De pagina wordt geladen...
Chinese autofabrikanten versnellen hun opmars in Europa. Een nieuwe studie van BOVAG, uitgevoerd door KPMG Nederland, voorspelt dat hun marktaandeel in de totale Europese automarkt zal toenemen van 4 procent in 2023 naar 10 procent in 2030.
Importtarieven en de uitdagende dynamiek in de Europese automarkten lijken de Chinese groei daarbij nauwelijks af te remmen. Het onderzoek biedt dealers inzichten in handvatten en strategische overwegingen voor eventuele samenwerkingen.
Waar in 2022 zeven Chinese fabrikanten in Europa actief waren, zijn dat er anno 2025 twaalf. Deze nieuwkomers richten zich vooral op EV’s met een sterke prijs-kwaliteitverhouding en profiteren mee van de verwachte sterke groei van de elektrische markt. Mede door deze focus groeit het aantal nieuwe EV’s uit China in de Europese markt van 254.000 in 2023 naar 1.383.000 per jaar in 2030. De potentie van het marktaandeel Chinese EV’s kan per land verschillen en varieert van 10 tot 30 procent. Met name in landen zonder ‘lokale’ auto-industrie kan dit percentage oplopen richting de bovenkant van die bandbreedte. BOVAG verwacht voor Nederland een marktaandeel van 18,8 procent. Ter illustratie: in de vorige editie van deze studie, uitgebracht in 2022, werd nog uitgegaan van een Chinees elektrisch marktaandeel van 8 procent in 2030.
Voor veel dealers ontwikkelt de relatie met Chinese OEM’s zich snel van een experiment naar een serieuze strategische afweging. De studie laat zien dat Chinese autofabrikanten hun Europese netwerk willen uitbouwen door te kiezen voor partners met voldoende schaal, kennis en die in staat zijn om de Chinese breder te ondersteunen, onder meer met administratieve werkzaamheden. Dealers die aanhaken, kunnen profiteren van de groeiende verkopen van betaalbare, elektrische modellen terwijl ze compenseren voor het terugvallende marktaandeel van Europese merken. Tegelijkertijd vereist dit een grondige voorbereiding en een open houding ten opzichte van de Chinese 'can-do'-mentaliteit.
Opvallend is dat Chinese merken, die aanvankelijk vooral inzetten op directe online verkoop, nu vaker voor het traditionele dealermodel kiezen. Ook hiermee tonen de Chinese partijen aanpassingsvermogen. Als iets niet werkt, dan veranderen ze het. Ze hebben daarbij toegang tot een grote hoeveelheid mensen en middelen, waardoor deze aanpassingen snel kunnen worden doorgevoerd. Voor partners zoals dealers is het andersom de vraag wat hen zelf het beste past als verkoopmodel voor nieuwe merken. In elk geval zijn ze in alle vormen een belangrijke schakel als lokale partner.
Voorafgaand aan een eventuele samenwerking moeten dealers zeker een strategische due diligence (grondig bedrijfsonderzoek) uitvoeren. BOVAG benoemt i vier belangrijke aandachtspunten: wat is de staat van dienst in het thuisland van het merk? Wat is de strategie en het operationele model voor Europa? Wat is de (segment)positionering (waarbij een fit/gap-analyse kan helpen)? En hoe zit het met de toegang tot kapitaal van de achterliggende fabrikant?
Wanneer het due diligence onderzoek een match aantoont met een geschikte Chinese fabrikant, vergt de manier van samenwerken, mede door cultuurverschillen tussen Europese en Chinese bedrijfsvoering, extra aandacht. Zo is het van cruciaal belang je aan de Chinese bedrijfscultuur aan te passen door een ‘can-do’-mentaliteit te omarmen en indirecte communicatiestijlen te begrijpen, waarbij grondig vooronderzoek helpt om wederzijdse verwachtingen en doelen duidelijk te krijgen.
Daarnaast zoeken Chinese fabrikanten een partner die een breed dienstenpakket aanbiedt—van sales en aftersales tot financiering en logistiek—omdat zij nog geen gevestigde Europese verkooporganisatie hebben. Tot slot is samenwerking tussen dealers onderling een belangrijke troef, aangezien Chinese OEM’s Europa vaak als één regio zien en de voorkeur geven aan een groot geografisch bereik. Door de krachten te bundelen, spreid je risico’s en versterk je tegelijk de aftersales.
De volledige analyse van de impact van Chinese OEM’s op de Europese markt, en adviezen aan dealers om hierop in te spelen, lees je hier.
In het dossier 'Impact Chinese fabrikanten' vind je alles bij elkaar: je kunt het volledige rapport in Engels en Nederlands downloaden, en er is een samenvatting in Engels en Nederlands beschikbaar.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Tijdens de regiobijeenkomsten voor BOVAG Autodealers gaan we dieper in op de uitkomsten van het onderzoek en is er volop gelegenheid voor het stellen van vragen.
De regiobijeenkomst in Bunnik vond afgelopen woensdag plaats, maar je kunt je nog aanmelden voor Zwolle (12 maart) of Eindhoven (26 maart). Klik op de knop hieronder.