BOVAG: “Vrachtwagenheffing eerste stap op weg naar betalen naar gebruik”

Laatste update 02 augustus 2019 Leestijd: 3 min

BOVAG juicht in de kern het concept-wetsvoorstel Vrachtwagenheffing toe waarbij vrachtwagens op autosnelwegen en een aantal andere (N-)wegen gaan betalen per kilometer. Het zou een eerste stap zijn naar betalen naar gebruik in plaats van bezit. Dit heeft BOVAG laten weten als reactie op de internetconsultatie Wet Vrachtwagenheffing, mét een aantal kanttekeningen. Zo zouden de vaste lasten uiteindelijk helemaal moeten worden geschrapt. Daarnaast mist BOVAG essentiële duurzaamheidsprikkels en bepleit de branchevereniging een uitzondering voor bepaalde voertuigen, zoals lesvoertuigen en takel- en bergingsdiensten. De vrachtwagenheffing zou per 2023 moeten ingaan.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt in navolging van onze buurlanden een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Daarin staat dat binnenlandse en buitenlandse houders van vrachtwagens op bepaalde wegen gaan betalen per kilometer. De hoogte wordt bepaald door milieu-eigenschappen en gewichtsklasse. De inkomsten van de vrachtwagenheffing worden via een apart fonds teruggesluisd naar de transportsector om zo innovatie en verduurzaming te stimuleren. Met dit wetsvoorstel geeft de overheid invulling aan het regeerakkoord.

Doorstroming en duurzaamheid

BOVAG is in principe positief over het wetsvoorstel. Niet het bezit, maar het gebruik van een voertuig zou moeten worden belast. Daarnaast zijn positieve effecten te verwachten op de doorstroming. Het zet de mobiliteitsgebruiker aan tot het maken van een juiste afweging over de noodzaak van een verplaatsing en in die zin mag ook een verschoningseffect van de heffing worden verwacht. Wél denkt BOVAG dat de overheid met dit wetsvoorstel niet alles eruit haalt wat erin zit op duurzaamheidsgebied: een extra korting op de heffing voor berijders van een truck op LNG, duurzame biobrandstoffen of (later) waterstof, zit niet in het voorstel.

MRB volledig in kilometerprijs

Daarnaast zou BOVAG het fair vinden als lesvoertuigen en takel- en bergingsdiensten zouden worden ontzien. Ook dat ontbreekt nog. Ten slotte zouden de vaste lasten volledig plaats moeten maken voor een variabele heffing per kilometer. Dit wetsvoorstel komt daar deels aan tegemoet, omdat de MRB wordt beperkt tot het Europese minimum. Nóg beter zou het zijn om de MRB volledig in de kilometerprijs te versleutelen. In dat geval gaat Nederland écht over van het belasten van bezit naar het belasten van gebruik.

> Download hier de reactie van BOVAG op de internetconsultatie 

Internetconsultatie

BOVAG heeft namens de BOVAG-leden gereageerd op de internetconsultatie, waarin iedereen feedback mag geven op het concept-wetsvoorstel. Mocht u zelf willen reageren, dan kan dit nog tot en met 7 augustus 2019 via deze link.  

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring