Terug

Nieuwe keuringsmethode waarborgt kwaliteit BOVAG Onderhoudsbeurt nog beter

Producten en Diensten
Leestijd: 8 min

De manier waarop de BOVAG Onderhoudsbeurt voor kampeermiddelen en aanhangwagens wordt uitgevoerd, verandert. Het opvallendste verschil is het werken met een app en de keuringsbegeleiding. Om leden en hun keurmeesters te helpen bij de overstap organiseert BOVAG bijeenkomsten door het hele land. De eerste werd deze maand gehouden in Hoogeveen. Ondernemer Taco Smit was daarbij aanwezig: “De BOVAG Onderhoudsbeurt gaat met de tijd mee.” 

Ruim dertig mensen kwamen op donderdag 2 februari bij elkaar bij Reinders Rekreatie in Hoogeveen. BOVAG-ondernemers en hun keurmeesters konden daar met eigen ogen zien wat er wijzigt rondom de BOVAG Onderhoudsbeurt en al hun vragen stellen. Binnen nu en twee jaar stappen de caravan- en camperbedrijven over op de nieuwe keuringsmethode, en ook aanhangwagenbedrijven volgen snel. Waarom eigenlijk deze verandering? Claudia van Engelenburg, branchemanager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven en BOVAG Aanhangwagenbedrijven, legt uit dat met de overstap de kwaliteit van de BOVAG Onderhoudsbeurten nog beter kan worden gewaarborgd. Claudia: “We stappen bijvoorbeeld over van periodieke steekproeven naar een keuringsbegeleiding. Die begeleiding richt zich op kennisuitwisseling en samenwerking in plaats van controle achteraf. Dit was een grote wens van leden. De steekproef vond namelijk vaak plaats op de drukste momenten in de werkplaats, wanneer er eigenlijk geen tijd beschikbaar was bij de keurmeesters. En doordat er maar één controleur was, waren er weinig contactmomenten met de werkplaats.” BOVAG werkt samen met de onafhankelijke keuringsinstantie Aboma, een ervaren partij op dit gebied. “Met deze nieuwe manier van werken kunnen BOVAG en het afdelingsbestuur beter problemen en behoeftes ophalen bij leden, en daarop inspelen. Met elkaar houden we zo de kwaliteit van de branche op hoog niveau.” Aboma heeft een speciale app ontwikkeld om de BOVAG Onderhoudsbeurt mee uit te voeren, de AMTeK-app, die de bestaande digitale formulieren vervangt. Na de keuring ontvangt de klant een digitaal keuringsrapport met eventuele opmerkingen en foto’s van bijvoorbeeld de gebreken en reparaties, en een certificaat. 

Handigheden

Taco Smit van Buikema Stalling en Onderhoud was een van de ondernemers die met zijn keurmeester aanwezig was in Hoogeveen. “Een positieve en leerzame bijeenkomst”, was het wat hem betreft. Voor Taco en zijn keurmeester is werken met de AMTeK-app inmiddels routine. Als bestuurslid van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven was hij een van de eerste bedrijven die meedeed aan de pilot en meehielp aan het doorontwikkelen van de app. De overstap vond hij meevallen, want: “Aan de onderhoudsbeurt zelf verandert niets, alleen de verslaglegging is anders.” Elke verandering is even wennen, maar de kritiek die hij hoort dat de nieuwe methode meer tijd zou kosten, ontkracht hij graag. “Het kost niet meer tijd, het gaat je juist helpen. De app heeft namelijk ook hele handige functionaliteiten. Je hoeft niet meer met je vieze handen een papier in te vullen. Je kunt met de AMTeK-app gemakkelijk opmerkingen inspreken, die automatisch omgezet worden in tekst en in het rapport worden geplaatst. Dat scheelt tikfouten. En je kunt eenvoudig foto’s toevoegen aan het rapport.” De nieuwe methode heeft volgens Smit meer handigheden. “Je kunt de beurt op een tablet of zelfs op een telefoon doen. Je kunt met verschillende mensen aan hetzelfde rapport werken en iemand anders kan het zelfs overpakken en afmaken. Ook kun je gemakkelijk het rapport van de vorige beurt erbij pakken en teruglezen wat toen de aandachtspunten waren. Dan weet je precies wat je extra moet checken.” Bij de nieuwe keuringsmethode is de steekproef verleden tijd. Die wordt vervangen door keuringsbegeleiding. Een begeleider van Aboma en de BOVAG-keurmeester lopen daarbij samen de onderhoudsbeurt door. Taco: “De steekproef gaf weerstand bij de monteurs, zij houden niet van dat soort ‘examens’. De keuringsbegeleiding is veel opbouwender. De begeleider praat op hetzelfde niveau als de monteurs. Hij stelt vragen, geeft tips en komt er op een speelse manier achter of een keurmeester de nodige kennis heeft en waar hij eventueel kennis kan bijspijkeren.” 

“We stappen over op keuringsbegeleiding in plaats van steekproeven, een grote wens van de leden”
Claudia van Engelenburg | branchemanager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven en BOVAG Aanhangwagenbedrijven

Met de tijd mee

Taco Smit voert zowel de BOVAG Onderhoudsbeurt aan kampeermiddelen als aan aanhangwagens uit met de AMTeK-app. Wat Taco Smit betreft is de overstap belangrijk voor beide branches: “We leven in 2023 waarin we alles digitaal doen. We moeten met onze tijd meegaan. De klant zit niet te wachten op een handgeschreven papier met vlekken erop. Mijn klanten vinden het mooi en overzichtelijk. ‘Jullie zijn er wel serieus mee bezig’, horen we van klanten als ze het rapport ontvangen. Ze betalen best een bedrag voor een onderhoudsbeurt, we kunnen zo laten zien dat we er echt tijd in steken doordat we veel foto’s en opmerkingen kunnen toevoegen. Bovendien: bij ons komt er meer verkoop uit. Mensen zien in het rapport bijvoorbeeld een opmerking en foto over dat de dakluiken van hun caravan nog goed zijn, maar dat ze aan het verweren zijn en dat dit op den duur lekkage kan gaan geven. We merken dat de klant hier dikwijls op terugkomt en zegt: repareer maar!” 
Taco adviseert ondernemers om met hun keurmeesters aan te sluiten bij een van de bijeenkomsten. “Je kunt er online veel over lezen, maar het zien maakt het tastbaarder. Je bent er met gelijkgestemden en je zult merken dat je écht niet de enige bent die schroom heeft.”

“De nieuwe methode levert ons meer verkoop op”
Taco Smit | eigenaar Buikema Stalling en Onderhoud

BOVAG helpt u op weg

“BOVAG organiseert het komende jaar kleinschalige, informele bijeenkomsten door het land om u te helpen bij de overstap op de nieuwe keuringsmethode. Die sessies organiseren we bij lokale BOVAG-kampeerbedrijven en -aanhangwagenbedrijven. U, uw keurmeesters en/of werkplaatschef zijn van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. Als we bij u in de regio zijn, ontvangt u daarvoor een uitnodiging per mail. Wilt u meer weten over de keuringsmethode of nu al overstappen? U vindt alle informatie op mijn.bovag.nl/keurenmetamtek, inclusief antwoorden op veelgestelde vragen. Komt u er niet uit? Bel dan met BOVAG!”

Claudia van Engelenburg, branchemanager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven en BOVAG Aanhangwagenbedrijven.

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 2023-01.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring