Elektrificatie van het wagenpark
Een andere ontwikkeling is dat de verhuurbranche aan de vooravond staat van de elektrificatie van het wagenpark. In sommige gemeentes wordt die impact snel concreet door de invoering van zero-emissiezones vanaf 2025. “Mijn advies daarbij is om niet af te wachten, maar nu al een plan te maken voor je bedrijf en investeringen te doen”, benadrukt Martijn Smid. “De implementatie kost tijd, reken voor het wagenpark en de bijbehorende infrastructuur op zo’n vijf jaar. Voor het laden kun je er trouwens voor kiezen om een klant er deels verantwoordelijk voor te maken of om zelf energieaanbieder te worden. Daar zou je zelfs een verdienmodel aan kunnen hangen.”
De komende tijd gaat de branche de gevolgen ondervinden van nieuwe wet- en regelgeving. Landelijk, maar ook lokaal. “Gemeentes zetten vol in op deelmobiliteit”, constateert Smid. ”De vraag is of je daar als ondernemer iets mee moet doen. Het standpunt van BOVAG over vraagstukken bij flexibele mobiliteit? Dat is dat verhuur onderdeel uitmaakt van de oplossing. Daarvoor behartigen we de belangen van de branche door te pleiten voor maatregelen die verhuurbedrijven helpen in plaats van in de weg zitten. BOVAG heeft bijvoorbeeld input geleverd bij het RDW voor de landelijke erkenningsregeling van autoverhuurbedrijven, zodat administratieve lasten niet verder verzwaard worden. Deze netwerkstudie helpt BOVAG bovendien om een goede gesprekspartner te zijn voor de overheid, waarbij we laten zien dat we de ontwikkelingen in de branche nauwgezet volgen en anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.”