Recyclingbijdrage auto’s in 2023 omlaag, bijdrage voor batterijen gelijk

Laatste update 13 oktober 2022 Leestijd: 3 min

De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens is vanaf 1 januari 2023 vastgesteld op € 22,50. Dat hebben RAI Vereniging en Auto Recycling Nederland (ARN) bekendgemaakt. Daarmee is het bedrag met € 2,50 verlaagd ten opzichte van de € 25,- per auto dit jaar.

ARN int de recyclingbijdrage om alle auto’s in Nederland aan het einde van hun levensduur goed te kunnen recyclen. De beheerbijdragen die deelnemende importeurs aan ARN betalen voor inzameling en recycling van de Li-ion-batterijen voor elektrische voertuigen blijven gelijk.

Daling recyclingbijdrage auto’s

De recyclingbijdrage op auto’s is sinds 1 mei 2021 verplicht voor alle auto’s en lichte bedrijfswagens die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgen. Dit geldt dus voor nieuwe maar ook voor gebruikte voertuigen. Op deze manier leveren autobedrijven voor elke auto een bijdrage aan het recyclingfonds. Ondanks stijgende recyclingkosten kan de recyclingbijdrage hierdoor opnieuw omlaag. Nadat de recyclingbijdrage vorig jaar is gedaald van € 30,-  naar €25,-, gaat het bedrag per 1 januari 2023 verder omlaag naar € 22,50. De recyclingbijdrage is onderdeel van de totaalprijs bij de aanschaf van een nieuwe auto die voor het eerst op de Nederlandse markt komt. Bij import van een gebruikt voertuig int RDW de bijdrage bij de importeur.

Recyclingprestatie van 98%

ARN gebruikt de recyclingbijdrage op auto’s om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95% autorecycling en -hergebruik te voldoen. Afgedankte auto’s in Nederland worden duurzaam gerecycled en vrijwel alle restmaterialen worden nuttig toegepast. Autodemontagebedrijven, shredderbedrijven en recyclingbedrijven hebben in de afgelopen jaren gezamenlijk een recyclingpercentage van ongeveer 98% bereikt. 

Gelijke beheerbijdrage voor autobatterijen

De beheerbijdrage voor de inzameling en recycling van Li-ion-autobatterijen is vorig jaar gehalveerd. Reden hiervan was dat autobatterijen langer mee blijken te gaan dan oorspronkelijk verwacht. De huidige tarieven zijn goed afgestemd op de verwachte toekomstige verplichtingen voor de inzameling en recycling van afgedankte autobatterijen. Om die reden wijzigen de beheerbijdragen die deelnemende auto-importeurs aan ARN betalen voor inzameling en recycling van Li-ion batterijen per 1 januari 2023 niet.

Hergebruik van afgedankte autobatterijen ligt op 83%

Met de beheerbijdrage is het mogelijk om afgedankte autobatterijen op een duurzame wijze te recyclen. Samen met dealerbedrijven, autodemontagebedrijven en recyclingbedrijven is vorig jaar een recyclingprestatie van 83% behaald. De wettelijke recyclingeis van minimaal 50% van het gewicht van de lithium-ion batterijen is daarmee ruimschoots gehaald.

Meer informatie zoals de bijdragen voor Li-ion-startaccu’s en aandrijfbatterijen vindt u op de website van ARN.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring