Steeds meer Chinese autofabrikanten betreden de Europese automarkt met kwalitatieve en betaalbare EV’s. Dat biedt Nederlandse autodealers kansen om samen te werken, blijkt uit een studie van BOVAG naar de invloed van Chinese OEM’s op de Europese automarkt.
Terug

De elektrische Chinezen komen

Onderzoek en cijfersOndernemerschap
Leestijd: 8 min

Steeds meer Chinese autofabrikanten betreden de Europese automarkt met kwalitatieve en betaalbare EV’s. Dat biedt Nederlandse autodealers kansen om samen te werken, blijkt uit een studie van BOVAG naar de invloed van Chinese OEM’s op de Europese automarkt. 

Elf Chinese automerken zijn op dit moment in Europa actief en dat worden er steeds meer (zie cijferkader). Nederland is een aantrekkelijke markt omdat er relatief veel EV's worden verkocht en de laadinfrastructuur goed is. Chinese fabrikanten zullen compleet nieuwe retailnetwerken moeten opbouwen. Bijna alle fabrikanten hebben daarbij lokale partners nodig die hen ondersteunen met fysieke winkels, levering van nieuwe auto's en onderhoud. De meerderheid van de Chinese fabrikanten zal zich richten op het agentschapsmodel om zo een zekere mate van controle te behouden op de klantbeleving, terwijl sommigen volledig zullen vertrouwen op dealers en aftersalespartners. 

Kansen voor autodealers 

Volumemerken die geen of weinig ervaring hebben in de rechtstreekse online verkoop aan consumenten, zullen meer openstaan voor samenwerking dan fabrikanten die al wel die ervaring hebben. Geografisch bereik en kennis en kunde van EV-verkoop en –aftersales zijn voor fabrikanten een van de criteria voor de selectie van hun partners (zie kader Selectiecriteria Chinese fabrikanten). Nederlandse autodealers die deze kwaliteiten in huis hebben of halen kunnen een interessante partner zijn voor Chinese automerken. Een daarvan is Emil Frey dat samenwerkt met het Chinese EV-merk XPeng. CEO Simon Luijckx verwacht dat de komst van Chinese fabrikanten een grote invloed gaat hebben op de Nederlandse autoretail. Hoewel hij vooral kansen ziet voor de grotere dealerholdings die als retailer of agent kunnen optreden voor Chinese automerken, sluit hij niet uit dat ook kleinere dealerbedrijven via het dealermodel samenwerkingen kunnen aangaan. Lees hieronder meer over de samenwerking in het interview met Luijckx. 

Meer weten?

BOVAG deed onderzoek naar allerlei factoren die van invloed zijn op de automotive retail. Uw bedrijf dus. Het onderzoek ‘De invloed van Chinese OEM’s in Europa’ is één van die onderzoeken. Op mijn.bovag.nl/toekomstautoretail vindt u alle onderzoeken die u helpen bij de beeldvorming voor de nabije toekomst. Zoals de netwerkstudie ‘Het automotive retailnetwerk in 2030’ en ‘Nieuwe business- en distributiemodellen van autofabrikanten (agentschappen)’. 

5% van alle auto’s en laadinfrastructuur in Nederland is elektrisch, in Noorwegen is dat 9%. Daarmee zijn Noorwegen en Nederland koplopers in Europa op het gebied van EV-adoptie.
60%zal het aandeel EV tegen 2030 bedragen van alle persoonlijke voertuigverkopen in Europa. Ongeveer 8% van de Nederlandse EV-verkoop zal dan afkomstig zijn van Chinese fabrikanten.
11Chinese fabrikanten zijn in Europa actief op dit moment. In totaal zullen zo’n 10 tot 15 Chinese fabrikanten de komende jaren auto’s in Europa op de markt brengen.
“Sommige Chinese OEM's zullen toch voor het traditionele distributiemodel kiezen ”
Simon Luijckx | CEO Emil Frey Nederland
header-image

Het Chinese EV-merk XPeng is sinds februari dit jaar in Nederland actief. De fabrikant opende in februari een experience store in Leidschendam. Emil Frey gaat voor de fabrikant het netwerk verder uitbreiden met ‘stores’ voor zowel sales als aftersales en richt zich daarbij vooral op de grotere steden. Rotterdam (eind 2022) en Utrecht (medio 2023) zijn als eersten aan de beurt. Voor de nieuwverkoop treedt Emil Frey op als agent, voor de aftersales als erkend reparateur. Aan CEO Simon Luijckx vragen we hoe deze samenwerking verloopt en wat de kansen zijn voor andere autodealers die met een Chinese fabrikant in zee willen gaan? 

Hoe is de samenwerking ontstaan?
“XPeng is bij ons uitgekomen omdat we een betrouwbare en ervaren speler zijn, met in Europa zowel import- als retailervaring. Van onze kant bekeken: wij geloven in het merk; ik ben echt onder de indruk van de kwaliteit van het product.” 

Welke voordelen biedt het agentuurmodel voor XPeng en voor jullie?
“In principe staan we open voor elk goed businessmodel, dus ook voor het agentuurmodel. Voor ons betekent het dat wij bemiddelen in de verkoop en daarvoor een commissie krijgen. In de basis lopen we minder risico’s en komt een aantal kosten voor rekening van de fabrikant. Maar ook de balanspositie is anders. De voorraad nieuwe auto’s staat bijvoorbeeld op de balans van de principaal (de fabrikant, red.) en niet zoals in het retailmodel bij de dealer. Waarom XPeng voor dit model heeft gekozen, moet je eigenlijk aan hun vragen maar persoonlijk denk ik dat dit model hen beter in staat stelt om klanten zowel digitaal als fysiek dezelfde beleving te bieden. In het retailmodel heeft de dealer meer ruimte om een deel van die beleving zelf in te vullen.” 

Ervaren jullie uitdagingen bij dit model en zo ja, welke?
“Een nieuw EV-merk in de Nederlandse markt zetten is niet eenvoudig. Voor XPeng betekende dit dat ze zich alle ins en outs van de Nederlandse markt eigen moest maken. Een taak waarbij wij, als partner, ze natuurlijk met plezier in ondersteund hebben. Kiest een fabrikant voor een traditioneel retailmodel, dan liggen er meer taken en verantwoordelijkheden bij de dealer. Die kennis opbouwen heeft best veel tijd en moeite gekost met af en toe een pittige discussie. Tegelijk was en is er wederzijds respect en beogen we hetzelfde doel: van XPeng een succes maken.” 

Hoe zorg je als Nederlandse autoretailer dat je aantrekkelijk bent voor een Chinese fabrikant?
En wat kun je als individueel dealerbedrijf doen? “Als individueel dealerbedrijf kan je denk ik weinig doen. Buitenlandse fabrikanten kiezen bij voorkeur voor grote spelers met wie ze in meerdere landen aan de slag kunnen. Wel denk ik dat een aantal fabrikanten merkt dat het agentuurmodel ook aan hun kant een volstrekt andere aanpak vereist. Met ook een ander type organisatie. De vraag is of men zich kan en wil aanpassen. Ik verwacht dan ook dat een aantal fabrikanten juist voor het traditionele distributiemodel gaat kiezen. En daarbinnen kan een individueel dealerbedrijf dan natuurlijk wel een rol spelen.”

Selectiecriteria Chinese fabrikanten 

  • Chinese automerken zoeken in een Europese samenwerkingspartner: 
  • Een groot geografisch bereik. 
  • Kennis en kunde over elektrische voertuigen (sales én aftersales). 
  • Aanvullende producten en diensten (zoals leasing). 
  • Inzicht in de Chinese manier van  zakendoen. 
  • Ervaring met innovatieve retailconceptenbedrijfswagen en vergelijk de kostenplaatjes. 

Dit verhaal is eerder verschenen in BOVAGkrant 10-2022.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring