Veel animo voor informatiebijeenkomst Plusnorm Autoherstel

Laatste update 03 oktober 2023 Leestijd: 5 min

Tijdens een speciale ledenbijeenkomst op 28 september zijn BOVAG-schadeherstelbedrijven uitgebreid bijgepraat over de nieuwe Plusnorm voor autoschadeherstel.

Voor welke autoherstelbedrijven is deze norm bedoeld en voor wie niet? Hoe gaat de certificering in zijn werk? En, hoe zit het met het technisch filter waar ondernemers mee gaan werken? Op al die vragen kwam een antwoord tijdens deze drukbezochte bijeenkomst. Dat het onderwerp erg leeft bleek wel uit de hoge opkomst; zeker 150 mensen waren naar Bunnik gekomen.
BOVAG-branchemanager Schadeherstelbedrijven, Stephan Griffioen, zette nog eens op een rijtje waar de Plusnorm voor is bedoeld, welke bedrijven zich hiervoor kunnen certificeren en hoe het zit met het technisch filter dat binnenkort operationeel is. "De Plusnorm is vrijwillig en geen verplichting voor het lidmaatschap", aldus Griffioen, die nog eens benadrukte dat de Plusnorm een aanvulling is op de bestaande branchenormering, die wel voor alle leden geldt.

Voor wie is de Plusnorm?

De Plusnorm is in het leven geroepen om het herstel van complexe, veiligheidskritische autoschades goed te kunnen borgen. Om deze schades verantwoord, geheel volgens voorschrift van de fabrikant, te kunnen herstellen is meer kennis, kunde en apparatuur nodig. De technologie van moderne auto's ontwikkelt zich steeds sneller. Denk aan nieuwe materiaalsoorten, complexere carrosserieverbindingen en steeds meer elektronische systemen: dat vereist meer specialistische vakkennis en competenties.
Het loont echter voor slechts een kleine groep bedrijven (het gaat om 3 tot 8 procent van de schadegevallen) om deze investering op korte termijn te doen, aangezien uit berekeningen van BOVAG blijkt dat 95 procent van de schades niet vallen onder de Plusnorm. "Het merendeel van de schadeherstellers heeft op dit moment dus voldoende kennis, kunde en apparatuur in huis om 95 procent van de schades te herstellen. Echter, deze verhouding zal in de toekomst verschuiven. Daar sorteren we nu op voor met deze nieuwe norm én met de implementatie van het technisch filter", aldus Griffioen.

Eisen Plusnorm

Bedrijven die zich voor de Plusnorm willen certificeren, moeten voldoen aan de volgende eisen: 
  • de juiste kwalificaties (opleidingen);
  • werken met het technisch filter;
  • werken volgens de reparatierichtlijnen van de fabrikant;
  • over het juiste gereedschap beschikken;
  • de gedragscode voor schadeherstel kennen en naleven;
  • voldoen aan de eisen die bestaande Branchenorm stelt.
Alle details over de bovenstaande eisen zijn ook te vinden in het Plusnormhandboek dat hier te vinden is. 

Technisch filter

Tijdens de bijeenkomst is ook de werking van het technisch filter toegelicht. Dit filter wordt binnenkort uitgerold in de branche. Het is de bedoeling dat alle BOVAG-schadeherstellers hiermee gaan werken. Met het filter worden straks alle schades vooraf beoordeeld, het heeft namelijk een belangrijke signaalfunctie. Mede op basis van de uitkomst van het filter bepalen herstellers of zij in staat zijn om zelf de schade te herstellen of deze moeten uitbesteden. Het technisch filter is bedoeld om te kunnen vaststellen of er aan veiligheidskritische (onder)delen moet worden gewerkt. Het filter heeft betrekking op de wielophanging, veiligheidskooi, rijhulpsystemen (ADAS), veiligheidssystemen, hoogvoltage systemen en datanetwerken.
Griffioen benadrukte dat alle schadeherstellers zich goed moeten afvragen welke auto's zijn willen/kunnen herstellen; het filter helpt bij het maken van die afweging.

Eerste Plusnorm-certificaat voor Den Elzen

Het eerste bedrijf dat voor de Plusnorm is gecertificeerd, is Autoschade ABS Den Elzen Gorinchem, onderdeel van de Den Elzen-groep. DGA Joost den Elzen is trots dat het bedrijf de Plusnormering heeft behaald, maar maakte tijdens de bijeenkomst in een interview ook duidelijk dat je je als bedrijf niet zomaar certificeert voor de Plusnorm. Den Elzen benadrukte dat de Plusnorm certificering geen lichte taak is en bedrijven grondige voorbereiden moeten treffen.
"De certificering is een complexe klus die de nodige voorbereidingen vergt om alles goed te organiseren", bevestigde Filipe do Carmo, kwaliteitsmanager bij Den Elzen. "Het is een intensief en allesomvattend traject: van de aantoonbare kwaliteitsborging gedurende het herstelproces tot de administratie en de opleidingen. Om in aanmerking te komen, hebben we zes nieuwe opleidingen gevolgd: warmtepompen, datanetwerken, carrosserieconstructies en front office pro-trainingen."

Vragen of meer informatie?

BOVAG-schadeherstelbedrijven kunnen zich sinds een paar maanden certificeren voor de Plusnorm Autoschade. Heeft u vragen over de Plusnorm, het technisch filter of deze ledenbijeenkomst? Neem dat gerust contact met ons op. Dat kan per e-mail naar schadeherstel@bovag.nl of door te bellen met BOVAG Ledenadvies, dagelijks bereikbaar op (030) 659 53 00. Meer informatie is hier te vinden. 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring