De Plusnorm is in het leven geroepen om het herstel van complexe, veiligheidskritische autoschades goed en aantoonbaar te kunnen borgen. Om deze schades verantwoord, geheel volgens voorschrift van de fabrikant, te kunnen herstellen is meer kennis, kunde en apparatuur nodig. De technologie van moderne auto’s ontwikkelt zich steeds sneller. Denk maar aan nieuwe materiaalsoorten, complexere carrosserieverbindingen en steeds meer elektronische systemen: dat vereist meer specialistische vakkennis en competenties.
Het loont echter voor slechts een kleine groep bedrijven -naar schatting valt drie tot acht procent van de schadegevallen onder de Plusnorm-, om de investeringen voor de Plusnorm op korte termijn te doen. Uit berekeningen van BOVAG blijkt dat de overgrote meerderheid van de schades, circa 95 procent, niet onder de Plusnorm valt. “Het merendeel van de schadeherstellers heeft op dit moment dus voldoende kennis, kunde en apparatuur in huis om 95 procent van de schades te herstellen. Echter, deze verhouding zal in de toekomst verschuiven. Daar sorteren we nu op voor met deze nieuwe norm én met de implementatie van het technisch filter”, aldus Griffioen. “De Plusnorm is vrijwillig en geen verplichting voor het lidmaatschap. Het is een aanvulling op de bestaande branchenormering, die voor alle leden geldt”, benadrukt hij.