De pagina wordt geladen...
BOVAG heeft fietsbedrijven afgelopen najaar weer gevraagd wat zij van de samenwerking met hun fabrikant vinden. Daaruit blijkt dat fietsretailers hun fabrikant gemiddeld een 7 geven. Een tiende hoger dan het jaar daarvoor. Een aantal merken heeft flinke sprongen gemaakt. Waar hebben de hoogst geëindigde merken - Gazelle, Riese & Müller en Trek - het afgelopen jaar aan gewerkt?
De winnaars van deze editie: Gazelle en Riese & Müller scoren allebei een 8, ten opzichte van een 7,5 en 7,4 vorig jaar. Trek, die de derde podiumplaats inneemt, is zelfs gegroeid van een 7,0 naar een 7,8. 85 procent van de merken scoort een voldoende. Het Relatie Onderzoek Dealer Importeur laat niet alleen zien wat er onderling goed gaat, maar ook wat er beter kan. Door de samenwerking te verbeteren, kunnen fabrikant en fietsretailer sterker staan in een branche die volop in beweging is. En dat draagt bij aan een toekomstbestendige positie voor fietsbedrijven.
Lees meer over de resultaten in het onderstaande nieuwsbericht, of download voor een compleet overzicht het BOVAG Dealeradviesboek 2024.
Ewoud van Leeuwen, commercieel directeur Gazelle: "Vorig jaar hebben we voor het eerst de RODI gewonnen. Een enorm compliment voor onze hele organisatie. We zijn toen ook direct met de verbeterpunten aan de slag gegaan. Dat heeft zich uitbetaald in opnieuw een eerste plek. We hebben bijvoorbeeld gewerkt aan de beschikbaarheid van fietsen, levertermijnen en klachtenafhandeling. Het is leuk om dat in de resultaten terug te zien. Sommige verbeteringen zijn complexer en kosten meer tijd. Denk aan de beschikbaarheid van onderdelen en accessoires. Dealers moeten daar soms op wachten of vinden het lastig deze te vinden in het dealerportaal. Daar zijn we nu mee bezig. We zijn trots op de hoge scores voor de kwaliteit van de fietsen en de garantieafhandeling. We zijn qua scores nergens weggezakt, op alle punten zijn we in waardering gestegen. Ons motto is dan ook: elke dag een beetje beter. We stoppen er veel aandacht in een fiets te maken die een leven lang meegaat. De resultaten van RODI laten ons zien dat de dealer dat erkent."
Gazelle staat opnieuw op nummer één en deelt deze plek met Riese & Müller
Dimitri Hartenberg, salesmanager Benelux Riese & Müller: "De eerste plek is een mooie waardering en benadrukt het partnerschap met onze dealers. In de fietsbranche zijn we een atypisch bedrijf; we bouwen alles op bestelling. Daarnaast vervullen we een niche aan de bovenkant van de markt. We vinden dat alles premium moet zijn. Niet alleen hoe het product gemaakt wordt, maar ook hoe bijvoorbeeld dealers een bestelling doen. We nemen de uitkomsten van RODI serieus, het geeft aan waar behoefte aan is. Op de beschikbaarheid van data voor kassapakketten scoorden we 1,8 punt lager dan andere merken. Dat is verklaarbaar en een hele opgave met zo’n 50.000 configuratiemogelijkheden: er wordt momenteel hard aan gewerkt. Om de bereikbaarheid te vergroten, is er een derde Nederlandstalige medewerker aangenomen op de customer care-afdeling. Ook is er een tweede salesmanager bijgekomen. Met als doel nog dienstbaarder te zijn naar de dealer toe, en hen de aandacht te geven die ze verdienen. We willen het echt samen doen en een relatie voor de lange termijn aangaan.
Riese & Müller klom van de tweede naar de eerste positie
Petra de Fluiter, general manager Trek Benelux: "We zijn bij Trek enorm blij met de score en de stijging van 0,8 punt. We denken dat dealers het waarderen dat we geen dozenschuiver zijn. We willen echt een partner zijn en meer bieden dan alleen fantastische fietsen en accessoires. We helpen dealers met bijvoorbeeld trainingen op het gebied van bedrijfsvoering. Wij hebben onze eigen enquêtes waarmee we feedback ophalen bij de dealers. RODI is daarnaast enorm belangrijk, omdat het mogelijk maakt om ons te vergelijken met andere leveranciers. Het geeft inzicht in wat zij beter doen en wat wij daarvan kunnen leren. We blijven doorontwikkelen, want we willen de beste leverancier in de fietsindustrie worden. Het afgelopen jaar hebben we het IT-systeem in onze fabriek in Duitsland veranderd, waardoor de leverinformatie een stuk betrouwbaarder is geworden. Dit jaar gaan we onder meer de website verbeteren, zodat het gemakkelijker wordt om erop te navigeren. Dat zal tot een hogere aanloop en conversie bij de dealers leiden."
Trek steeg van de vierde naar de derde plaats
Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 01-2025.