De voorbereidingen
TopMoto Apeldoorn is Yamaha Exclusief Dealer, multibrand occasion- en servicecenter en biedt alles voor de motorliefhebber. “Wij bieden hier vanuit de one-stop-shop gedachte een compleet palet aan diensten en producten aan om de motorrijder en -rijdster zo goed mogelijk van dienst te zijn. TopMoto is ‘gebouwd’ op sterke merken van onder andere motorkledingfabrikant Macna en Givi bagagesystemen”, vertelt Albert. Hij is al drie jaar bezig met de voorbereidingen op de verkoop van zijn bedrijf. “Ik dacht; als ik zestig ben, dan moet ik de zaak hebben verkocht. Het vergt namelijk veel van je, je moet er ontzettend veel energie in steken om er een succes van te maken. Dat is mij goed gelukt, maar ik weet niet of ik na mijn zestigste nog de drive heb. Daarom ben ik ook zo blij met Dirk en Annemarie, ze zijn jong en ambitieus.”
De eerste aanzet voor de voorbereiding van de verkoop werd gegeven door BOVAG. “BOVAG organiseert kennissessies (Stoppen en Doorgaan?, red.) waarin ondernemers worden meegenomen in de belangrijkste onderdelen van een bedrijfsverkoop. Ik heb zo’n sessie bijgewoond, in Drenthe. Zeer leerzaam. Een belangrijk punt was bijvoorbeeld de cijfers. Die moeten accuraat zijn. Ze zeiden letterlijk; zorg dat je precies weet wat je verkoopt en onderbouw het met de juiste cijfers. Dat heb ik gedaan.” Toch ging het verkoopproces niet helemaal zonder slag of stoot, vertelt Albert.
“Met de cijfers en met mijn boekhouder ging ik het gesprek met Dirk en Annemarie in. Daarbij liep het contact over de technische kant van de overname via hun adviseur. Maar die kijken heel koud naar de cijfers, voor wat betreft de waarde van de voorraden was ik het daar niet helemaal mee eens.” Albert vond dat de voorraden ‘going concern’ (uitgaande van de bestaande situatie, red.) moesten worden gewaardeerd, en niet sec en alleen wat er op de balans staat. “Daarnaast vond ik ook dat er bij de waardering meer aandacht moest zijn voor het totaalplaatje, voor het feit dat het een stabiel en financieel gezond bedrijf is, voor het ervaren team, voor de goede naam, noem het allemaal maar op.” De onderhandelingen liepen hierdoor korte tijd vast. “Ik heb daarom de hulp van Alfa Accountants ingeroepen. Die hebben op gelijkwaardig niveau met het adviesbureau van Dirk en Annemarie kunnen praten. En dat heeft de boel vlot getrokken, heel fijn”, zegt de ondernemer.
Dirk bevestigt dat de gesprekken op een bepaald moment moeizaam verliepen. “Albert keek bijvoorbeeld heel anders tegen de waardering van bepaalde bedrijfsonderdelen aan dan wij en onze adviseurs. We spraken eigenlijk langs elkaar heen, daarom hebben we hem ook geadviseerd een bureau in de hand te nemen. En dat is gebeurd, daarna kwam het in een stroomversnelling.”