De pagina wordt geladen...

Bovag logo
Aparte categorie fatbike niet uitvoerbaar, minister wil strengere aanpak opvoeren
0%
Terug

Aparte categorie fatbike niet uitvoerbaar, minister wil strengere aanpak opvoeren

Laatste update 06 februari 2025Leestijd: 4 min
Fatbike

Minister Madlener (ministerie Infrastructuur en Waterstaat) heeft woensdag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat er geen helmplicht of leeftijdsgrens komt voor bestuurders van fatbikes. Uit onderzoek blijkt dat het niet mogelijk is om van fatbikes een aparte categorie te maken. Madlener wil daarvoor in de plaats onder andere het opvoeren strenger aanpakken. BOVAG is voorstander van een algeheel opvoerverbod voor gemotoriseerde tweewielers.

De Tweede Kamer heeft Madlener afgelopen najaar gevraagd om met aparte regels te komen voor de fatbike. Onderzoek dat adviesbureau DTV in opdracht het ministerie heeft uitgevoerd laat echter zien dat het niet uitvoerbaar is om van fatbikes een aparte categorie te maken, met speciaal daarvoor geldende regels. Daarnaast is er geen draagvlak voor generieke maatregelen die voor alle bestuurders van e-bikes gelden, zoals een helmplicht of leeftijdsgrens. Omdat er geen aparte regels kunnen worden gemaakt, wil minister Madlener de aanpak van het opvoeren versterken. Ook zoekt hij de oplossing in het versterken van communicatie, handhaving en markttoezicht.

Op 5 februari heeft de Tweede Kamer zich via een technische briefing laten informeren over de stand van zaken bij handhaving door NVWA, ILT, Douane en Politie. Hieruit bleek dat er in handhaving nog veel verbeteringen en aanscherpingen mogelijk zijn. Er loopt momenteel ook nog een onderzoek met betrekking tot een verscherpte toelating van elektrische fietsen, daar wordt rond de zomer meer over verwacht. Dinsdag 11 februari debatteert de Tweede Kamer opnieuw over fatbikes en de brief van minister Madlener. VVD en NSC hebben alvast aangegeven voorstander te blijven van een aparte categorie voor fatbikes. Zo heeft NSC aangegeven te willen kijken naar gewicht in combinatie met koppel voor een onderscheid tussen lichte en zware elektrische fietsen. Voor deze zware elektrische fietsen geldt dan een minimumleeftijd en helmplicht.

Standpunt

BOVAG vindt het teleurstellend dat een aparte categorie voor fatbikes niet mogelijk blijkt te zijn. Wij hebben eerder opgeroepen om gerichte maatregelen in kaart te brengen voordat er gesproken wordt over maatregelen voor alle e-bikes. We zien dat er een maatschappelijk probleem is bij fatbikes op het gebied van verkeersveiligheid en overlast. Aangezien het een maatschappelijk probleem is, vindt BOVAG dat de overheid nu aan zet is, en niet de markt. BOVAG is blij dat de minister kijkt naar een strengere aanpak van het opvoeren en blijft hameren op een algeheel opvoerverbod.

BOVAG is voorstander van:

  1. Eisen aan toelating van elektrische fietsen: Om de problemen met fatbikes structureel aan te pakken, pleit BOVAG ervoor om de mogelijkheden voor het aanscherpen van de technische eisen in kaart te brengen met als doel te voorkomen dat inferieure en gevaarlijke fietsen op de markt verschijnen.
  2. Een algeheel opvoerverbod: BOVAG wil zo snel mogelijk een algeheel opvoerverbod voor gemotoriseerde tweewielers om effectief te kunnen handhaven op het opvoeren van fatbikes. Nu is alleen het rijden met een opgevoerd voertuig op de openbare weg verboden maar het opvoeren zélf niet. Dat is verwarrend en bemoeilijkt handhaving.
  3. Handhaving op opgevoerde fatbikes: BOVAG is positief over de extra inzet van ILT, het ministerie en de politie over de verhoogde handhaving en inbeslagnames van fatbikes die inmiddels via Europese wetgeving verboden zijn. Toch rijden er naar schatting nog duizenden gevaarlijke fatbikes van Chinese makelij rond. Intensievere handhaving is nodig om de illegale modellen zo snel mogelijk van de weg te halen.
Bezig met laden...

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.