Terug

5 tips om technisch talent te werven

Personeel
Leestijd: 8 min

Om technisch talent te vinden, hebben bedrijven in de autobranche hun werving en selectie sterk verbeterd, constateren onderzoekers van Fontys Hogescholen in een studie naar hoe autobedrijven talenten werven. Maar er is ook nog winst te behalen blijkt uit hun bevindingen. Ze geven tips voor effectievere werving en selectie van personeel waarmee elk (auto)mobiliteitsbedrijf direct aan de slag kan.

Onderzoekers van Fontys Hogescholen analyseerden tientallen vacatureteksten van grote en kleine autobedrijven. Daarnaast interviewden zij HR-managers en recruiters van deze bedrijven over hun wervings- en selectieproces. Zij stelden vast dat zowel grote als kleine bedrijven de laatste jaren hun werving en selectie hebben geprofessionaliseerd. Grotere organisaties hebben bijvoorbeeld een geautomatiseerd systeem en bij kleinere bedrijven werken HR-medewerkers en managers beter samen. Zij concludeerden ook dat het nog beter kan en deden daarvoor vijf aanbevelingen: 

1. Denk vanuit de doelgroep

HR-medewerkers of recruiters weten vaak goed wat de organisatie voor personeel zoekt, maar hebben niet altijd kennis over de doelgroep; de mogelijke nieuwe medewerkers. Over hun wensen, behoeften en communicatievoorkeuren bijvoorbeeld. Kijk dus naar wat potentiële kandidaten belangrijk vinden in een baan, zeggen de onderzoekers. Benut dat bij het promoten van de organisatie en de baan. Zet ook een goed werkgeversmerk neer en communiceer structureel met potentiële medewerkers, bijvoorbeeld op social media.

2. Sta open voor ‘unusual suspects’

Veel autobedrijven zoeken, ondanks de technische ontwikkelingen zoals elektrificering, naar de traditionele automonteur en naar de kandidaat met precies de juiste ervaring en expertise. Werkgevers zouden meer open mogen staan voor anderen dan deze ‘usual suspects’. Denk aan studenten van andere technische opleidingen die een ander beeld van de sector (kunnen) hebben, en dus op een andere manier en via andere wervingskanalen ‘verleid’ moeten worden om te solliciteren.

3. Laat zien wat uw bedrijf uniek maakt

HR-medewerkers of recruiters weten wat het bedrijf speciaal maakt en wat sollicitanten daarin aanspreekt, maar dit wordt nauwelijks benut in het wervingsproces. Belicht dus het unieke karakter van het bedrijf en van de functie, is het advies. Dat kan in de vacaturetekst, op de ‘werken bij-pagina’ op de website of op social media. Wees innovatief en creatief: laat bijvoorbeeld een medewerker in een vlog vertellen over het bedrijf en zijn werkdag.

4. Zorg voor een soepel sollicitatieproces

In grotere bedrijven is het wervingsproces opgeknipt: de managers stellen de vacatures op, de recruiters werven de kandidaten, waarna de managers de gesprekken voeren. Gebrek aan overleg tussen managers en recruiters vertraagt het sollicitatieproces en belemmert goede communicatie met de kandidaten, waardoor zij kunnen afhaken. Zorg daarom voor goede afstemming tussen managers en recruiters. Voor alle bedrijven geldt bovendien het devies om het sollicitatieproces zo helder mogelijk te communiceren, zodat kandidaten weten waar ze aan toe zijn en het bedrijf betrouwbaarheid en professionaliteit laat zien.

5. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit

Het is, ondanks de uitbreiding van de personeelswerving, lastig om kandidaten te vinden. Altijd staan er vacatures open. Het hoge aantal vacatures geeft werkdruk bij recruiters of HR-medewerkers, waardoor kwantiteit boven kwaliteit gaat. Het advies luidt daarom: versterk de kwaliteit van het wervings- en selectieproces. Maak zoals eerder vermeld werk van een meer op de doelgroep gericht wervingsproces, investeer in kennis bij recruiters of HR-medewerkers over de arbeidsmarkt en doelgroep of werk aan een sterk werkgeversmerk.

Meer weten?

Onderzoeksrapport Lees voor meer inzichten en achtergronden het volledige onderzoeksrapport op de website van Fontys Hogescholen.

Nieuwe arbeidscontracten Neemt u een nieuwe medewerker aan? Gebruik dan de voorbeeld-arbeidsovereenkomsten. U vindt ze op mijn.bovag.nl/arbeidsovereenkomst.

Talent behouden Naast werven is het behouden van talent minstens zo belangrijk. Scan de QR-code voor tien tips om aantrekkelijk te blijven voor jong talent. In de podcast-aflevering van Bureau BOVAG over jonge medewerkers krijgt u eveneens tips en achtergronden. U beluistert de podcast op mijn.bovag.nl/podcast of via uw podcast-app.

Persoonlijk advies Wilt u persoonlijk advies over het vinden en binden van talent, zoek dan contact met een van de BOVAG-werkgeverscoaches. Ga naar mijn.bovag.nl/coaching.

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-01.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring