Schrikbeeld
Dat het een goed idee is om zo’n plan te maken, blijkt wel uit het rapport dat de studiegroep Invulling klimaatopgave Green Deal (ook wel de studiegroep-Van Geest genoemd) uitbracht (het rapport is in te zien op de website rond het belastingplan, toekomstautobelastingen.nl). De maatregelen die deze door het kabinet ingestelde groep voorstelt voor de mobiliteitsbranche zijn een voorbeeld van wat er gebeurt als we als branche niet zelf het heft in handen nemen: dan komt de botte bijl eraan te pas. Een ander schrikbeeld zijn de autobelastingen van de afgelopen twintig jaar: onberekenbaar en marktverstorend.
En daar zit meteen de kern van het plan van BOVAG en de vier andere partijen. Het stelsel van autobelastingen moet grondig herzien worden. Grootste obstakel om de klimaatdoelstellingen te halen zijn de krakkemikkige autobelastingen, die deels het gebruik belasten (accijns), deels het bezit (mrb), deels de aanschaf en deels de uitstoot (bpm). Door de enorme kluwen aan belastingen en subsidies is de automarkt al jaren van de kook; de minister van Financiën bepaalt welke auto’s er verkocht worden, en dat kan per jaar verschillen. En als de afspraak om in 2030 alleen emissieloze nieuwe auto’s te verkopen wordt nageleefd, leveren overheden flink belastinginkomsten in, omdat het huidige stelsel die auto’s veel minder belast. Gegarandeerd dat de overheid dan weer aan de knoppen gaat draaien. Kortom: doorgaan met het huidige stelsel is een recept voor politieke bokkensprongen richting 2030 en daarna, om de inkomsten op peil te houden en om de klimaatdoelstellingen te halen.