De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Samenwerking BOVAG en RDW: waar gaat het over?
0%
Terug

Samenwerking BOVAG en RDW: waar gaat het over?

Wet- en regelgeving01 nov 2024 Leestijd: 7 min

Organisaties in de mobiliteitsbranche zitten vaak met elkaar ‘om tafel’, zo ook BOVAG en RDW. Wat wordt daar eigenlijk besproken? De relatiemanagers van BOVAG en RDW doen een boekje open.

RDW bestaat 75 jaar, BOVAG 94 jaar. De onderlinge samenwerking bestaat al lang. Al in de jaren tachtig wisten de organisaties elkaar te vinden, toen de uitvoering van APK bij autobedrijven kwam te liggen. José Burgemeester heeft een hoop recentere voorbeelden. Zij is elf jaar relatiemanager RDW/Belastingdienst bij BOVAG, en werkt inmiddels 24 jaar bij de vereniging. Zij is niet het enige lijntje tussen de twee organisaties, beide directeuren weten elkaar ook goed te vinden. José bespreekt vaker het detailniveau dat in de garage merkbaar is. Een voorbeeld: “Aan het begin van de coronapandemie zat alles potdicht. Ondernemers konden voor importauto’s geen kenteken krijgen, want ook de RDW-keuringsstations waren gesloten. Er waren BOVAG-leden die failliet dreigden te gaan. RDW begreep ook dat dit niet lang kon duren en we hadden voortdurend contact over een oplossing. Er werd tot diep in de nacht en in het weekend doorgewerkt. Binnen twee weken hebben we een digitale noodoplossing opgezet. We vroegen vanuit BOVAG al jaren om een digitale importprocedure. Maar nu brak nood wet. De procedure bevalt zo goed, dat deze is doorontwikkeld en volgend jaar een erkenning wordt.”

Modernisering erkenningen

José heeft veel contact met Inge Wolbers, de relatiemanager bij RDW, bijvoorbeeld over erkenningen. RDW-erkenningen zijn belangrijk voor de mobiliteitsbranche, omdat je daarmee bevoegdheden kunt krijgen om werkzaamheden te doen namens de overheid, zoals een APK of tenaamstelling. José: “In 2016 liep het contact met de RDW wat minder goed. Op verzoek van de branche (BOVAG, RAI Vereniging, VNA, VSV en Stiba, red.) zijn we gesprekken gestart over het functioneren. Elke week zijn we bij elkaar gekomen om een blauwdruk te maken voor een nieuw erkenningenstelsel. Veel erkenningen bestonden al een tijd en de regels waren gericht op de jaren tachtig. Leden hadden moeite met de knellende regels en zware sancties.” Wat BOVAG wilde, is dat in het nieuwe systeem niet zomaar elke ondernemer een erkenning krijgt, dat er strenger wordt gecontroleerd aan de poort. En daarnaast eerlijkere sancties. Dat is ook terug te zien in het nieuwe stelsel. Inge Wolbers: “Het vernieuwde erkenningenstelsel gaat in op 1 juli 2025. Er komt een basiserkenning, met daarop ruim tien erkenningen die je per stuk kunt aanvragen. Die basiserkenning is hogere wetgeving. Het kost enorm veel tijd om deze te wijzigen. De erkenningen en de eisen komen in lager gelegen wetgeving en zijn daardoor sneller te wijzigen. Ontwikkelingen in de markt gaan zo snel, daar willen we op voorbereid zijn.”

In de tussentijd is er rondom sanctioneren al veel veranderd. Toen José als relatiemanager begon, kreeg zij wekelijks klachten van leden. “Er werd heel rigide gehandeld bij een overtreding. Om een foutje van niks werd een erkenning zes weken ingetrokken. Dat is nu helemaal anders, er wordt meer naar de omstandigheden gekeken.” Inge voegt toe: “De basis is vertrouwen. Als het nodig is, wordt er gesanctioneerd. Zo niet, dan helpen en begeleiden we.”

Onze gespreksonderwerpen zijn dikwijls direct voelbaar in de werkplaatsJosé Burgemeester, relatiemanager bij BOVAG

Nieuwe APK-regels

Een onderwerp dat er aan zit te komen, is dat er op Europees niveau nieuwe APK-regels worden vastgelegd. De RDW zit namens Nederland aan tafel. Doordat BOVAG inzichten uit de branche deelt met RDW, is BOVAG zo ook een beetje vertegenwoordigd. Het is volgens beide relatiemanagers nog koffiedik kijken wat we kunnen verwachten. Het kan op het niveau zijn van de frequentie van de APK, onderwijseisen of extra voertuigcategorieën. “Volgend jaar krijgen we meer duidelijkheid. Maar voordat we bij de invoering in Nederland zijn, zijn we jaren verder”, verwacht José. Zij is tot nu toe blij met de grote steun van de RDW, die ook het APK-systeem wil bewaren zoals het is. Het ministerie en RDW vinden het een goed en veilig systeem. Gedeelde belangen helpen enorm.” Inge: “Er wordt best goed naar ons geluisterd in Europa. Nederland heeft dan ook een sluitend, goed systeem. Alles wordt bij ons geregistreerd. We weten precies wat er in ons land rondrijdt en dat komt de veiligheid ten goede. Tenaamgestelden kunnen opgeroepen worden voor een APK of een recall. Dat is in het buitenland lang niet altijd het geval. We hebben daarin echt een voorloperspositie.”

Wederzijdse belangen

De onderwerpen die José en Inge bespreken, zijn wisselend: van grote dossiers en langere termijn, tot operationele brancheoverleggen en individuele problemen. Het liefst wel over dingen die direct in de garage voelbaar zijn, zeggen ze allebei. Inge: “We delen signalen van beide kanten, kijken waar de wederzijdse belangen liggen en komen tot een situatie die voor beide kanten werkt. Ik denk dat dat de sleutel is voor onze goede samenwerking.” José: “Inge kan ons vaak helpen. De uitkomst van onze gesprekken is niet altijd honderd procent wat we hadden gewild, maar we komen vaak tot een goede oplossing voor allebei.” Inge besluit: “We willen het graag goed doen. Niet alleen letterlijk de wet volgen, maar ook de menselijke maat hanteren, zoals bij toezicht.” Want uiteindelijk zijn de leden van BOVAG, ook de klanten van RDW.

Na zorgen vanuit de branche, hebben we extra capaciteit vrijgemaakt in het najaarInge Wolbers, relatiemanager bij RDW

Extra oog voor bpm-vrijstelling

BOVAG heeft begin dit jaar zijn zorgen geuit bij RDW over de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s die per 2025 vervalt. Daardoor verwachtten we dat er veel ondernemers dit jaar naar de RDW-keuringsstations komen, om een Datum Eerst Toelating (DET) te krijgen uit 2024. De RDW heeft zich daarop voorbereid, en onder andere extra capaciteit vrijgemaakt. Daarnaast heeft RDW bestaande regelgeving duidelijker uitgedragen. Is een bestelauto in 2024 afgebouwd, maar kun je dit jaar niet meer terecht bij de RDW? Dan is het mogelijk om als DET de fabricagedatum te kiezen, als je bij RDW een aanvraag doet voor de voertuigkeuring. Zo kun je na de jaarwisseling nog gebruikmaken van het overgangsrecht op bpm-vrijstelling.

Inge Wolbers van RDW: “Ik hoop natuurlijk dat we voldoende capaciteit hebben, maar mocht dat niet zo zijn is er een oplossing.” Wil je dit jaar nog een voertuig laten keuren? Dan luidt het advies om zo snel mogelijk een afspraak te maken. Kijk voor meer uitleg op mijn.bovag.nl/bpm.

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 6-2024.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.