De pagina wordt geladen...
BOVAG betreurt de val van het kabinet, want beleid komt tot stilstand waar we nu juist oplossingen en daadkracht nodig hebben. De komende periode wordt bepaald wat het demissionair kabinet wel en niet oppakt. BOVAG heeft een prioriteitenlijst en brengt die dezer dagen bij de politiek onder de aandacht.
Door de val van het kabinet komen veel dossiers stil te liggen en dat vindt BOVAG onverantwoord. In tijden van grote internationale spanningen en dreigende handelsoorlogen, en met op nationaal niveau grote uitdagingen als het verstikkende stikstofslot, de grote verduurzamingsopgave en een consumentenvertrouwen dat lager ligt dan tijdens corona, hebben we juist een stabiel kabinet nodig dat het landsbelang boven het eigen belang stelt.
Wat BOVAG betreft moet het demissionaire kabinet doorgaan met een aantal grote thema’s die Nederland op het slot houdt, zoals de aanpak van de stikstofproblematiek, waardoor bouwvergunningen niet worden afgegeven, en het aanpakken van netcongestie. Veel ondernemers wachten al lange tijd op uitbreiding van hun elektriciteitscapaciteit.
Voor de automotivesector moet het demissionaire kabinet door met een aantal zaken die al op de planning stonden. Zo moet de in de Voorjaarsnota aangekondigde éxtra MRB-gewichtscorrectie voor elektrische auto’s (EV’s) gewoon doorgaan en dus zeker niet controversieel worden verklaard. Hetzelfde geldt voor de voorgenomen BPM-vrijstelling voor elektrische campers en motoren, eveneens uit die Voorjaarsnota.
Verder is wat BOVAG betreft belangrijk dat doorgepakt wordt met de vereenvoudiging van de bpm-teruggaaf bij export en dat de regering werk maakt van de deze week aangenomen motie Grinwis/Eerdmans (lees hier meer) die oproept om te onderzoeken hoe de bpm kan worden uitgefaseerd. Verder kan de overheid ook gewoon doorwerken aan:
En wat moet dan wél controversieel worden verklaard volgens BOVAG? De huidige PGS 37-2 (voor veilige opslag accu’s). Die richtlijn is deels onwerkbaar en al achterhaald voordat hij is ingevoerd. En gaat dus op de schop. Het is niet logisch om in de tussentijd de huidige richtlijn wettelijk te verankeren.
Wat BOVAG betreft kan op de ministeries doorgewerkt worden aan het uitwerken van ideeën om de mrb te hervormen, het idee voor een tenaamstellingsbelasting voor EV en het idee voor een eindheffing voor fossiele auto’s in de zakelijke vloot. BOVAG ziet genoeg haken en ogen, maar er zitten ook interessante kanten aan. En die in kaart brengen hoeft niet stilgelegd te worden.
De grote dossiers zoals veiligheid, woningbouw, stikstof en migratie zullen naar alle waarschijnlijkheid ook de thema’s zijn voor de komende verkiezingen. BOVAG zal in dat kader, samen met andere mobiliteitsorganisaties, proberen te voorkomen dat mobiliteit tijdens de verkiezingen een ondergeschoven kindje wordt, en eraan toevoegen dat stabiel en bestendig, meerjarig mobiliteitsbeleid essentieel is. Alleen dan kunnen we samen werk maken van duurzame en betaalbare automobiliteit, verkeersveiligheid en een toekomstbestendige sector met ruimte voor ondernemerschap. Daarover later meer.