De pagina wordt geladen...
Truckland heeft speciaal voor werknemers in het middenkader een intern opleidingsprogramma, waardoor ook zij kunnen blijven leren en doorgroeien. Algemeen directeur Eric Theuws en werkplaatsreceptionist Miranda Liefting - ter Horst zijn als coach en cursist intensief bezig met het traject.
Eric: “Het programma is oorspronkelijk opgezet door DAF en Fontys Hogeschool, maar inmiddels doen we het volledig intern. De opleiding duurt een jaar en bestaat uit twaalf cursusdagen, twaalf coachingsdagen en een eindonderzoek met presentatie.”
Miranda: “Elke cursusdag heeft een eigen onderwerp, zoals bijvoorbeeld bedrijfseconomie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Op de coachingsdagen gaat Eric dieper op de onderwerpen in en maakt hij de stof herkenbaar door verbanden met Truckland te leggen.”
Eric Theuws is algemeen directeur van de Truckland Group en als coach nauw betrokken bij de interne managementopleiding
Miranda: “Onze monteurs worden continu bijgeschoold, maar dat geldt niet voor alle functies. De deelnemers aan dit traject zijn werknemers zoals ik, die buiten de standaard scholingsprogramma’s vallen, maar nu door deze interne opleiding kunnen doorgroeien naar managementfuncties.”
Eric: “Dit programma bestaat om een aantal werknemers die de potentie hebben om door te groeien naar managementfuncties daarop voor te bereiden. Deze mensen worden gezien als de drijvende kracht binnen de filialen. De deelnemers worden gekozen, gevraagd en aangedragen door hun leidinggevenden.”
Eric: “Het competentieniveau van sommige van onze werknemers was te laag of onvoldoende toegespitst op de functie; we hadden echt een achterstand opgelopen. Een oudere monteur kon zijn werkzaamheden bijvoorbeeld niet goed meer uitvoeren en kwam daardoor in een andere functie terecht, waar weer andere competenties voor nodig zijn. Door middel van continu gericht opleiden, zorgen we ervoor dat werknemers de juiste competenties voor hun functies hebben.”
Miranda: “Tijdens het programma leer je het bedrijf van een andere kant kennen. We kijken naar cijfers en resultaten en hoe we die kunnen verbeteren. Laatst deden we bijvoorbeeld een opdracht waarin ieder zijn eigen virtuele werkplaats beheerde. Op basis van allerlei keuzes maakte je werkplaats winst of verlies. Erg leerzaam.”
Miranda Liefting - ter Horst is werkplaatsreceptionist bij Truckland en in maart begonnen aan de interne managementopleiding.
Miranda: “We leren onder andere over psychologie. Dus over de omgang met verschillende mensen en het benaderen, herkennen en inschatten van klanten. Daardoor wordt het klantcontact beter. Daarnaast gaan de kwaliteit en professionaliteit van het bedrijf uiteindelijk omhoog. Dat merkt de klant natuurlijk ook.”
Eric: “Werknemers zijn beter in staat om klanten adequaat te helpen. Ze zijn beter voorbereid en begrijpen daarnaast goed wat hun eigen rol in het bedrijf is en dus wat er, ook in relatie tot de klant, van ze verwacht wordt.”