Met een scala aan online communicatiekanalen achter de hand is er volop keuze om (potentiële) klanten te benaderen. Maar mag u zomaar een reclamemail, sms- of WhatsApp-bericht sturen? BOVAG geeft antwoord op vijf veelgestelde vragen.
Terug

Online marketing: wat mag wel en niet?

Wet- en regelgevingSales en marketing
Leestijd: 6 min

Met een scala aan online communicatiekanalen achter de hand is er volop keuze om (potentiële) klanten te benaderen. Maar mag u zomaar een reclamemail, sms- of WhatsApp-bericht sturen? BOVAG geeft antwoord op vijf veelgestelde vragen.

1 Mag ik mijn klanten een digitale nieuwsbrief sturen over een zomeractie?

Bestaande klanten mag u digitale direct marketing sturen als het over soortgelijke producten of diensten gaat die zij eerder bij u hebben afgenomen. Bijvoorbeeld per e-mail, maar ook per sms of Whatsapp. Uw klanten hoeven daarvoor niet eerst toestemming te geven. Maar u moet wél een makkelijke afmeldmogelijkheid bieden bij elk bericht dat u verstuurt.

2 Iemand is twee jaar geleden voor het laatst langsgeweest voor een apk, mag ik die nog steeds benaderen?

Ja, in principe wel. De wet kent namelijk geen termijn hoe lang u iemand als klant mag beschouwen. Maar let wel op dat u op grond van de privacywet (de Algemene Verordening Gegevensbescherming, oftewel AVG) persoonsgegevens niet langer mag bewaren dan noodzakelijk voor het doel waarvoor u ze heeft verzameld. De bewaartermijn moet u zelf vaststellen. Na afloop van deze termijn verwijdert u de gegevens van de klant, en kunt u deze dus ook niet meer benaderen.

“Als iemand geen betalende klant bij u is, mag u hem niet zomaar een nieuwsbrief sturen”

3 Mag ik potentiële klanten mailen, appen of sms-en?

Als iemand geen betalende klant bij u is, mag u hem niet zomaar een online marketingboodschap sturen. Daar heeft u toestemming voor nodig. Denk aan een situatie waarbij een consument een proefrit bij u maakt, een gebruikersaccount op uw website heeft aangemaakt of heeft meegedaan met een prijsvraag. Deze consument heeft nog geen product bij u gekocht of een dienst afgenomen. U kunt op de plek waar de consument zijn gegevens invult, toestemming vragen of u hem mag benaderen voor een aanbieding. Dat u vooraf toestemming moet vragen, staat beschreven in de Telecommunicatiewet. Dit beschermt de consument tegen spam.

4 Mag ik een prospect wel post sturen of bellen?

U mag een potentiële klant reclamepost sturen of bellen, behalve als de persoon in kwestie in het Bel-mij-niet Register of Nationale Postfilter staat. Voor telemarketing gaan de regels op termijn wel veranderen. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat heeft een wetswijziging aangekondigd, waardoor telefonische direct marketing voortaan alleen mag als iemand die geen klant van u is daar toestemming voor geeft. Bestaande klanten mag u nog wel zonder toestemming bellen, maar er komt een termijn die bepaalt tot hoe lang na de laatste aankoop iemand als bestaande klant mag worden gezien.

5 Hoe leg ik toestemming van consumenten vast?

Door de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is het belangijker geworden dat u goed vastlegt wat u met persoonsgegevens van klanten doet, waarvoor u toestemming hebt gekregen en met wie u persoonsgegevens deelt. BOVAG heeft een formulier ontwikkeld dat uw bedrijf daarbij helpt, het zogenoemde ‘voorkeursformulier klantcontact’. Daarmee kunt u bijvoorbeeld prospects vooraf toestemming vragen om hen te benaderen via e-mail, sms of Whatsapp. Ook is er een speciaal formulier voor uw betalende klanten, waarmee u kunt vastleggen als een klant geen informatie via een bepaald kanaal wil ontvangen. Er zijn speciale formulieren voor autodealers waarmee ook toestemming voor de importeur kan worden gevraagd. Deze vindt u in de BOVAG Privacytool of kunt u downloaden op mijn.bovag.nl/privacy.


AVG-proof

Zeker weten dat uw bedrijfsprocessen privacyproof zijn en dat u persoonsgegevens op een goede manier registreert, beveiligt, onderhoudt en verwijdert? Maak dan gebruik van de BOVAG Privacytool. Die loodst u in zestien stappen door de wet heen, inclusief het onderdeel over toestemming vragen aan (potentiële) klanten. Het gebruik van de BOVAG Privacytool kost € 60,- per jaar of € 15,- per kwartaal (exclusief btw en via automatische incasso).

Meer informatie over de BOVAG Privacytool

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 07-08-2019.
 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring