De pagina wordt geladen...
Sinds 1 januari 2025 moeten alle voertuigen die internationaal rijden met een analoge of digitale tachograaf (G1), overgegaan zijn op een smart tacho 2 (G2V2). De eerste twee maanden van 2025 zijn benoemd als een ‘educatieve’ leerperiode. Er worden dan nog geen boetes uitgeschreven als er nog geen retrofit is uitgevoerd. Dat geeft vervoerders en werkplaatsen extra tijd om te voldoen aan de nieuwe wetgeving.
Tijdens de meest recente bijeenkomst van het ‘Committee on Road Transport’ eind vorig jaar hebben de lidstaten afgesproken een educatieve periode van twee maanden in te stellen. Dit betekent dat handhavers in januari en februari 2025 prioriteit geven aan het informeren en bewustmaken van deze nieuwe verplichting. In deze periode wordt er niet direct streng gehandhaafd of boetes uitgedeeld aan vervoerders die de retrofit van de tachograaf om uiteenlopende redenen nog niet hebben uitgevoerd. De Europese commissie komt hiermee tegemoet aan de wens van een aantal lidstaten die problemen ondervinden met de verplichte retrofit van de digitale tachograaf (G1).
Let op: deze leerperiode geldt niet voor de volgende deadline van 19 augustus 2025. Voor die datum moeten voertuigen die internationaal rijden en voorzien zijn van een smart tacho 1, overgezet zijn naar een smart tacho 2.