De pagina wordt geladen...
De curator heeft bekendgemaakt op vrijdag 2 februari dat er een doorstart van QWIC komt, nadat het fietsmerk vorig jaar november failliet is verklaard. Daarvoor had het bedrijf al uitstel van betaling aangevraagd vanwege financiële problemen. De nieuwe eigenaar gaat op korte termijn met QWIC-dealers in gesprek over garantie en leveringen van openstaande orders. Tot die tijd is nog onduidelijk wie de nieuwe eigenaar is en wat hij bij de doorstart heeft overgenomen.
Nadat een bedrijf failliet gaat, wordt wat het bezit zoveel mogelijk verkocht door de curator. De inventaris en voorraad worden bijvoorbeeld verkocht, om schuldeisers van te betalen. Ook kan de curator bedrijfsonderdelen verkopen, zoals bij de doorstart van QWIC. In dit geval maakt de curator met de nieuwe eigenaar afspraken over wat hij wil overnemen. Contracten gaan niet automatisch mee. Denk aan arbeidsovereenkomsten met QWIC-personeel, contracten met toeleveranciers, maar ook bestellingen die je als dealer hebt geplaatst. Er moet dus nog bekend worden of openstaande bestellingen van fietsen, onderdelen of accessoires overgenomen worden. Vooralsnog is dit onduidelijk, totdat de nieuwe eigenaar aangeeft wat met de curator is afgesproken.
Heb je bestellingen lopen bij QWIC, die nog niet betaald zijn? Dan adviseert BOVAG om deze te proberen te annuleren. Als een klant interesse heeft in een QWIC-fiets die jij in jouw voorraad hebt staan, dan is het raadzaam om transparant te zijn over de situatie van QWIC.
Komt er op dit moment een klant bij je met een probleem aan een fiets van QWIC? Dan kan hij je zeker aanspreken op wettelijke garantie (non-conformiteit) en misschien ook op fabrieksgarantie, om iets aan de fiets te laten vervangen of repareren. Wil je weten hoe dit geregeld is voor de betreffende fiets, onderdeel of accessoire? Bekijk dan allereerst de fabrieksgarantie voor het betreffende product.
Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met Ledenadvies: (030) 659 53 00.