Waar of niet waar? Feiten en fabels over de BOVAG Garantie

Laatste update 30 mei 2022 Leestijd: 4 min

Vanaf 1 juni 2022 verlengt BOVAG de termijn van BOVAG Garantie naar 12 maanden. Hoe zit het ook alweer met de spelregels van BOVAG Garantie? We zetten het hieronder op een rij in de vorm van feiten en fabels.

Ik ben verplicht op al mijn gebruikte auto's boven de 4.500 euro BOVAG Garantie te geven.
Niet waar - U bent niet verplicht BOVAG Garantie te geven. Behalve voor de auto's waarmee u adverteert op viaBOVAG.nl. Maar we hebben natuurlijk liever dat u BOVAG Garantie geeft op al uw occasions, omdat dat past bij uw BOVAG-lidmaatschap en omdat klanten het ook verwachten.
 
Ik kan er ook voor kiezen om drie maanden BOVAG Garantie te geven.
Niet waar - Dat mag niet. Als u BOVAG Garantie geeft, bent u gebonden aan de bijbehorende voorwaarden en die schrijven vanaf 1 juni 2022 minimaal twaalf maanden voor. 
 
Ik hoef geen BOVAG Garantie te geven.
Waar - Het is aan u of u wel of geen BOVAG Garantie aanbiedt. Alleen voor auto's die u op viaBOVAG.nl plaatst, heeft u die keuze niet.
 
Ik kan ervoor kiezen om alleen BOVAG Garantie te geven op motor en bak.
Niet waar - Als u de term BOVAG Garantie hanteert, moet u de bijbehorende voorwaarden gebruiken en dan kunt u niet van alles behalve de motor en bak uitzonderen van de garantie.
 
Ik geef geen BOVAG Garantie, want de Geschillencommissie geeft altijd de klant gelijk.
Niet waar - Sinds jaar en dag is het fifty-fifty tussen klant en autobedrijf als het gaat om 'gelijk krijgen'.
 
De meerwaarde voor de klant om te kiezen voor een BOVAG-bedrijf is nul, omdat er al zoiets als wettelijke garantie is.
Niet waar – Wie een defect krijgt aan een auto gekocht bij een BOVAG-bedrijf, heeft laagdrempelige toegang tot bemiddeling via BOVAG Hulp bij Klachten, de Geschillencommissie en de Nakomingsgarantie van BOVAG. De klant hoeft dan dus niet zijn gelijk te halen bij de rechter. Dat is vaak duur en langdurig. Als een bedrijf daarbij dan ook nog eens BOVAG Garantie geeft, hebben klanten extra vertrouwen in bedrijf en auto. En dat is een marketinginstrument van formaat!  
 
Als ik BOVAG Garantie uitsluit, kan de klant mij niet aanspreken op gebreken aan zijn auto.
Niet waar - Er bestaat zoiets als 'wettelijke garantie', feitelijk de regels rond conformiteit, die zeggen dat een product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. Is dat niet zo, dan kan de koper altijd verhaal halen bij de verkoper en staat deze extra sterk binnen een bepaalde periode (12 maanden) waarin de wet de bewijspositie van de koper heeft verhoogd. Al dan niet via de rechtsbijstandverzekering, al dan niet via de rechter. Afzien van BOVAG Garantie ontslaat u dus niet van de verantwoordelijkheid een deugdelijk product te verkopen en een eventueel probleem op tijd en zonder enige overlast op te lossen voor de klant.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Check dan mijn.bovag.nl/garantie voor het antwoord op veelgestelde vragen of bel met BOVAG Ledenadvies: 030 - 65 95 300.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring