Vrachtwagenheffing krijgt akkoord van Tweede Kamer

Laatste update 25 maart 2022 Leestijd: 2 min

De vrachtwagenheffing komt eraan. Tenminste, als het aan de Tweede Kamer ligt, want die gaf hier deze week groen licht voor. BOVAG juicht deze ontwikkeling toe en ziet het als een eerste stap naar betalen naar gebruik in plaats van naar bezit. Volgens BOVAG dé manier om stappen te zetten in verduurzaming en toe te werken naar de klimaatdoelen. Invoering van de vrachtwagenheffing is naar verwachting in 2026.

BOVAG heeft bij het concept-wetsvoorstel van 2019 diverse kanttekeningen geplaatst bij de vrachtwagenheffing. Zo moet de heffing moet hand in hand gaan met het volledig schrappen van de vaste lasten voor vrachtwagens. Dat is nu ook het geval; vrachtwagens boven de 3,5 ton gaan betalen naar gebruik van de weg en daarmee beëindigen de vaste lasten voor deze voertuigen. De kilometerheffing geldt zowel voor binnenlandse als voor buitenlandse houders van vrachtwagens. De hoogte wordt bepaald door de euro-emissieklasse en gewichtsklasse. De tariefdifferentiatie zal later verder worden uitgewerkt waarbij ook wordt gedifferentieerd op CO2-emissie en luchtvervuiling.

Terugsluizen

De inkomsten van de vrachtwagenheffing worden via een apart fonds teruggesluisd naar de transportsector om zo innovatie en verduurzaming te stimuleren. Dat was ook een van de wensen van BOVAG. Naar verwachting komt er voor dit doel jaarlijks zo’n 250 miljoen euro beschikbaar. Aanvankelijk wordt een deel van deze opbrengsten gebruikt om de invoeringskosten van het systeem mee te betalen, dat zo’n 400 miljoen euro kost. Het systeem zou in vijf jaar moeten zijn terugbetaald, waarbij de minister heeft toegezegd dat eventuele tegenvallers met reserves worden opgevangen en niet voor rekening van de vervoerssector komen.

Onderzoek

Met de impuls voor ondernemers om meer te investeren in verduurzaming van hun wagenpark en het groeiend aantal steden dat zero-emissie stadslogistiek-zones instelt, komt ook het laadvraagstuk naar boven. De Tweede Kamer heeft ingestemd met een motie voor een onderzoek naar voldoende laad- en tankinfrastructuur, zowel voor EV als voor waterstof.

Lees ook:


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring