De pagina wordt geladen...
De Europese goedkeuring van de OSNMA-authenticatie zou eind juni plaatsvinden, maar dit is verschoven naar oktober 2024. Dat houdt in dat nieuwe, geregistreerde bedrijfsvoertuigen op zijn vroegst vanaf maart 2025 uitgerust moeten zijn met een G2V2-tachograaf inclusief OSNMA. De OSNMA-authenticatie controleert of het ontvangen satellietsignaal van Galileo-satellieten afkomstig is, zodat mogelijke manipulatie van het signaal herkend wordt.
OSNMA staat voor ‘Open Service Navigation Message Authentication’. De huidige smart tacho 2 is een volledig goedgekeurde tachograaf, maar deze bevat nog niet de OSNMA-authenticatie. Daarom wordt gesproken over een transitietachograaf. De nu geleverde G2V2-transitietachografen kunnen het OSNMA-authenticatieproces nog niet uitvoeren en hoeven dat dus ook nog niet te kunnen.
Alle reeds geïnstalleerde en nog te retrofitten G2V2-transitietachografen kunnen dus gewoon legaal gebruikt blijven worden zonder een actieve OSNMA-authenticatie, ook als nieuwe voertuigen na maart 2025 wel voorzien moeten worden van deze functionaliteit. Het uitstel heeft dus expliciet geen impact op de deadlines voor de retrofit.