Werken met de BOVAG-voorwaarden: gebruik en uitzonderingen voor schadeherstelbedrijven

Laatste update 25 januari 2024 Leestijd: 4 min

Wanneer je een schade herstelt, doe je dit als BOVAG-lid onder de BOVAG-voorwaarden. Dit geeft jouw klant het betrouwbare BOVAG-gevoel dat hij associeert met het BOVAG-schild aan de muur. Hoe zat het ook alweer met die (garantie)voorwaarden? En in welke uitzonderlijke gevallen kun je garantie uitsluiten?

BOVAG heeft particuliere, algemene voorwaarden die je moet gebruiken wanneer je zaken doet met een consument. Daarbij geef je de BOVAG Garantie met het uitgeven van het BOVAG-garantiebewijs voor schadeherstel. Krijg je een opdracht van een zakelijke partij, dan mag je de (geadviseerde) algemene zakelijke BOVAG-voorwaarden gebruiken. Deze voorwaarden geven de BOVAG-zekerheden, zoals BOVAG Bemiddeling en de Geschillencommissie. De BOVAG Garantie moet aan de zakelijke klant worden gegeven, tenzij je schriftelijk iets anders afspreekt (lidmaatschapseis). Deze (garantie)voorwaarden kun je hieronder downloaden.

Particuliere voorwaarden

Zakelijke voorwaarden

Garantiebepalingen

Uitsluitingen op garantie

Soms word je geconfronteerd met voertuigen die eerder niet kwalitatief gerepareerd zijn of een klant die uitdrukkelijk de wens heeft om een matig voertuig toch te laten herstellen. Of een klant komt met eigen onderdelen of accessoires die hij wil hebben gemonteerd. Wat doe je dan?

In zowel de algemene als de garantievoorwaarden van BOVAG staat dat er uitzonderingen zijn op de BOVAG-schadeherstelgarantie op werkzaamheden en welke uitzonderingen dat kunnen zijn. Gelet op de tekst van deze voorwaarden is het van groot belang dat een BOVAG-bedrijf de opdracht (dus de overeenkomst tot schadeherstel) hierop aanpast. Let op: een factuur is dus niet hetzelfde als een overeenkomst. Hieronder volgen enkele tekstsuggesties voor op de overeenkomsten. 

In het geval een klant zelf onderdelen voorschrijft

In de algemene voorwaarden (‘uitzonderingen op recht op garantie’) en garantiebewijs is het volgende van toepassing:

De gevolgen van gebreken aan of ongeschiktheid van door consument voorgeschreven andere materialen/onderdelen of andere werkwijzen dan door het bedrijf wordt geadviseerd, komen voor zijn rekening. Dit geldt niet als het bedrijf in deskundigheid of zorgvuldigheid tekort is geschoten (art. 7: 760 BW). De schriftelijke of digitale opdracht meldt dat de consument andere onderdelen/materialen en/of andere werkzaamheden voorschrijft.

Leg eventuele uitsluitingen goed vast

Wanneer de klant zelf een onderdeel meeneemt, moet dit altijd op de opdrachtovereenkomst (en eventueel daarnaast ook op de factuur) worden vermeld. Dit kan bijvoorbeeld op deze manier:

ONDERDEEL ______ (merk omschrijving) is door opdrachtgever aan het schadeherstelbedrijf aangeleverd, zodat schadeherstelbedrijf dit kan monteren in diens auto met  merk ___ en kenteken ___.

Misschien dat er nog verdere bijzonderheden zijn die de verwachtingen van de klant naar beneden bij zouden moeten stellen. Als dat het geval is, dien je deze ook nog te vermelden: 

Schadeherstelbedrijf heeft opdrachtnemer er op gewezen <BIJVOORBEELD: dat het door de opdrachtnemer aangeleverde onderdeel ______ niet aan het kwaliteitsniveau of specificatie voldoet dat de opdrachtnemer adviseert>.

In het geval een voertuig van matige kwaliteit is of eerder slecht is hersteld

In de algemene voorwaarden wordt hierover het volgende beschreven en van toepassing: 

De staat van een zaak kan te slecht zijn voor een beroep op garantiewerk. Ook als een zaak niet in de werkplaats van het bedrijf is voorbewerkt, kan er geen vordering wegens BOVAG-schadeherstelgarantie volgen. De schriftelijke of digitale opdracht meldt dit.

Leg eventuele uitsluitingen goed vast

Je kunt uitsluitingen vastleggen via dit soort teksten op de opdracht:

Opdrachtgever wordt hierbij in kennis gesteld dat opdrachtgever GEEN vordering wegens de BOVAG-schadeherstelgarantie op werkzaamheden heeft voor de uit te voeren werkzaamheden, omdat  <auto merk/ type/kenteken>:

Voorbeeld 1: in een te matige staat verkeerd nu <omschrijving matige staat>. 

Voorbeeld 2: eerder werkzaamheden heeft ondergaan door een derde partij namelijk <omschrijving werkzaamheden en als dat het geval is ook dat deze niet aan het kwaliteitsniveau van het bedrijf voldoen>. 

Kijk voor meer informatie over BOVAG Garantie op mijn.bovag.nl/garantie

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring