De pagina wordt geladen...
Nadat het beschikbare subsidiebudget voor 2022 voor aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto door particulieren eerder dit jaar al was overtekend, is nu het jaarbudget voor EV-occasions bijna op. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) was er op vrijdagochtend 1 juli nog 410.000 euro beschikbaar, goed voor iets meer dan 200 aanvragen.
In totaal was er voor dit kalenderjaar 20,4 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor particuliere kopers van een elektrische personenauto. Daarmee konden ruim 10.000 consumenten aanspraak maken op de subsidie van 2.000 euro per voertuig, op basis van ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Deze auto’s moeten dan een actieradius van minimaal 120 kilometer hebben en een oorspronkelijke nieuwprijs van minder dan 45.000 euro.
Uit de cijfers van BOVAG en RDC blijkt dat er in de eerste zes maanden van 2022 door autobedrijven 23.472 elektrische occasions zijn afgeleverd, bijna 72 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ruim 13.500 van deze EV’s werden aangeschaft door particulieren. In de eerste helft van 2021 kochten 5.818 particulieren een gebruikte elektrische personenauto bij een autobedrijf en die cijfers vertalen zich dit jaar dus in een toename van ruim 130 procent. Daarnaast werden in het afgelopen halfjaar bijna 3.500 tweedehands EV’s aangeschaft door het MKB (plus 47 procent) en 5.250 door leasemaatschappijen (plus 21 procent).
Bij de particuliere kopers is dit jaar Volkswagen het populairste EV-merk, met 2.003 verkochte tweedehands exemplaren. Op korte afstand volgt Renault met 1.910 stuks, terwijl Hyundai (1.175), Nissan (1.090) en Peugeot (942) de top-vijf completeren. Het populairste model onder de particuliere kopers van gebruikte EV’s was in de afgelopen zes maanden de Renault Zoe, waarvan er 1.714 werden afgeleverd. De Nissan Leaf werd door de vakhandel 1.060 keer verkocht als occasion en de Volkswagen e-Golf 888 keer.
In totaal was er voor dit kalenderjaar 20,4 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor particuliere kopers van een elektrische personenauto. Daarmee konden ruim 10.000 consumenten aanspraak maken op de subsidie van 2.000 euro per voertuig, op basis van ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Deze auto’s moeten dan een actieradius van minimaal 120 kilometer hebben en een oorspronkelijke nieuwprijs van minder dan 45.000 euro.
Lees ook: