Extra uitleg RDW over gebruik deeltjesteller

Laatste update 03 januari 2023 Leestijd: 3 min

Sinds 1 januari 2023 moet u een deeltjesteller gebruiken bij de APK van dieselvoertuigen met een roetfilter. RDW heeft u per brief mogelijk al geïnformeerd over hoe u dit doet. Heeft u niets ontvangen? Check dan de informatie in dit bericht.

Controle roetfilter met deeltjesteller 

Staat in het kentekenregister bij een dieselvoertuig dat een roetfilter verplicht is? Dan moet gecontroleerd worden of het roetfilter werkt. Bij zware voertuigen met Euro 6-motoren zijn er uitzonderingen (zie verderop in dit bericht). 

Voor de controle van een roetfilter heeft u een goedgekeurde deeltjesteller nodig. Deze moet in het register meetmiddelen (RME) staan. Zonder deeltjesteller mag u vanaf 1 januari 2023 alleen de dieselvoertuigen zonder roetfilter keuren. 

Is een roetfilter voor het voertuig niet verplicht? Dan heeft u een goedgekeurde roetmeter met nul-emissiekast en EOBD-tester nodig.

RDW heeft een stappenplan voor de deeltjestellermeting gemaakt. U vindt het stappenplan in de bijlage van deze brief. Voldoet een roetfilter niet aan de eisen? Dan moet het voertuig worden afgekeurd en gerepareerd. 

Verwijderen roetfiltergegevens uit register  

Soms kunnen de roetfiltergegevens uit het kentekenregister verwijderd worden. Meer informatie voor de voertuigeigenaar staat op www.rdw.nl/roetfilter. Daar kan de voertuigeigenaar ook de aanvraag doen. De motorrijtuigenbelasting kan veranderen door deze aanpassing.  

RDW kan de verwijderde roetfiltergegevens terugzetten in het register. Daarvoor moet de voertuigeigenaar met het voertuig naar een RDW-keuringstation. Zijn de gegevens uit het kentekenregister verwijderd? Dan komt in het ‘Raadpleegscherm voertuigen’ te staan: “Roetfilter verplicht: Nee”. 

Uitzondering: zware voertuigen met Euro 6-motoren 

Heeft een voertuig een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg en een motor met de milieu- of emissieklasse Euro 6? Dan kan het zijn dat in het kentekenregister staat dat een roetfilter niet verplicht is. Dat betekent dat er een roetmeting uitgevoerd moet worden.

Het uitvoeren van de roetmeting bij deze voertuigen is ingewikkeld. Door de constructie van de uitlaatmonding kunt u soms de sonde van de roetmeter niet goed gebruiken. Ook kunt u daardoor de nul-emissie apparatuur misschien niet goed gebruiken. Daarom is de roetmeting hiervoor uitgesteld.  

Op ovi.rdw.nl kunt u controleren of het voertuig een Euro 6-motor heeft. Ga naar het tabblad ‘Motor & Milieu’ > ‘Uitstoot’ > ‘Milieuklasse/Emissieklasse’. Dit staat ook in de documenten van de voertuigfabrikant.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring