Eric Luttikhuis is financieel directeur bij Baan Twente, dat met vestigingen in Hengelo, Rijssen en Oldenzaal onder meer de merken Mercedes-Benz, Ford en Fuso (bedrijfswagens) voert. Eric is bij Baan ook verantwoordelijk voor de digitale veiligheid. “Bij Baan Twente maken we daar werk van, niet alleen door investeringen in de digitale infrastructuur, maar ook door het volgen van workshops. Ik herinner me er bijvoorbeeld één van een importeur. Dat was een echte eyeopener. Daar werd duidelijk hoe geraffineerd hackers te werk gaan. Ze kunnen inspelen op zaken die leven. Met mailtjes die relevant lijken voor de organisatie en tegelijkertijd de nieuwsgierigheid prikkelen, proberen ze je te verleiden om op een link te klikken. Dat kan ingrijpende gevolgen hebben. In het ergste geval word je digitaal gegijzeld. Dan gaan alle computers en systemen ‘op zwart’ en eisen hackers een aanzienlijk bedrag in ruil voor de sleutel die weer toegang geeft. In de branche hebben we daar voorbeelden van gezien. Zo heeft de digitale gijzeling van Bochane (zie BOVAGkrant 09-2021, red.) grote indruk gemaakt. Zelf hebben we ook met een aanval te maken gehad. Een deel van onze systemen kwam toen plat te liggen en de hackers kregen toegang tot bepaalde informatie. Gelukkig was de impact beperkt, vooral doordat we veel informatie gesegmenteerd opslaan.”