met elektrische voertuigen.”
Jimco: “En ik wil straks iets met motorfietsen, daar zie ik leuke nieuwe kansen.”

“ In vijf jaar naar het ondernemerschap toegroeien leek me wel een uitdaging”
Jimco de Boer | eigenaar Autobedrijf Houtwijk

BOVAG-programma ‘Stoppen en doorgaan?’

Onlangs sprak Peter Pannekoek als ‘ervaringsdeskundige’ op een kennissessie van ‘Stoppen en doorgaan?’, waar de belangrijkste punten van bedrijfsverkoop, -overdracht en -beëindiging aan bod komen. Pannekoek: “Ik deelde twee belangrijke tips. Ten eerste, begin op tijd! Ik heb twee vrienden, broers, zij runnen een grote onderneming in Den Haag en moeten nu nog dat bedrijfsoverdrachttraject in. Ze zijn boven de 65, met allebei zonen die de zaak willen overnemen maar haaks op elkaar staan. Nou, prettige wedstrijd! Zorg dat je minstens vijf jaar voor je 65ste zo’n traject in gaat, zodat je nog en beetje kan genieten daarna. Ten tweede, voorkom ook dat je pensioen afhankelijk is van de verkoopprijs van je bedrijf. Veel ondernemers moeten eerst hun zaak verkopen, pas dan hebben ze pensioencentjes in hun zak. De meeste potentiële kopers moeten bij de bank aankloppen en de banken duiken niet meer zo ‘easy in de pocket’. Zeker niet voor garagebedrijven. Zit je toevallig ook nog in een recessieperiode, dan heb je echt een pensioenprobleem. Dus zorg zo vroeg mogelijk voor een pensioenpot, los van het bedrijfsverkoopresultaat.”

Kijk op mijn.bovag.nl/stoppenendoorgaan voor een kennissessie bij u in de buurt of download de brochure.

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-02.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring