De pagina wordt geladen...
In het derde gesprek over een nieuwe cao Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven (MvT) heeft BOVAG een loonbod van in totaal 3 procent gedaan. De vakbondseis om te komen tot een vierdaagse werkweek tegen gelijkblijvend salaris is van tafel. Evenals de automatische prijscompensatie.
Tijdens de derde onderhandelingsronde voor een nieuwe cao hebben vakbonden en BOVAG uitgebreid gesproken over het omzetten van de RVU naar een zwaarwerk-regeling. BOVAG ziet het belang van het verlengen van deze regeling, maar wil de regeling meer toespitsen op zware beroepen i.p.v. generiek voor iedereen vanaf 64 jaar. Dit is in lijn met het recent gesloten akkoord. BOVAG heeft ideeën ingebracht op welke manier de huidige regeling aangepast zou kunnen worden. Het is wat BOVAG betreft niet de bedoeling dat het een nieuwe algemene vroegpensioenregeling wordt, mede vanwege de arbeidsmarktkrapte. De twee partijen hebben elkaar op dit gebied nog niet helemaal gevonden, maar erkennen noodzaak en urgentie.
Als het gaat om arbeidsvoorwaarden dan zijn de vakbondseisen inzake de vierdaagse werkweek bij gelijkblijvend salaris en de automatische prijscompensatie van tafel. Dat is goed nieuws, want deze eisen waren onrealistisch gezien de situatie in de sector.
Wat betreft loon heeft BOVAG een loonbod van opgeteld 3% gedaan: 1,25 procent op 1 juli 2025 en 1,75 procent op 1 januari 2026 voor een cao van 18 maanden. Gezien de verhoging van 9 procent in 2024 en de afgesproken verhoging van 1,5 procent op 1 januari 2025 is dat een bod dat oog heeft voor de koopkracht van werknemers en dat past bij de tegenvallende rendementen (winstdaling van 34 procent bij dealers bijvoorbeeld) en zeer onzekere omstandigheden in de branche.
De vierde ronde van de gesprekken staat gepland op 9 januari 2025. De huidige cao loopt tot en met 31 januari 2025.
Vakbonden brengen dezer dagen hier en daar een bezoek aan BOVAG-leden. Dat kan en mag, maar er zijn wel spelregels voor. Hoe te handelen bij vakbondsbezoek staat hier.