De pagina wordt geladen...
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat blijft bij zijn standpunt dat het niet mogelijk is om aparte regelgeving voor de fatbike te maken. Dit zei hij op dinsdag 11 februari tijdens het debat over verkeersveiligheid in de Tweede Kamer. Hierdoor lijkt er geen helmplicht of leeftijdsgrens te komen voor bestuurders van fatbikes. De minister wil meer inzetten op handhaving, de illegale markt de pas afsnijden en op een goedwerkend CE-keurmerk.
Vorige week stuurde minister Madlener al een brief naar de Tweede Kamer waarin hij schreef dat uit onderzoek bleek dat het niet uitvoerbaar is om van fatbikes een aparte categorie te maken met speciaal daarvoor geldende regels.
In het Tweede Kamer-debat dinsdag herhaalde Madlener deze boodschap en gaf hij aan dat hij wil inzetten op het handhaven en verbeteren van de samenwerking tussen handhavingsinstanties zoals de NVWA, ILT, Douane en Politie. Daarnaast wil Madlener meer waarde en vertrouwen geven aan het CE-keurmerk.
NSC en VVD dringen erop aan dat Madlener toch met maatregelen komt om fatbikes aan te pakken. Deze partijen willen mogelijkheden onderzoeken voor aparte regelgeving voor zwaardere e-bikes (boven de 30 kg en een trekkracht van 60 newtonmeter of meer). Voor deze zware categorie moet dan een helmplicht en minimumleeftijd gaan gelden. De ChristenUnie bevroeg de minister naar de mogelijkheden voor een generiek opvoerverbod.
Daarnaast komt er nog een tweeminutendebat waar Tweede Kamerleden moties kunnen indienen over dit onderwerp. Naar verwachting zullen NSC en VVD een motie indienen om de minister te verzoeken tot een onderzoek naar zware e-bikes. BOVAG volgt dit nauwgezet en houd je op de hoogte via de nieuwsbrief.
Lees meer over de brief die Madlener vorige week verstuurde naar de Tweede Kamer en het standpunt van BOVAG over fatbikes: