De pagina wordt geladen...
In het Belastingplan ’26 presenteert het kabinet een brandstofautoboete voor werkgevers vanaf 2027. Mogelijk heeft die pseudo-eindheffing ook grote gevolgen voor autorijscholen. Immers, een lesauto voor een gewone B-rijopleiding heeft een handgeschakelde versnellingsbak nodig. Daardoor is het per definitie een brandstofauto. Rijscholen hebben voor deze voertuigen dus niet de mogelijkheid om over te stappen op een EV. En het zijn auto’s die door de werkgever ter beschikking worden gesteld aan de werknemer, de rij-instructeur.
Moeten werkgevers voor deze auto’s dan een pseudo-eindheffing gaan betalen? Dat hangt af van de vorm waarin de lesauto aan de instructeur ter beschikking wordt gesteld. De hoofdregel in de pseudo-eindheffing is dat deze belasting verschuldigd is als er sprake is van privégebruik, inclusief(!) woon-werkverkeer.
Is er sprake van privégebruik door de instructeur waarvoor hij/zij bijtelling betaalt, dan is sowieso ook de pseudo-eindheffing verschuldigd door de werkgever.
Een veel voorkomende situatie in de branche is echter dat de lesauto niet privé wordt bereden, maar dat de auto wel wordt gebruikt om aan het einde van de dag van het adres van de laatste leerling naar huis te rijden, en ’s ochtends vanuit huis weer naar de eerste leerling van de dag. Naar onze verwachting geldt dat er dan over het algemeen geen sprake is van woon-werkverkeer voor de pseudo-eindheffing. Deze werknemer zal immers vanuit zijn of haarhuisadres steeds naar wisselende adressen rijden, waardoor niet snel sprake is van een vaste plaats van werkzaamheden. Als er daarnaast niet privé met de auto wordt gereden, dan is er dus in beginsel ook geen pseudo-eindheffing verschuldigd.
Om aan te tonen dat er voor werknemer geen sprake is van bijtelling in verband met privégebruik, wordt in de autorijschoolbranche vandaag de dag al een vereenvoudigde rittenadministratie toegepast (notatie begin- en eind-kilometerstand per dag). BOVAG spant zich ervoor in dat deze administratie ook mag worden gebruikt om aan te tonen dat de pseudo-eindheffing niet van toepassing zal zijn.
In het wetsvoorstel geldt de pseudo-eindheffing alleen voor werkgevers die werknemers een auto ter beschikking stellen. Zelfstandige IB-ondernemers die zichzelf een brandstofauto ter beschikking stellenhoeven dus per definitie geen pseudo-eindheffing te betalen.
Voor de volledigheid: BOVAG is niet gelukkig met het wetsvoorstel voor een pseudo-eindheffing en roept de politiek op om besluitvorming hierover in elk geval met een jaar op te schorten. Mogelijk komt er dus uitstel, en wie weet afstel. Maar daar kunnen we nu niet van uitgaan en dan is het goed om te weten dat de positie van rijinstructeurs in het wetsvoorstel onze volle aandacht heeft.