De pagina wordt geladen...
Bijna de helft van de nieuwe brom- en snorfietsen in Nederland is elektrisch, maar het tempo van de elektrificatie moet volgens de overheid omhoog om de klimaatdoelen te halen. In het Klimaatakkoord is namelijk afgesproken dat vanaf 1 januari 2025 alle nieuw verkochte snorfietsen in Nederland emissieloos zijn en dat hier bij bromfietsen naar gestreefd wordt in 2030. De overheid wil daarom extra maatregelen nemen om de doelen te behalen. Ze kijkt naar een verbod op de fossiele verbrandingsmotor en een financiële stimulering voor minima om over te stappen op elektrisch. Dat heeft Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, aan de Tweede Kamer laten weten.
De elektrificering van de brom- en snorfiets verloopt voorspoedig. In 2017 was 3 procent van de nieuwverkoop elektrisch, vorig jaar steeg dat naar 46 procent. Om de afspraken in het Klimaatakkoord te halen, moeten wel de zeilen worden bijgezet. Daarom wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat extra maatregelen nemen.
De maatregelen die de overheid wil nemen, zijn:
De verwachting is dat hier in november 2023 meer over bekend wordt. De overheid kijkt naar een gezamenlijk snor- en bromfietsbeleid, om zo een waterbedeffect te voorkomen.
BOVAG is positief over dat overheid de elektrische brom- en snorfiets wil stimuleren, maar is geen voorstander van een verbod op de fossiele verbrandingsmotor. De elektrificatie gaat immers snel, daardoor is een verbod wat BOVAG betreft niet nodig.
Bekijk hier de Kamerbrief van Vivianne Heijen aan de Tweede Kamer