QWIC: hoe zit het op dit moment met garantie?

Laatste update 16 februari 2024 Leestijd: 4 min

Er komt een doorstart van het QWIC, heeft de curator van het failliete fietsmerk op vrijdag 2 februari laten weten. De nieuwe eigenaar heeft laten weten op korte termijn met QWIC-dealers in gesprek over bijvoorbeeld openstaande leveringen en garantie. Hoe moet je op dit moment omgaan met garantie? In de voorwaarden over de QWIC-garantie staat dat dealer deze ‘fabrieksgarantie’ verleent. Dat wil zeggen dat je als dealer het eerste aanspreekpunt bent bij garantiekwesties en deze voor de klant moet oplossen.  

Als er op dit moment een klant bij je komt met een probleem aan een QWIC-fiets, dan kan hij je aanspreken op wettelijke garantie (non-conformiteit) en ook op fabrieksgarantie, om iets aan de fiets te laten vervangen of repareren. Dat recht op wettelijke garantie volgt uit de wet. Hoe de fabrieksgarantie geregeld is voor de betreffende fiets, onderdeel of accessoire, staat in de garantievoorwaarden van het betreffende product. 

Dit is belangrijk om te weten over de garantie: 

  • De wettelijke garantie geldt voor de gehele (verwachte) levensduur van de fiets. In de eerste twaalf maanden na de levering van de fiets kan een consument vrij eenvoudig bewijzen dat er iets niet conform was. De dealer moet bij wettelijke garantie zelf een oplossing voor de consument bekostigen, maar kan daarna zijn ‘schade’ weer doorzetten naar de fabrikant (regresrecht). Maar dat is lastig af te dwingen als deze failliet is gegaan. 
  • Een fabrikant kan in de fabrieksgarantie eigen spelregels opzetten voor de garantie. Daar zit een duur aan die de fabrikant zelf kan vaststellen. In de fabrieksgarantie staat wat de garantiegever als oplossing moet bieden. In het geval van QWIC staat in de fabrieksgarantie dat de dealer de fabrieksgarantie geeft en daar rechtstreeks op aan te spreken is. Op alle nieuwe e-bikes van QWIC zit in principe twee jaar fabrieksgarantie, met uitzondering van een aantal modellen waar vijf jaar garantie op zit. Er zijn acties geweest van QWIC waarbij de koper de garantieperiode kon verlengen van twee naar vijf jaar. Alleen de eerste eigenaar van de fiets kan (gelet op de tekst van de voorwaarden) gebruikmaken van de fabrieksgarantie. Is de dealer waar de QWIC-fiets gekocht niet meer beschikbaar omdat deze is verhuisd of gestopt, dan kan de consument aanspraak doen op de fabrieksgarantie bij de dichtstbijzijnde QWIC-dealer.  
  • Als jouw klant aanspraak wil maken op de fabrieksgarantie, dan heeft QWIC voorgeschreven dat de klant zich bij je moet melden met het aankoopbewijs, zodat je kunt vaststellen hoeveel garantie er nog op de fiets zit. In de garantievoorwaarden van het betreffende model fiets vind je hoeveel garantie er op de fiets en/of onderdelen zit. Mogelijk heeft de klant daarnaast een certificaat van een actiematige upgrade van de fiets. Kan de klant aanspraak maken op fabrieksgarantie, dan moet je als dealer het probleem aan de fiets oplossen. Maar na en naast een beroep op de QWIC-fabrieksgarantie, kan de consument ook een beroep doen op wettelijke garantie. 

Op dit moment is nog onzeker welke afspraken de nieuwe eigenaar van QWIC met de curator heeft gemaakt over het afhandelen van (fabrieks)garantie, denk aan de kosten die je daarvoor als dealer maakt.

Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met Ledenadvies: (030) 659 53 00.

Lees ook: 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring