Ruim dertig mensen kwamen op donderdag 2 februari bij elkaar bij Reinders Rekreatie in Hoogeveen. BOVAG-ondernemers en hun keurmeesters konden daar met eigen ogen zien wat er wijzigt rondom de BOVAG Onderhoudsbeurt en al hun vragen stellen. Binnen nu en twee jaar stappen de caravan- en camperbedrijven over op de nieuwe keuringsmethode, en ook aanhangwagenbedrijven volgen snel. Waarom eigenlijk deze verandering? Claudia van Engelenburg, branchemanager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven en BOVAG Aanhangwagenbedrijven, legt uit dat met de overstap de kwaliteit van de BOVAG Onderhoudsbeurten nog beter kan worden gewaarborgd. Claudia: “We stappen bijvoorbeeld over van periodieke steekproeven naar een keuringsbegeleiding. Die begeleiding richt zich op kennisuitwisseling en samenwerking in plaats van controle achteraf. Dit was een grote wens van leden. De steekproef vond namelijk vaak plaats op de drukste momenten in de werkplaats, wanneer er eigenlijk geen tijd beschikbaar was bij de keurmeesters. En doordat er maar één controleur was, waren er weinig contactmomenten met de werkplaats.” BOVAG werkt samen met de onafhankelijke keuringsinstantie Aboma, een ervaren partij op dit gebied. “Met deze nieuwe manier van werken kunnen BOVAG en het afdelingsbestuur beter problemen en behoeftes ophalen bij leden, en daarop inspelen. Met elkaar houden we zo de kwaliteit van de branche op hoog niveau.” Aboma heeft een speciale app ontwikkeld om de BOVAG Onderhoudsbeurt mee uit te voeren, de AMTeK-app, die de bestaande digitale formulieren vervangt. Na de keuring ontvangt de klant een digitaal keuringsrapport met eventuele opmerkingen en foto’s van bijvoorbeeld de gebreken en reparaties, en een certificaat.