De pagina wordt geladen...
Voor welke autoherstelbedrijven is de Plusnorm bedoeld en voor wie niet? Hoe gaat de certificering in zijn werk? En, hoe zit het met het technisch filter waar ondernemers mee gaan werken? Op al die vragen gaf Stephan Griffioen, BOVAG-branchemanager Schadeherstelbedrijven, antwoord tijdens een drukbezochte informatiesessie over de Plusnorm.
De Plusnorm is in het leven geroepen om het herstel van complexe, veiligheidskritische autoschades goed en aantoonbaar te kunnen borgen. Om deze schades verantwoord, geheel volgens voorschrift van de fabrikant, te kunnen herstellen is meer kennis, kunde en apparatuur nodig. De technologie van moderne auto’s ontwikkelt zich steeds sneller. Denk maar aan nieuwe materiaalsoorten, complexere carrosserieverbindingen en steeds meer elektronische systemen: dat vereist meer specialistische vakkennis en competenties.
Het loont echter voor slechts een kleine groep bedrijven -naar schatting valt drie tot acht procent van de schadegevallen onder de Plusnorm-, om de investeringen voor de Plusnorm op korte termijn te doen. Uit berekeningen van BOVAG blijkt dat de overgrote meerderheid van de schades, circa 95 procent, niet onder de Plusnorm valt. “Het merendeel van de schadeherstellers heeft op dit moment dus voldoende kennis, kunde en apparatuur in huis om 95 procent van de schades te herstellen. Echter, deze verhouding zal in de toekomst verschuiven. Daar sorteren we nu op voor met deze nieuwe norm én met de implementatie van het technisch filter”, aldus Griffioen. “De Plusnorm is vrijwillig en geen verplichting voor het lidmaatschap. Het is een aanvulling op de bestaande branchenormering, die voor alle leden geldt”, benadrukt hij.
“De Plusnorm is vrijwillig en geen verplichting voor het lidmaatschap ”Stephan Griffioen | BOVAG-branche¬manager Schadeherstelbedrijven
Daarnaast wordt binnenkort het zogeheten technisch filter ingevoerd in de schadeherstelsector. Het is de bedoeling dat alle BOVAG-schadeherstellers hiermee gaan werken. Dit filter heeft een belangrijke signaalfunctie. Het technisch filter gaat straks alle schadegevallen beoordelen, voordat er aan het herstelwerk wordt begonnen. Mede op basis van de uitkomst van het filter bepalen herstellers zelf of zij in staat zijn om de schade zelf te herstellen of deze moeten uitbesteden. Het technisch filter is bedoeld om te kunnen vaststellen of er aan veiligheidskritische (onder)delen moet worden gewerkt.
Het filter heeft betrekking op de wielophanging, veiligheidskooi, rijhulpsystemen (ADAS), veiligheidssystemen, hoogvoltage systemen en datanetwerken. “Het betekent dat alle schadeherstellers zich goed moeten afvragen welke auto’s zij willen of kunnen herstellen. Het filter helpt bij het maken van die afweging”, aldus Griffioen.
Het eerste bedrijf dat voor de Plusnorm is gecertificeerd, is Autoschade ABS Den Elzen Gorinchem, onderdeel van de Den Elzen-groep waar negen schadeherstelbedrijven onder vallen. DGA Joost den Elzen is trots dat het bedrijf de Plusnormering heeft behaald en benadrukt dat je je als schadeherstelbedrijf niet zomaar certificeert voor de Plusnorm. Het is geen lichte taak, volgens Den Elzen, en bedrijven moeten het grondig voorbereiden.
“De certificering is een complexe klus die de nodige voorbereidingen vergt om alles goed te organiseren”, bevestigde Filipe do Carmo, kwaliteitsmanager bij Den Elzen. “Het is een intensief en allesomvattend traject: van de aantoonbare kwaliteitsborging gedurende het herstelproces tot de administratie en de opleidingen. Om in aanmerking te komen, hebben we zes nieuwe opleidingen gevolgd: warmtepompen, datanetwerken, carrosserieconstructies en front office pro-trainingen."
Bedrijven die zich voor de Plusnorm willen certificeren, moeten voldoen aan de volgende eisen:
Alle details en meer informatie over de bovenstaande eisen zijn ook te vinden in het Plusnormhandboek.
BOVAG-schadeherstelbedrijven kunnen zich sinds een paar maanden certificeren voor de Plusnorm Autoschade. Heeft u vragen over de Plusnorm of het technisch filter? Neem dat gerust contact met ons op. Dat kan per e-mail naar schadeherstel@bovag.nl of door te bellen met BOVAG Ledenadvies, dagelijks bereikbaar op (030) 659 53 00.