De pagina wordt geladen...
In het Belastingplan 2026, dat bij Prinsjesdag werd gepresenteerd, zit een aantal automaatregelen voor de korte termijn: de nieuwe pseudo-eindheffing, verhoging mrb-korting voor elektrische auto’s (EV’s)en eenmalige verlenging accijnskorting op brandstof tot 31 december 2026. Daarnaast worden nu ook ondernemers met 100-250 medewerkers vrijgesteld van de plicht om de kilometers woon-werkverkeer van hun medewerkers te administreren. Eerder waren alleen ondernemers tot 100 medewerkers daarvan gevrijwaard.
Elektrische auto’s wegen gemiddeld genomen behoorlijk meer dan een vergelijkbare brandstofauto. Om te voorkomen dat deze daardoor fors duurder zijn in de mrb, was door het kabinet Rutte-IV in 2023 een gewichtscorrectie voor EV’s aangekondigd van 40 procent. Dat werd door het kabinet-Schoof bij Prinsjesdag ’24 versoberd naar 25 procent, en ook nog eens een jaar korter (tot en met 2029 in plaats van 2030). Die versobering wordt nu deels teruggedraaid; voor de jaren 2026 t/m 2028 wordt de korting 30 procent. In 2029 blijft de korting 25 procent. Daarnaast heeft het Kabinet besloten tot een verlaging van de energiebelasting en ook dat heeft een (klein) positief financieel effect op het rijden van een elektrisch vervoermiddel.
Deze gedeeltelijke reparatie in de MRB voor EV’s is vooral belangrijk omdat het kabinet hiermee laat zien dat het zich inspant om schone auto’s betaalbaar te maken en te houden, juist ook voor particuliere huishoudens, die goed kijken naar vaste maandelijkse lasten. Daarom moet er ook zo snel mogelijk duidelijkheid komen voor 2030 en verder.
In april 2022 zijn de accijnzen in verband met de energiecrisis en de hoge energieprijzen tijdelijk verlaagd. Deze verlaging is per 30 juni 2023 deels teruggedraaid. Het beëindigen van het andere deel van de verlaging is nu met nog een extra jaar uitgesteld. Ook in 2026 geldt de accijnskorting dus nog.
Op zich goed nieuws dat autorijden (in elk geval een jaar lang) niet duurder wordt, want dat is al duur genoeg. Maar het is uitstel van executie. Beter was geweest om dit onderdeel te maken van de noodzakelijke grote hervorming van autobelastingen.
Werkgevers van bedrijven met meer dan 100 werknemers zijn sinds 1 juli 2024 verplicht om alle kilometers die hun medewerkers maken voor zakelijke doeleinden en woon-werkverkeer te registeren in een CO2 registratie. Op Prinsjesdag is bekend gemaakt dat de regeling alleen nog gaat gelden voor bedrijven met meer dan 250 werknemers. Bedrijven met minder werknemers zijn binnenkort uitgezonderd en hoeven geen CO2 registratie meer bij te houden. Doel is om de administratieve lasten voor het midden- en kleinbedrijf te verlichten. Wanneer de aanpassing wordt doorgevoerd is nog niet bekend.
BOVAG staat in algemene zin positief tegenover het verlichten van lasten- en administratiedruk voor midden- en kleinbedrijven. In die zin mooi dat ook bedrijven met 100 tot 250 werknemers nu worden uitgezonderd van deze regeling. Maar de gevolgen van deze ingreep zijn nog niet geheel duidelijk. Tegelijk met deze aanpassing verlaagt het ministerie van Klimaat en Groene Groei namelijk de beoogde CO2-reductie van deze maatregel. En dat zou volgens het ministerie gecompenseerd moeten worden door het verhogen van de CO2-reductieverplichting voor brandstofleveranciers. BOVAG studeert nog op de precieze impact daarvan. Volgens het ministerie heeft deze ophoging in elk geval geen gevolgen voor de benzineprijs en zal de prijs voor diesel aan de pomp met minder dan 1 cent per liter stijgen. Voor BOVAG is belangrijk dat het compenseren van het lagere CO2-reductiedoel van deze maatregel inderdaad niet tot nauwelijks effect heeft op de pompprijs.
Lees meer over de genoemde pseudo-eindheffing.