Spraakmakende stellingen
De stellingen die in het debat aan de orde kwamen, leidden tot mooie discussies. Een aantal stellingen en reacties in overzicht.
Stelling: De overheid kan van alles bedenken, maar autofabrikanten bepalen de koers
De zaal: 33% eens, 67% oneens
“Welnee! De klant bepaalt wat we rijden. Niet de overheid.” - Raymond Gense, director Public Affairs & Future Technology bij Pon Holdings
“Absoluut niet. De invloed van de Nederlandse overheid is extreem. Nederland is voor autofabrikanten een moeilijk land om mee te doen. Weet u nog? De Mitsubishi Outlander? En vorig jaar december zijn er alleen maar Jaguars iPace verkocht in Nederland.” - Frank Meijer, hoofd Eco Car & Mobility bij Hyundai Motor Europe
“Het enige dat de Nederlandse overheid bepaalt is welke auto’s de fabrikant naar Nederland stuurt.” - Marnix Koopmans, manager Public Affairs bij Verenigde Nederlandse Petroleum Industrie
“Als de overheid wil dat er meer elektrische auto’s komen, dan moet ze eerst stabiel beleid laten zien. De fabrikanten zijn momenteel hun vertrouwen in Nederland kwijt.” - Raymond Gense, director Public Affairs & Future Technology bij Pon Holdings
Stelling: Waterstof voor personenauto’s wordt een succes in Nederland
De zaal: 64% eens, 36% oneens
“Ik denk het niet. Wat is het bestaansrecht van waterstof ten aanzien van stekkerelektra als je kijkt naar het rendement? Er wordt nu heel veel grijze waterstof gemaakt door de industrie. Met windenergie kunnen we veel eenvoudiger en goedkoper groene waterstof maken. Maar het duurt nog wel even voordat er voldoende windparken in Nederland staan.” - Sander Komen, Senior Data Engineer bij Diesel Büchli
“Jazeker! Zelfs ik heb een waterstofauto besteld, en ik ben eigenlijk een verstokte V8-rijder.” - Robert Dencher, voorzitter H2Platform
“Waterstof gaat zeker een belangrijke rol spelen, alleen al omdat stekkerinfra een enorme opgave wordt voor het personenautovervoer.” - Dirk Schaap, coördinator Waterstof bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
“De kabels naar de laadpunten gaan overspannen raken, dus de stekkerinfra is te kwetsbaar. Daarom zal waterstof een heel goed alternatief zijn.” - Marnix Koopmans, manager Public Affairs bij Verenigde Nederlandse Petroleum Industrie.
Stelling: Met biobrandstoffen kan snel en simpel veel klimaatwinst behaald worden
De zaal: 50% eens, 50% oneens
“Absoluut mee eens! De CO2-reductie uit biobrandstoffen is nu al tachtig procent door bijmenging in traditionele brandstoffen.” - Eric van den Heuvel, directeur Platform Duurzame Biobrandstoffen
“Mee eens. In het vrachtverkeer gebeurt nu al heel veel. Met bio-CNG kunnen we veel bijdragen. Maar de bottleneck is het verdelingsvraagstuk. Er is veel vraag naar biomassa, niet alleen vanuit de mobiliteit.” - Rob Aarse, beleidscoördinator Duurzaamheid bij Transport & Logistiek Nederland
“Biomassa is gunstig in de transitie naar elektrificatie, maar er is te weinig aanbod.” - Mariëtte van Empel, programmadirecteur Duurzame Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Stelling: Oliemaatschappijen moeten meer investeren in beschikbaarheid van alternatieve brandstoffen
De zaal: 83% eens, 8% oneens, 9% geen mening
“Hyundai heeft twee miljard euro geïnvesteerd in waterstofauto’s. Als ik dan hoor dat oliemaatschappijen maar een paar honderd miljoen investeren, dan kan daar zeker nog wel een schepje bovenop.” - Frank Meijer, hoofd Eco Car & Mobility bij Hyundai Motor Europe
“Het kan zeker meer. Nu gaat het nog maar om 1,3% van de totale investeringen. Oliemaatschappijen zitten nog in de reddingsbootfase. Er is nog geen visie.” - Marnix Koopmans, manager Public Affairs bij Verenigde Nederlandse Petroleum Industrie.
Stelling: De klimaatambities voor mobiliteit voor 2030 in Nederland zijn ambitieus, maar absoluut haalbaar
De zaal: 36% eens, 64% oneens
“100% volledig elektrisch in 2030 is niet reëel. De winst van vandaag is dat er aandacht komt voor andere alternatieven.” - Rogier Kuin, manager Public Affairs bij BOVAG
“We zitten met zijn allen in een zinkend schip vol met CO2 en we zijn aan het ruziën over met welk emmertje we moeten hozen.” - Eric van den Heuvel, directeur Platform Duurzame Biobrandstoffen
“Het is wel haalbaar, maar niet betaalbaar.” - Berry den Ridder, voorzitter Platform Autogas
“De discussie over biomassa zit te veel in herkomst en de voedselketen, maar de herkomst van alle brandstoffen is discussieerbaar. Ook de stekkerauto rijdt op energie die uit kolen is verkregen.” - Marnix Koopmans, manager Public Affairs bij Verenigde Nederlandse Petroleum Industrie
“Wij maken ons zorgen over de vraag naar biomassa die er nodig is om biobrandstoffen te maken; daar zitten veel haken en ogen aan. Want is het niet concurrerend aan de voedselproductie? En moet je biomassa willen importeren waarvoor vervoer nodig is? En is plastic niet een beter bron om biomassa te maken?” - Ida Sanders, programmaleider Duurzame Mobiliteit bij Stichting Natuur & Milieu
“Mee eens, maar dan moeten we wel een bredere mobiliteitstransitie maken en minder afhankelijk zijn van wegvervoer.” - Ida Sanders, programmaleider Duurzame Mobiliteit bij Stichting Natuur & Milieu
“We moeten eerst over alle vervoersmodaliteiten heen kijken naar oplossingen en niet ieder voor zijn eigen parochie preken. Het is én, én, én: andere brandstof, de trein de fiets. Het totaalpakket moet anders worden georganiseerd.” - Bert Klerk, voorzitter Formule E-Team.
Bekijk een samenvatting van het debat
Bekijk het complete debat
Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 2 2019