De pagina wordt geladen...
Bedrijfsvoertuigen met een analoge of digitale tachograaf die internationaal rijden, moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van een smart tacho 2. Voor voertuigen die al een smart tacho 1 hebben, ligt dat moment iets later: zij zijn vanaf 18 augustus 2025 verplicht om een smart tacho 2 te hebben. De verwachting is dat er voor het eind van het jaar nog 50.000 retrofits uitgevoerd moeten worden, wat drukte in de werkplaats gaat betekenen. Bereid je hierop voor en ga bijtijds in gesprek met klanten om de retrofits te plannen.
Bij de meeste bedrijven is het vervangen van oude tachografen door nieuwe smart tacho’s, de G2V2, inmiddels goed op gang gekomen. Er zijn echter nog veel bedrijven die de werkplaats moeten gaan bezoeken. Het exacte aantal nog uit te voeren retrofits is onbekend, omdat niet centraal wordt bijgehouden welke voertuigen internationaal rijden. Geschat wordt dat ongeveer 60 procent van het rijdend wagenpark de grens overgaat, dus dat maakt dat in totaal zo’n 100.000 voertuigen geretrofit moeten worden. Op 1 juli 2024 stond het aantal uitgevoerde retrofits op ruim 15.000. Dat betekent dat er nog ongeveer 85.000 gedaan moeten worden, waarvan zo’n 50.000 voor het einde van dit jaar. De verwachting is dat er dus nog heel wat op ombouwverzoeken op de werkplaatsen afkomen.
Daarom adviseert BOVAG je om hierover met klanten, voor zover nog niet gebeurd, het gesprek aan te gaan en een planning te maken. De druk richting het einde van het jaar zal enorm toenemen, dus tref op tijd de juiste voorbereidingen. Ook TLN en RAI Vereniging brengen dit onderwerp met regelmaat bij hun leden onder de aandacht om zo alle betrokken partijen te activeren om tijdig in actie te komen.
Binnenkort verstuurt RDW aan alle eigenaren van voertuigen zwaarder dan 3.500 kg een (herhalings)brief waarin zij worden geattendeerd op de verplichte retrofit, indien het voertuig buiten de landsgrenzen wordt ingezet. Ook ontvang je binnenkort de nieuwe uitgave van het RDW-vakblad Tachograaftechnicus. Hierin wordt ook uitgebreid stilgestaan bij de huidige stand van zaken rond retrofit.