Terug

Geen getob met de teller

Producten en Diensten
Leestijd: 7 min

Bij geïmporteerde gebruikte auto’s is er geregeld twijfel over de juistheid van de tellerstand. Een hardnekkig probleem dat door onafhankelijk autobedrijven de kop kan worden ingedrukt door gebruik te maken van het digitale onderhoudsboekje, het Digitale Service Register.

Tellermanipulatie is al jaren een probleem, vooral als het gaat om geïmporteerde  gebruikte auto’s uit Duitsland. De reden? Er is in Duitsland geen registratiesysteem, zoals NAP in Nederland. Daarnaast is tellermanipulatie in Duitsland niet strafbaar, terwijl dat in Nederland en veel andere landen wel zo is. “De occassionmarkt is erg krap, dat is de reden dat autobedrijven hun zoekgebied vergroten en de laatste tijd ook vaker auto’s inkopen in Duitsland. En bij deze import zien we dat er steeds meer auto’s met gemanipuleerde tellers ons land binnenkomen”, zegt Martin Huisman van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT). Hij spreekt over ruim 21 procent van de uit Duitsland geïmporteerde auto’s waar twijfel bestaat over de tellerstand. “Er is serieus iets aan de hand, dat betekent dat autobedrijven die auto’s bij onze oosterburen inkopen enorm kritisch moeten zijn op de historie van de auto. Check, check en dubbelcheck.” 

Het Digitale Service Register

Belangrijke tool in het onderzoek door het onafhankelijk autobedrijf is het Digitale Service Register (DSR). “Steeds meer automerken leveren hun nieuwe auto’s tegenwoordig af zonder een papieren onderhoudsboekje. Alle onderhoud wordt dan bijgehouden in één centraal systeem. In het centrale systeem wordt zoveel mogelijk data verzameld en die data is eenvoudig te raadplegen. Het DSR is hiermee een superhandig middel voor autobedrijven die zekerheid willen over wat ze inkopen”, aldus Huisman. Daarnaast adviseert hij autobedrijven de tellerstand ook te controleren aan de hand van extra documenten, zoals het fysieke onderhoudsboekje en de fysieke keuringsformulieren (indien beide aanwezig zijn). “En vertel de klant daarover, vertel hem of haar wat je allemaal hebt gedaan om er zeker van te zijn dat de kilometerstand betrouwbaar is.” 

Koudwatervrees

Menno Verhorst van AutoNiveau, een organisatie met als doel bedrijven in de automobielbranche te ondersteunen, onder meer met opleidingen, trainingen en coachings¬trajecten, vindt dat het onderzoek begint bij het DSR. “Het DSR is een no-brainer; het voegt zoveel toe dat je er eigenlijk niet meer omheen kunt als onafhankelijk autobedrijf.” Toch maakt nog lang niet ieder autobedrijf er gebruik van, blijkt uit de woorden van Verhorst. “Hoe dat kan? Koudwatervrees misschien? De misvatting dat het ingewikkeld is of dat het alleen voor merkdealers is? Maar dat is niet zo, het is eenvoudig en je moet mee met de markt, start ermee. Alles wordt digitaal, ook het onderhoudsboekje. Van papier naar online.” Verhorst zegt dat autobedrijven die nog moeten starten met het werken met het DSR eerst het beste aan de slag kunnen gaan met één merk. “Creëer een account. Log in, en je hebt toegang tot een berg aan data. En kom je er niet uit, dan hebben wij op onze site een handleiding staan. En je kunt altijd hulp inschakelen van een externe partijen. Verschillende organisaties kunnen onafhankelijke autobedrijven helpen met het gebruik van DSR, zoals 2ndBit.com, GMTO en AutoNiveau.”

“Door transparant te zijn, door de klant alles te vertellen wat je hebt gedaan, schep je vertrouwen en geef je de klant zekerheid”
Martin Huisman | Vereniging Aanpak Tellerfraude

Het schept vertrouwen

Volgens Verhorst is de uitwerking van het DSR goed merkbaar in de praktijk. “Ten eerste laat je als onafhankelijk autobedrijf zien dat je op dezelfde manier werkt als de merkdealer. Invoering van het DSR geeft een professionele uitstraling naar je klant. Daarbij schept het vertrouwen in de kwaliteit van het autobedrijf en de auto’s die je verkoopt. Door iedere importauto te controleren via het DSR weten jij en de klant of de auto is onderhouden, of het onderhoud correct is uitgevoerd en of de kilometerstanden kloppen.” De uitwerking van het DSR moet niet worden onderschat, weet ook Huisman van VAT. Consumenten zijn volgens hem achterdochtig geworden door de vele media-aandacht over importauto’s en tellerfraude. “Door transparant te zijn, door de klant alles te vertellen wat je hebt gedaan om de auto te controleren op de juistheid van onder meer de tellerstand, schep je vertrouwen en geef je hem of haar zekerheid.” Hij pleit daarnaast ook voor het gebruik van het keurmerk ‘100% onderhouden’ op geïmporteerde auto’s. “Het keurmerk staat garant voor goed onderhouden occasions, indirect zegt dit ook iets over kilometerstanden. Voor de autokoper meteen duidelijk dat zij hier een betrouwbaar voertuig kopen.”

Meer weten over tellerfraude? Ga naar mijn.bovag.nl/digitaleserviceboekje.

“Mijn tip; lees ook de versnellingsbak uit”


Autobedrijf Koudijs in Lunteren krijgt met regelmaat vragen over de betrouwbaarheid van de kilometerstand van geïmporteerd auto’s die het verkoopt. Maar tot discussie leidt dit nooit, omdat het onafhankelijke BOVAG-autobedrijf alles controleert, het DSR checkt en zodoende ‘een goed verhaal heeft’.

“Als wij een auto importeren, dan hebben wij daar onze vaste adressen voor. Met andere woorden; we weten heel goed bij wie wij een betrouwbare auto kunnen inkopen. Dat is ontzettend belangrijk. Weet wat én waar je inkoopt”, vertelt Bart Koudijs. Vervolgens controleren we uitgebreid de auto en autohistorie. Natuurlijk raadplegen wij het Digitale Service Register als eerste. Daarnaast lezen we de auto uit, ook de versnellingsbak van met name de auto’s van de VAG-groep. En we doen nog een check op de vaste controlepunten”, aldus Koudijs. Als hij het niet vertrouwt, dan wordt de auto niet ingekocht. “En klopt alles wel, dan gaat die de showroom in. Alle verzamelde informatie wordt vastgelegd en gedeeld met klanten die interesse hebben in de auto. Wij zijn daarin transparant, dat wordt gewaardeerd. We hebben dan ook nooit discussies.”

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 09-2021
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring