De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Terugblik op eerste deadline retrofit smart tacho 2
0%
Terug

Terugblik op eerste deadline retrofit smart tacho 2

Laatste update 30 januari 2025Leestijd: 3 min
Truck

De transportsector heeft de eerste grote deadline voor de retrofit van analoge en G1-tachografen achter de rug. Dankzij de gezamenlijke inspanningen van fabrikanten, truckdealers en transportbedrijven zijn de meeste voertuigen inmiddels uitgerust met de slimme tachograaf. Men liep wel tegen uitdagingen aan, zoals de late beschikbaarheid van de smart tacho 2 en technische obstakels. Met deze prestatie loopt de transportsector in Nederland voorop binnen de EU. De eerstvolgende deadline staat voor 19 augustus 2025.

De eerste deadline, die liep tot 1 januari 2025, vereiste dat alle voertuigen met een analoge of eerste generatie digitale tachograaf (G1) die internationaal rijden, moesten worden voorzien van een smart tacho 2. De meeste bedrijven zijn erin geslaagd om hieraan te voldoen. Voor vervoerders die toch in tijdnood kwamen, geldt tot 28 februari 2025 een ‘educatieve‘ leerperiode. Dit betekent dat zij in deze periode geen boetes riskeren, maar een waarschuwing krijgen. Voor de volgende deadline is zo’n coulanceperiode niet van toepassing.

Volgende deadlines

Nu de eerste fase grotendeels afgerond is, verschuift de focus naar de volgende deadlines:

  • 19 augustus 2025: Retrofit voor voertuigen die internationaal rijden en zijn uitgerust met een smart tacho 1 (G2V1).
  • 1 juli 2026: Retrofit voor voertuigen van categorie M1/N1 (vanaf 2,5 ton) die internationaal rijden.

Cijfers retrofit

Uit gegevens van de RDW blijkt dat sinds 21 augustus 2023 ruim 122.000 voertuigen zijn gemeld in het RDW-register. Hiervan zijn bijna 67.000 voertuigen inmiddels uitgerust met een smart tacho 2. Hiervan hebben 48.000 voertuigen een retrofit ondergaan. De overige voertuigen zijn nieuw geleverd met de nieuwste G2V2-tachograaf.

Deze cijfers omvatten zowel voertuigen die aan de eerste als de tweede deadline moeten voldoen. Het exacte aantal voertuigen dat nog een retrofit moet ondergaan is daarom lastig in te schatten, omdat niet precies bekend is hoeveel voertuigen internationaal rijden zijn en hoeveel trucks worden vervangen.

Voor de deadline van 1 juli 2026 is het zelfs nog onmogelijk om aantallen te noemen, aangezien voertuigen van deze categorie momenteel geen tachograafplicht hebben. Hoeveel van deze voertuigen internationaal rijden en dus straks een tachograaf nodig hebben, blijft nog onduidelijk.

Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.