De pagina wordt geladen...

Bovag logo
De Chinese truc(k)?
0%
Terug

De Chinese truc(k)?

DuurzaamheidOnderzoek en cijfers17 dec 2025 Leestijd: 7 min

Begin dit jaar deed KPMG in opdracht van BOVAG onderzoek naar de gevolgen van de sterke opmars van elektrisch aangedreven modellen van Chinese personenautofabrikanten op de Europese en Nederlandse markt. Een nieuw KPMG-onderzoek in opdracht van BOVAG Truckdealers richt zich op een belangrijke vervolgvraag: herhaalt het duveltje-uit-een-doosje-scenario zich mogelijk ook op het gebied van elektrische trucks?

Frank Ruygrok was namens BOVAG opdrachtgever van het onderzoek dat KPMG uitvoerde. Stijn de Groen, Hoofd Automotive van KPMG, had daarbij de leiding. In het onderzoek gelden de klimaatdoelen als een belangrijke factor die invloed gaan hebben op de Europese truckindustrie. Zo moeten Europese fabrikanten hun gemiddelde CO2-uitstoot per verkochte truck in 2030 met 45 procent verminderen ten opzichte van de periode 2019-2020. De grootste winst daarbij moet komen van elektrische aandrijving. Europese truckfabrikanten hebben inmiddels diverse elektrisch aangedreven modellen voor uiteenlopende toepassingen in het gamma.

Zenuwachtig

Frank trapt af met de opmerking dat ‘de cijfers over de Chinese opmars uit het personenwagenonderzoek van begin dit jaar indrukwekkend genoeg waren om Europese autofabrikanten zenuwachtig te maken’. “De ontwikkeling en productie van elektrisch aangedreven personenauto’s werd – en wordt – door de Chinese overheid sterk gepusht, onder meer met subsidies en andere geldstromen. Mede daardoor kunnen Chinese fabrikanten snel ontwikkelen én inspelen op de regelgeving van bijvoorbeeld de Europese markt. Bovendien zijn ze in staat die auto’s tegen scherpe prijzen aan te bieden.”

Minder focus op trucks

Uit het vervolgonderzoek, dat in november is gepubliceerd, komt duidelijk naar voren dat de situatie voor elektrisch aangedreven trucks op veel punten wezenlijk anders is. Frank Ruygrok: “Het beleid dat de Chinese overheid voor personenauto’s hanteert en de keuzes die fabrikanten hebben gemaakt om hun merken en modellen op de Europese markt te brengen, gelden veel minder voor elektrisch aangedreven trucks. In China worden weliswaar elektrisch aangedreven trucks gemaakt, maar die zijn in veel opzichten niet zomaar geschikt voor de Europese markt.”

Stijn de Groen haakt daarop in: “Voor trucks geldt veel meer dan voor personenwagens dat klanten van A to Z ondersteund worden door de fabrikant en haar dealernetwerk. Een truck, en een elektrische truck in het bijzonder, wordt geconfigureerd volgens heel specifieke wensen en eisen van de klant. De elektrische trucks die China nu aanbiedt, voldoen daar (nog) niet aan. Je merkt ook dat Chinese fabrikanten de Europese markt nog niet zo goed begrijpen: het omgaan met uiteenlopende eisen op het gebied van afmetingen, laadvermogens en segmenten is lastig voor ze, temeer omdat Europese mark­ten op nationaal niveau vaak ook nog eigen regels kennen. Daar komt bij dat transport in China compleet anders is ingericht dan hier. Vrachtwagens worden daar ingezet voor relatief kortere afstanden. Voor de grote afstanden in China zijn schepen en treinen bijvoorbeeld veel belangrijker. Bovendien is regelgeving op het gebied van bijvoorbeeld rijtijden veel minder strikt, waardoor de dynamiek van rijden, rusten en opladen anders is dan in Europa.

Chinese fabrikanten kunnen snel schakelen met productontwikkeling én met significant lagere productiekostenFrank Ruygrok, branchemanager BOVAG Truckdealers

De servicevraag

Vervolgens is er nog een ander heel belangrijk punt volgens De Groen: “Voor transportondernemers is een goed dekkend servicenetwerk net zo belangrijk als een goede truck: stilstand kost geld. De zeven fabrikanten die op dit moment de dienst uitmaken op de Europese markt, hebben stuk voor stuk een goede reputatie, vooral door een netwerk dat in staat is om transporteurs zo goed en zo snel mogelijk weer de weg op te krijgen in binnen- en buitenland. Uit ons onderzoek komt wel naar voren dat Chinese aanbieders kijken naar mogelijkheden, maar het is duidelijk dat een dekkend pan-Europees netwerk niet van vandaag op morgen gerealiseerd kan worden.”

Ruygrok en De Groen zijn het erover eens dat Europa op het gebied van ontwikkelen en produceren van elektrische personenauto’s moeite heeft om betaalbare modellen op een winstgevende manier op de markt te brengen en dat Chinese fabrikanten daarvan profiteren. Met het nieuwe rapport in de hand benadrukken ze ook dat er voor de truckbranche mogelijkheden zijn om de huidige voorsprong vast te houden en deze misschien zelfs uit te bouwen.

Frank Ruygrok: “De Europese industrie heeft momenteel de beste producten. Echter: we wéten dat Chinese fabrikanten snel kunnen schakelen met productontwikkeling én met significant lagere productiekosten. Daarom is het van belang dat de Europese commissie, in samenwerking met de industrie zelf, een duidelijk perspectief schetst voor de eigen truckindustrie. Eén speelveld voor Europese fabrikanten met een realistisch pad naar de transportsystemen van de toekomst is daarvoor een belangrijke voorwaarde.”

Stijn de Groen: “Natuurlijk kunnen de Europese fabrikanten zelf ook iets doen. Zij kunnen onderling nauwer gaan samen­werken, en gebruikmaken van kostenbesparende synergieën. Denk aan het ontwikkelen van specifieke EV-onderdelen die door alle fabrikanten kunnen worden gebruikt. Toch draait het niet alleen om de producten. Hét sterke punt van de Europese fabrikanten is de jarenlange ervaring met Europese transportbedrijven. Zij begrijpen als geen ander het complete pakket van hooghouden van uptime, goede service, restwaarde en financiële dienstverlening én vullen dat in met de juiste mensen. Ja, Chinese truckfabrikanten maken voorzichtig bewegingen richting Europa, maar we verwachten op basis van dit onderzoek niet direct een invasie zoals we die bij personenauto’s zien. Dat neemt niet weg dat één ding uitermate belangrijk is: alert blijven én op de juiste manier en op tijd inspelen op alle ontwikkelingen die elkaar in rap tempo zullen opvolgen de komende jaren!”

Geïnteresseerd in alle details? Bekijk hier het complete truckonderzoek dat KPMG uitvoerde. Lees ook meer in het dossier Toekomst van de truckmarkt.

En al die bussen dan?

In het Nederlandse straatbeeld duiken steeds meer streekbussen van Chinese makelij op. Hoewel bussen en trucks qua technologie veel gemeen hebben, zegt dit volgens Stijn de Groen niet direct veel over de truckmarkt: “Streekvervoer vindt plaats volgens openbare aanbestedingen. Chinese aanbieders schrijven hier op in, met als belangrijkste pluspunt: een lage prijs. Zij komen dan uit de ‘bus’ als beste inschrijver. Bedenk daarbij ook dat de technische infrastructuur voor streekvervoer veel eenvoudiger is op te zetten dan voor een truck die van Helsinki naar Barcelona rijdt.”

Dit artikel is in BOVAGkrant 7-2025 verschenen. Tekst: Norbert Hoogeslag, fotografie: Milence.

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.