De pagina wordt geladen...
Het aantal elektrische voertuigen in Nederland groeit, en daarmee stijgt ook het aantal accu’s (lithiumhoudende energiedragers). Omdat daarmee de veiligheidsrisico’s bij opslag en gebruik toenemen, is de PGS 37-2-richtlijn ontwikkeld: een set maatregelen die helpt om jouw bedrijf veilig te houden. Wil je weten welke maatregelen gelden in jouw situatie? Gebruik dan de handige BOVAG-tool.
PGS 37‑2 (Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen) beschrijft hoe je lithiumhoudende energiedragers veilig opslaat en beheert. Denk aan accu’s van fietsen, scooters, motoren, auto’s, bestelwagens of trucks. De richtlijn is van toepassing als je meer dan 333 kilo nieuwe of gebruikte accu’s opslaat in je bedrijf. Ook accu’s in voertuigen tellen hierin mee. Om een indruk te geven van 333 kilo energiedragers, dat zijn ongeveer:
De ondergrens geldt ook voor gebruikte of gereviseerde accu’s. Voor defecte of beschadigde accu’s ligt de grens al bij 30 kilo. Voorbeelden van maatregelen die beschreven worden in de PGS 37-2-richtlijn zijn bijvoorbeeld het op afstand van elkaar zetten van voertuigen, het werken met brandcompartimenten of het vakbekwaam opleiden van personeel.
Er zijn uitzonderingen waarbij voertuigen niet onder de PGS 37-2-richtlijn vallen:
De richtlijn wordt op termijn onderdeel van de Omgevingswet. Wanneer dat precies gebeurt, is nog onbekend. Wacht echter niet af tot het zover is. Een verzekeraar kan nu al eisen dat je aan de richtlijn voldoet. Ook bij een aanvraag voor een milieu- of omgevingsvergunning kan de vergunningverlener dit vragen. Het is bovendien verstandig om uit veiligheidsoverwegingen nu al maatregelen te nemen. Zo verklein je het risico op grote schade bij brand in je bedrijf.
Als je met lithiumhoudende energiedragers werkt, dan is het belangrijk om te weten wat PGS 37-2 voor jouw bedrijf betekent. De richtlijn is behoorlijk technisch en uitgebreid. Daarom heeft BOVAG een slimme en laagdrempelige tool ontwikkeld, die snel inzicht geeft in welke maatregelen je moet nemen.
Ga ook aan de slag met de tool:
Meer informatie en veelgestelde vragen over PGS 37-2 vind je op mijn.bovag.nl/pgs37-2.
Op belangrijke onderdelen is de PGS 37-2 helaas slecht werkbaar of best onduidelijk voor de mobiliteitsbranche. We zijn daarom blij dat de richtlijn, onder andere na aandringen van BOVAG, de komende tijd wordt herzien. Als BOVAG werken we eraan om nauw betrokken te blijven bij deze herziening, zodat we ervoor kunnen zorgen dat deze beter gaat werken voor de mobiliteitsbranche. In de tussentijd hebben we het te doen met de richtlijn zoals deze nu voorligt.