Terug

‘Te belangrijk om alleen aan de politiek over te laten’

Wet- en regelgeving Autobelastingplan
Leestijd: 6 min

Eén ding weet algemeen voorzitter van BOVAG Han ten Broeke zeker: ‘Vertellen wat je wilt hebben en dan je hand ophouden, gaat niet werken’. Zijn alternatief is een breed gedragen plan voor de hervormingen van auto-belastingen op de formatietafel, gemaakt door de specialisten die er het meeste verstand van hebben. Met een hoofdrol voor ‘betalen naar gebruik’. “Fiscale hervormingen worden maar één keer per generatie doorgevoerd, dat is te belangrijk om alleen aan de politiek over te laten.”

Na vijftien jaar aan de andere kant van de tafel te hebben gezeten en drie keer over het regeerakkoord te hebben onderhandeld, weet Han ten Broeke dat het niet genoeg is om je hand op te houden. “Aan de lopende band vertellen belangen- en lobbyverenigingen in de aanloop naar de verkiezingen dat ze miljarden euro’s nodig hebben voor hun plannen. Ze leveren hun sinterklaaslijstjes in maar vergeten dat Sinterklaas niet bestaat. Aan de onderhandelingstafels zitten mensen met een strenge begrotingsruimte die zij meekregen vanuit het ministerie van Financiën, waardoor de grootste politieke ambities en de wensen van veel belangenorganisaties direct op deze snijtafel sneuvelen. Het lijkt voor je achterban sterk om in verkiezingstijd je eisen als branchevereniging luid te roepen en met grootse plannen te komen. Zo lijk je hen te bedienen maar in feite beloof je meer dan je kunt waarmaken en verkoop je een illusie. Dat willen we als BOVAG niet doen.”

Liever aan tafel dan op het menu

Als we de autobelastingen willen hervormen, moeten we het dus anders doen. “In plaats van dat we een probleem groter maken, proberen we een probleem op te lossen. Dat doen we door met een plan te komen waarin misschien niet honderd procent staat wat onze leden wensen, maar wat wel haalbaar is. We weten wat onze leden willen, praten veel met hen over het autobelastingprobleem en kijken tegelijkertijd naar de opgave waar de politiek voor staat. De politiek heeft een klimaatuitdaging het hoofd te bieden en wij willen dat het ze dat op zo’n manier doen dat onze leden de kans krijgen om hun geld te blijven verdienen. Liever meedenken dan de regels voor je te laten bepalen, liever aan tafel zitten dan op de menukaart te staan. Ik wil voorspelbaarheid, de overheid ‘uit de showroom krijgen’ en onze leden de kans geven om zélf auto’s te kunnen verkopen en niet te worden gek gemaakt door gejojo met subsidies, hand aan de kraan met de bijtelling of belastingen die een rem zetten op de verjonging en vergroening van het wagenpark: de bpm. De politiek moet op haar beurt opluchting ervaren als ze het plan leest (zie pagina 8) en vertrouwen ontlenen aan het feit dat de vijf maatschappelijke partijen ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA het eens zijn geworden. Waarmee het een plan is dat van VVD tot SP acceptabel is.”

2020-03-24-BovagHuis-Han-ten-Broeke-2020-03-24-BovagHuis-Han-ten-Broeke-2-73.jpg
 

“Met dit plan kunnen onze leden ook in de komende tijd hun boterham blijven verdienen”
Han ten Broeke | algemeen voorzitter BOVAG

Breed

Om dat laatste punt te bereiken, is het belangrijk dat het alterna¬tieve belastingplan breed wordt gedragen. Sterk aan het plan is dat het vanuit vijf belangrijke partijen uit de mobiliteitsbranche komt. “Specialisten van deze organisaties zijn samen de mogelijkheden gaan bekijken en niemand in Nederland weet meer over autobelastingen en de werking daarvan op de markt dan zij. 
Het is ons met de vijf partijen gelukt om overeenstemming te bereiken over drie ambities: we halen de klimaatdoelen, er komt een stabiele automarkt die daar aan bijdraagt en de overheidsfinanciën storten niet in bij de definitieve doorbraak van de elektrische auto.

Urgentie

Doordat de basisideeën vanuit specialisten komen van organisaties die al vele jaren actief zijn in de branche, heeft het al een breed draagvlak. Daarbij zijn er ook nog prominenten zoals Annemarie Jorritsma, Sharon Dijksma, Karien van Gennip, Jolande Sap en Menno Snel die het plan steunen en op persoonlijke titel uitdragen. “Zij voelen allemaal de urgentie, nu is het moment om ons failliete belastingplan aan te pakken. En natuurlijk moeten we allemaal compromissen sluiten die pijn doen om dit plan te laten slagen. Maar daar krijg je voorspelbaarheid voor terug waarin de auto geen melkkoe meer is en wij geen makke schapen die er achteraan hollen. En met dit plan kunnen onze leden ook in de komende tijd een boterham blijven verdienen.”

Lees hier de inhoud van het alternatieve autobelastingplan.

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2021-03.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring