De pagina wordt geladen...

Bovag logo
ViaBOVAG.nl: van occasionsite naar mobiliteitsportaal
0%
Terug

ViaBOVAG.nl: van occasionsite naar mobiliteitsportaal

Sales en marketing01 nov 2019 Leestijd: 7 min

ViaBOVAG.nl bestaat ruim een jaar. Een jaar waarin successen zijn gevierd. Maar ook een jaar met uitdagingen. Een gesprek met Wouter van Kesteren, directeur viaBOVAG.nl en Hans Bresser, directeur strategie en innovatie van BOVAG, over het verleden, het heden en de toekomst van viaBOVAG.nl.

ViaBOVAG.nl heeft een unieke propositie”, begint Bresser. Hij is resoluut in zijn bewoordingen. “Welk ander platform biedt nou auto’s aan met veertien dagen omruilgarantie? Geen enkele, alleen wij.” Het was ook het unieke karakter met naast de garanties all-inprijzen, een (optioneel) uitgebreide veertigpuntencontrole van de occasions en het label ‘100% onderhouden’ waar consumenten om vroegen. “Vanzelfsprekend hebben we onderzoek gedaan en daar kwam met name de vraag naar zekerheden en transparantie uit”, aldus Bresser.

Te veel macht

Aan de ene kant was er dus ruim een jaar geleden de consumentenvraag, aan de andere kant is viaBOVAG.nl ook ontstaan vanuit de vraag van de leden. Bresser: “Zij vonden dat bestaande occasionsites te veel macht kregen. Abonnementstarieven werden daarbij keer op keer ongebreideld verhoogd en de autobedrijven adverteerden hun auto’s naast allerlei banners met producten van derden. Producten die zij nota bene zelf ook aanbieden. Onze leden hadden echt het idee: we verliezen de grip op onze eigen markt.”

“We horen dat onze leads beter scoren naar een daadwerkelijke verkoop”

Hans Bresser | directeur strategie en innovatie BOVAG

Eigen verdienmodel

ViaBOVAG.nl is sinds april 2018 het alternatief. De site biedt een aanbod in BOVAG-stijl. Dus klantvriendelijk en overzichtelijk, met duidelijke aandacht voor het voertuig en zonder online advertenties van derden. Het autobedrijf kan bij zijn eigen aanbod wél van andere aanbieders banners of advertenties verkopen. Op die manier kan een BOVAG-lid zelfs een eigen verdienmodel opzetten. Verder kent de site een ruim en betrouwbaar aanbod. “Maar liefst 2.200 BOVAG-vestigingen adverteren inmiddels en gezamenlijk presenteren zij zo’n 80.000 auto’s op viaBOVAG.nl”, glundert Van Kesteren. Hij vertelt dat het platform maandelijks 750.000 sessies verwerkt. “Sessies zijn consumenten die op onze site minimaal drie tot vier verschillende bewegingen maken. Dit kan zijn dat zij verschillende auto’s bekijken, een verzekering aanklikken of doorklikken naar de website van het BOVAG-bedrijf. Serieuze bezoekers dus.” Van Kesteren is tevreden met deze resultaten. “Maar ik wil altijd meer, zo steek ik gewoon in elkaar. In vergelijking met de concurrerende sites – de grote hebben zo’n 1,5 miljoen sessies per maand – kunnen we nog groeien.” En de leden? Die willen ook meer, zo blijkt uit de woorden van Van Kesteren. “Die willen, in relatie tot het abonnementsgeld dat ze betalen, grotere aantallen harde leads. Dat is logisch, maar we zijn nog maar ruim een jaar bezig. We moeten het vertrouwen van een grotere groep consumenten zien te winnen.” Bresser vult aan. “We horen inderdaad van leden dat het aan-tal leads beter kan. Maar we horen ook dat onze leads beter scoren naar een daadwerkelijke verkoop van een auto, veel beter dan de leads die via andere websites binnenkomen. Consumentenonderzoek bevestigt dat beeld. Dat maakt dat de kosten om op viaBOVAG.nl te adverteren relatief veel lager zijn.”

header-image

Pay per lead

Desondanks nemen de directeuren de opmerkingen van de leden heel serieus. “Wij maken het systeem per 1 januari 2020 nog eerlijker en transparanter door met een ander afrekenmodel te komen. Transparant naar onze leden zijn, maakt nou net het verschil tussen een vereniging als BOVAG en een commerciële partij”, aldus Bresser. Van Kesteren licht het verder toe. “Het vaste tarief wordt omgezet naar een laag basistarief en een afrekening op basis van leads. Een hybride model dus, ‘pay per lead’. Krijgt een bedrijf een maand iets minder leads binnen via viaBOVAG.nl, dan betaalt hij of zij dus ook minder die maand. De aanpassing doen we om leden tegemoet te komen én om de druk op de concurrentie te verhogen om ook transparant te zijn. Verder verwachten wij door dit nieuwe model veel nieuwe BOVAG-bedrijven te verleiden ook viaBOVAG.nl te gaan gebruiken voor hun occasionverkoop.” Dat laatste is belangrijk, benadrukt Bresser. “Als onze leden een rol willen blijven spelen in de invulling van de vraag naar mobiliteit dan kunnen ze dat via allerlei websites van derden doen, maar er is maar één autosite die van henzelf is. Bovendien staat of valt het succes van viaBOVAG.nl met de leden. Door elders te adverteren, verkleinen zij de kans op een eigen positie en versterken ze de andere sites die in handen zijn van mediapartijen of andere commerciële partijen.”

“Het vaste tarief wordt een laag basistarief en een afrekening per lead”

Wouter van Kesteren | directeur viaBOVAG.nl

Mobiliteitswebsite

Het nieuwe model is met enthousiasme ontvangen, zegt Van Kesteren. “Alles wat wij doen, toetsen wij bij de leden, bij de klankbordgroep. Het is namelijk niet ons platform, maar van de leden. Zij moeten er trots op zijn, en zij moeten aangehaakt blijven.” Bresser knikt instemmend. “ViaBOVAG.nl is in eerste instantie ontwikkeld als occasionsite, maar dat is slechts de start. Het portaal groeit op termijn toe naar een mobiliteitswebsite, een plek waar de consument occasions vindt, verzekeringen kan vergelijken en afsluiten, de financiering kan regelen en op termijn zelfs een deelauto kan bestellen.”

Ook caravans en motoren

Bovendien, zo maakt Bresser duidelijk, is viaBOVAG.nl straks niet alleen meer de plek voor auto’s, ook voor caravans, motoren (vanaf Q2 2020) en fietsen. “De consument is op zoek naar mobiliteit, en wij spelen daarop in. Auto, motor, fiets, kopen, leasen, lenen of delen: alles is straks mogelijk via ons portaal.” Bresser spreekt nu nadrukkelijk van portaal. “ViaBOVAG.nl biedt de consument namelijk toegang tot een netwerk van betrouwbare bedrijven die mobiliteit aanbieden. In welke vorm dan ook.” Van Kesteren benadrukt dat dit altijd de visie is geweest, vanaf de start van viaBOVAG.nl. “Ook wij zien dat branchevreemde partijen onze markt betreden. Die hebben het platform – de website dus met de toegang tot de consument – maar niet de voorraden. Dan kun je daaraan meedoen en die partijen groot maken, maar je kunt ook zélf de regie pakken. De BOVAG-leden hebben nu én de voorraad én de site. Oftewel: een portaal met potentie.”

Doe ook mee!

Zo’n 2.700 BOVAG-­autobedrijven adverteren al op viaBOVAG.nl. Daar kunnen er nog veel meer bij. Dus doet u nog niet mee, kijk dan op mijn.bovag.nl/viabovag.


ViaBOVAG.nl 29 januari 2018 49 min

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.