Gewetensvraag
“Het creëren van werkgeluk begint met de gewetensvraag: wil ik écht goed zijn voor mijn mensen? Het moet vanuit je hart komen, anders val je zo door de mand. Dus heb je jezelf kritisch tegen het licht gehouden en wil je met veranderingen binnen de onderneming werkgeluk realiseren? Dan is mijn tip: stel iedere werknemer in een persoonlijk gesprek oprecht de vraag: hoe gaat het met je? Vroeger vond men: werk en privéleven dienen strikt gescheiden te blijven. Maar het privéleven kan het werk enorm beïnvloeden. Misschien heeft de werknemer een ziek kind thuis, moet hij mantelzorgen voor een ouder, zijn er ruzies, financiële zorgen of is er een verslavingsprobleem. Burn-outs uiten zich vaak op het werk, maar gaan niet zelden gepaard met privéproblemen. Vanuit goed werkgeverschap zou je je moeten willen verdiepen in: hoe kan ik zorgen dat deze werknemer het geluk hervindt? Om je medewerkers het allerbest te laten presteren, moet je oog hebben voor het ‘totale mens-principe’, zoals voetbaltrainer Louis van Gaal dat noemt.”
“Je hoeft natuurlijk niet zelf de psycholoog te spelen of je inhoudelijk te bemoeien met de problemen van je medewerker, je kunt wel hulp faciliteren. Regel een coach of hulpverlener. Of, als het probleem werk gerelateerd is, kijk of je zaken anders kunt organiseren, met jobcraften (aanpassen van werkzaamheden, red.), het aanpassen van roosters of het aanbieden van een cursus of opleiding. Ervaart zo’n werknemer deze steun als positief, dan is het automatische gevolg: betere prestaties, minder fouten op het werk en dus ook minder veiligheidsincidenten en minder kans op uitval of vertrek. Zie extra uitgaven die hierbij horen als langetermijninvestering. En stap af van dat drie tijdelijke contracten-systeem, want ook langdurige baanonzekerheid heeft een uiterst negatieve invloed op werkprestaties en -geluk.”
Van Liemt besluit: “Steek meer energie in het geluk van jouw medewerkers, je ziet, aan de grafiek die ik heb gemaakt (zie grafiek), dat je bedrijfsresultaten daarvan profiteren. En jouw medewerkers worden je topambassadeurs, naar baanzoekende talenten toe, maar ook richting jouw klanten: dit is een goed bedrijf, wij werken hier graag en voor een goeie baas!”