Het digitale serviceboekje

Laatste update 08 oktober 2019 Leestijd: 3 min

01 Van papier naar online

Menno Verhorst weet het zeker: wanneer onafhankelijke garagebedrijven de Digitale Service Registratie níet snel omarmen, stappen particuliere klanten en leasemaatschappijen over op de concurrent. ,,Het papieren serviceboekje dat voorin het dashboardkastje ligt gaat verdwijnen. Het maakt plaats voor het digitaal serviceboekje. Een groot aantal automerken maakt al jaren gebruik van DSR.’’ 

Verhorst is werkzaam bij AutoNiveau, een organisatie met als doel bedrijven in de automobiel branche te ondersteunen, onder meer door opleiding, training en coaching.  De voordelen van het Digitaal Serviceboekje zijn legio, vervolgt Verhorst. ,,Als onafhankelijk autobedrijf laat je zien dat je op dezelfde wijze als de merkdealer werkt. Invoering van DSR leidt tot professionele uitstraling naar je klant. En, niet in de laatste plaats, het schept vertrouwen in de kwaliteit van het autobedrijf.’’

Het heeft ook voordelen voor de klant, zoals een correcte en up-to-date onderhoudsregistratie en het bewijs dat correct onderhoud is uitgevoerd. Het is bovendien goed voor de restwaarde van het voertuig.  

Het Duitse BMW is volgens Verhorst in 2011 al begonnen met Digitale Service Registratie (DSR), maar ook merken als Mazda, Ford en Mercedes werken er al mee. Onafhankelijke garagebedrijven willen er vooralsnog niet aan, weet Verhorst uit ervaring. ,,Het overgrote merendeel maakt er geen gebruik van. De reden? Onwetendheid. Ik heb talloze argumenten voorbij zien komen. De één vindt het te ingewikkeld of heeft geen verstand van computers, een ander denkt dat het alleen voor merkdealers is, weer een ander vindt het simpelweg onzin. Ik kan alleen maar zeggen: doe niet moeilijk, ga mee met de markt, start er mee. Je móet van papier naar online, van pen naar muis. Anders mis je de boot.’’

Dat DSR beschikbaar is voor het onafhankelijke autobedrijf, is vastgelegd in Europese regelgeving. Volgens de Europese regelgeving is het registeren van het onderhoud zelfs kosteloos. 

Waar en hoe te beginnen? Kies één merk, zegt Verhorst. Creëer een account. Houd er rekening mee dat het aanmaken 1 à 2 werkdagen duurt. Log in, bekijk het portaal en begin met recent uitgevoerd onderhoud. Wie er niet uit komt, kan hulp inschakelen van externe partijen. Verschillende organisaties kunnen onafhankelijke autobedrijven helpen met de invoering van DSR, zoals 2ndBit.com, GMTO en AutoNiveau. 

Lees de vijf tips van Verhorst om zelf direct van start te gaan met de Digitale Service.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring